هوشمندانه‌ترین راهبرد برای عبور از چالش‌های کشور،  اتکا به توان داخلی است/آغاز صدور گواهی‌نامه کیفیت ایرانی برای کالاهای صنعت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و پژوهش فناوری گفت: در راستای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و در بررسی هایی که در چند سال گذشته صورت گرفته است، نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات ایجاد شده است .

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حبیب‌الله بیطرف معاون وزیر نفت در امور مهندسی و پژوهش فناوری در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت اظهار کرد: اتکا به تولید ملی و ساخت داخل یکی از مباحث کلیدی در کشور محسوب می شود، این جهت گیری و رویکرد ناشی از شرایط عمومی کشور است که نمونه بارز آن برگزاری نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی است.

بیطرف تاکید کرد: طبیعتا هوشمندانه ترین و بهترین راهبرد برای فارغ شدن کشور از آنها، اتکا به توان داخلی است چراکه با ارتقای کیفیت محصولات می توان صادرات کالا را افزایش داد.

بیطرف ادامه داد: جهت گیری وزارت نفت توسعه فناوری در حوزه نفت و گاز است. بحث کیفیت در تولیدات داخلی فوق العاده اهمیت دارد و سازندگان باید متعهد به تضمین کیفیت در محصول باشند.

او تاکید کرد: در راستای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و در بررسی هایی که در چند سال گذشته صورت گرفته است، نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات ایجاد شده است که با سپردن مأموریت پشتیبانی این نهاد به انجمن نفت ایران کارهای مقدماتی آن انجام شده و امروز سه گواهینامه کیفیت به سازندگان داخلی اعطا شد.

بیطرف عنوان کرد: در اردیبهشت ماه سال گذشته، نظام‌نامه انطباق کیفیت محصولات صنعت نفت توسط شخص وزیر ابلاغ شد، از این رو نهاد صدور گواهینامه دو مرحله کار را انجام می‌دهد؛ یکی صدور گواهینامه انطباق و دیگری صدور گواهینامه معتبر در عرصه بین‌المللی. امروز ایران صاحب این نهاد شده و به شرکت‌هایی که در این خصوص پیش‌قدم بودند و گواهینامه مورد نظر را دریافت کردند تبریک می‌گوییم.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت خطاب به شرکت‌های داخلی سازنده تجهیزات صنعت نفت گفت: شرکت‌های داخلی سازنده تجهیزات صنعت نفت باید گواهینامه انطباق کیفیت محصولات و خدمات را اخذ کنند، چراکه این موضوع بدون تردید اعتبار داخلی و بین‌المللی آنها را افزایش خواهد داد.

بیطرف با بیان این‌که انتظار کارفرما در صنعت نفت نیز ارائه محصولات با کیفیت است، افزود: کیفیت محصولات و خدمات تجهیزات صنعت نفت امروزه نقش مهمی در این صنعت بازی می‌کند که البته وزارت نفت نیز این مهم را دنبال کرده است.

او با بیان‌ این‌که سازمان ملی استاندارد ایران و پژوهشکده این سازمان نقش به‌سزایی در فرآیند صدور گواهینامه انطباق کیفیت محصولات و خدمات تجهیزات صنعت نفت داشته است، تصریح کرد: امروز انجمن نفت ایران به دلیل غیردولتی بودن و اثربخشی در صنعت نفت به عنوان متولی صدور اعطای گواهینامه انطباق کیفیت تجهیزات صنعت نفت انتخاب و مشخص شده است.

او با بیان اینکه وزارت نفت جهت توسعه فناوری انجام فعالیت‌های فناورانه را به شدت دنبال کرده است در قراردادهای آی پی سی نیز شاهدیم که همکاری و انتقال فناوری بین ای اند پی‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی و همچنین ای پی سی و دی‌سی‌کاها به صورت جدی مطرح است.

معاون علمی و پژوهشی وزیر نفت قرارداد با دانشگاه‌ها و اجرای ۱۰ گروه کالای مورد نیاز صنعت نفت را در راستای توسعه فناوری در این صنعت برشمرد و خاطرنشان کرد: این حرکت جهش در عرصه فناوری است و با توجه به زیرساخت‌هایی که طی ۲۰ سال گذشته انجام شده شرایط برای این ارتقای فناوری در کشور فراهم است.

او با اشاره به اهمیت فوق العاده کیفیت محصولات در صنعت نفت خاطرنشان کرد: سازندگان داخلی همواره باید سه مقوله تولید محصول باکیفیت و زمان‌بندی و هزینه منطقی را مدنظر داشته باشند. بنابراین ما در راستای افزایش کیفیت تولیدات داخلی یک نظام‌نامه یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت با نام نهادی به نام صدور کیفیت ایجاد می‌شود که اکنون با سپردن ماموریت‌های مهم کارهای مقدماتی انجام شده است.

او با بیان اینکه استفاده‌کنندگان از کالا عمدتا روی نماد کیفیت که اعتبار بین‌المللی داشته باشد تاکید می‌کنند گفت: در زمان تحریم‌ها هولوگرام API در کشور ما محدود شد و سازندگان مشکل اعتبارگیری داشتند. با اقدامی که اکنون در زمینه صدور گواهینامه کیفیت خواهیم داشت این نقطه کور پوشش داده می‌شود و به تدریج تبدیل به یک نهاد بین المللی برای تایید گواهینامه خواهد شد.

بیطرف تصریح کرد: از سال ۸۴ و ۸۵ که فصل انقطاع همکاری فناوری با دنیا بوده ظرفیت‌های داخلی تلاش کردند که دانش بومی را توسعه دهند اما طی این سال‌ها مسیر کم عمق و طولانی بود ولی بعد از برجام زمینه بیشتری برای انتقال فناوری فراهم شد و این رویه با حضور شرکت‌های بین‌المللی سرعت گرفت اما در هر صورت به شرایط مطلوب نرسیده‌ایم.

او افزود: در حال حاضر تعداد مؤسساتی که در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند قابل مقایسه با سال ۷۶ نیست.

بیطرف در ادامه بیان کرد: در قراردادهای IPC پیش بینی شده که در چهار زمینه فناوری‌های مورد استفاده به E&Pهای ایرانی منقل شود که از جمله آنها مدیریت پروژه، مهندسی مخزن، تامین مالی پروژه‌های بزرگ و بهره‌برداری از میادین نفت و گاز است.

او درباره راه‌اندازی اداره‌ای در زمینه واگذاری مدیریت اداره تاسیسات به شرکت‌های خارجی توضیح داد: طبق مصوبه ۸۲ شورای معاونان وزارت نفت مقرر شده است که برای نظام اداره تاسیسات بر ا ساس آخرین دستاوردهای بین‌المللی ملزم هستیم واحدهای پیشرو به طرف‌های اروپایی که در زمینه مدیریت موفق هستند محول شود تا بتوانیم مدیریت اداره تاسیسات را یاد بگیریم و به بقیه تاسیسات در صنعت نفت تسری دهیم.

بیطرف ادامه داد: در این رابطه در فاز اول از ۲۰ شرکت اروپایی دعوت کردیم که ۱۵ شرکت هنوز جوابی ندادند و فراخوان دوم داده‌ایم که امیدواریم جامعه‌ای از ۱۰ شرکت داشته باشیم که سپس ارزیابی‌ها را انجام خواهیم داد و واگذاری در طول مدت سه تا پنج سال صورت می‌گیرد تا از فناوری اداره تاسیسات شرکت‌های بین‌المللی که عمدتا اروپایی و از کشورهای هندو ژاپن و چین هستند بهره‌مند شویم.

او با بیان اینکه کشورهای نروژ و انگلستان گزینه‌های بهتری هستند خاطرنشان کرد: برای فاز دوم اگر جامعه بیشتری داشته باشیم شرح خدمات می‌دهیم.

بیطرف یادآور شد: نیروهایی که در این پروسه کار می‌کنند ایرانی خواهند بود فقط یک مدیر در پوزیشن جدید تعریف خواهد شد که الگوهای مدیریتی تعمیراتی و بهره‌برداری را پیاده‌سازی می‌کند و سایر تاسیسات نیز از تجربیات آنها استفاده می‌کنند تا فناوری افزایش یابد.

او تاکید کرد: برای اجرایی شدن این هدف سه تا پنج نیروی خارجی اضافه می‌شود ور در خروجی انتظار ما این است که توقف ناشی از حوادث، قطع تولید و آسیب تاسیسات به میزان قابل توجهی کاهش یابد و ضمن اینکه عمر تاسیسات نیز طولانی‌تر می‌شود.

بیطرف درباره صدور گواهینامه کیفیت ایرانی برای کالاها اظهار داشت: با انجام این کار به تدریج گواهینامه اعتبار بین المللی نیز پیدا می‌کند و در این رابطه با یکی از نهادهای بین‌المللی مذاکراتی صورت گرفته و تاکنون با کشور ایتالیا، قراردادی امضا شده که از این پس زیر گواهینامه امضای هر دو نهاد ایرانی و ایتالیایی قرار خواهد داشت و به این ترتیب ما برای صادرات تجهیزات نفتی که نیاز به گواهینامه معتبر بین‌المللی داشتند مشکلی نخواهیم داشت.

402

کد خبر: 947998

وب گردی

وب گردی