زندان هم کمپ ترک اعتیاد می خواهد؟

به اعتقاد کارشناسان حوزه اعتیاد اگر متادون درمانی در زندان‌ها نبود الان بیماری ایدز و هپاتیت و انواع و اقسام بیماری‌های عفونی، زندان‌ها را پر کرده بود.

به گزارش ایسکانیوز،یحیی کمالی پوربا اشاره به اینکه درطی سال های بسیار مبارزه با مواد مخدر رضایت بخش نبوده است، گفت: متاسفانه درتمامی بخش های مرتبط با مواد مخدر ازجمله اعتیاد سیرنزولی به وجود آمده است، به عنوان مثال دردوهه پیش تعداد 200 هزار معتاد شناسنامه دار وجود داشت که درحال حاضر به چندین برابر افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه دسترسی به مواد مخدر و تنوع درمواد مخدر به شدت افزایش پیدا کرده است، افزود: همچنین مواد مخدر سنتی تبدیل به مواد مخدر صنعتی شده اند، ضمن اینکه حرص و ولع نسبت به مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کرده است؛ متاسفانه در حال حاضر مواد مخدر کارکرد اقتصادی پیدا کرده و در زندان ها بیشترین مصرف مواد مخدرصورت می گیرد.

وی با بیان اینکه براساس نظرپزشکی قانونی بیشترین مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر است، تصریح کرد: البته مسائل و مشکلات بسیاری درمسیر مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، ضمن اینکه کارنامه درخشانی نیز در این حوزه وجود ندارد، بنابراین استفاده از هر راهکاری حتی اصلاح ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدر در این بخش ضروری است؛ هرچندنمی توان عجولانه دست به اقداماتی زد که ممکن است نتیجه ای نداشته باشد.

کمالی پور با تاکید بر تشکیل تیمی و تصمیم گیری براساس واقعیت های موجود برای اتخاذ راهکاری درمبارزه با مواد مخدر، گفت: اگر درمسیر دستیابی به نتیجه خلاء قانونی وجود داشته باشد، می توان ضعف قانونی را درمجلس مرتفع کرد؛ بنابراین باید سیستم جامع منسجم و با دارا بودن قوانین شفاف درمبارزه با مواد مخدر به وجود آید.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با اشاره به اینکه اصلاح ساختار ستاد مبارزه با مواد مخدرضروری است، افزود: اقدامات این ستاد درمبارزه با مواد مخدر اثربخش نبوده است، به طورحتم اصلاح ساختاری برای مقابله با مواد مخدر ضروری است.

این در حالی است که سال پیش رئیس سازمان زندان‌ها گفته بود نزدیک به ۵۰ درصد زندانیان مرتبط با حرایم مواد مخدر هستند و ۶۵ درصد زندانیان معتادند که یک کارشناس درمان اعتیاد معتقد است بازداشت و زندانی کردن معتادان هیچ فایده‌ای جز پر کردن زندان‌ها و افزایش آسیب ندارد.

و یک کارشناس درمان اعتیاد نیز اعلام کرده بود زندان کردن یک معتاد در هر رده‌ای، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد و باید در این مسئله تجدیدنظر شود. البته ایراد و اشکال این قضیه در نیروی انتظامی یا قوه‌قضائیه نیست و باید در جای دیگری به دنبال مشکل باشیم. بزرگ‌ترین مشکل ما در بحث مواد مخدر، بحث تقاضا و کاهش آن است.

دژاکام با بیان اینکه معتادان کارتن‌خواب زیاد نیستند و بیشتر معتادان مواد مخدر، شاغل هستند افزود: اگر این افراد را که بعضا هم کارمند هستند را دستگیر و زندانی کنیم، نه تنها وضع درست نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود و از زندگی ساقط می‌شوند و آبرویشان می‌رود.

مدیرعامل موسسه جمعیت احیای انسانی کنگره 60 با اشاره به روش‌های درمان بر متادون درمانی و استفاده از شربت‌های تریاک و تقویت انجمن‌های فعال در موضوع درمان اعتیاد تاکید کرد و گفته بود: زندانی کردن افراد معتاد جز افزایش جمعیت زندان‌های کشور نتیجه دیگری ندارد.

دژاکام با اشاره به تقویت انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی فعال در بحث درمان معتادان گفته بود: خوشبختانه در حال حاضر چند موسسه و انجمن مردمی به خوبی وارد شدند و فعال هستند اما باید مورد حمایت قرار گیرند و مکان‌هایی را که نیاز دارند در اختیارشان قرار گیرد. این موسسه‌ها و انجمن‌ها هیچ احتیاجی به پول ندارند، فقط نیاز به مکان‌هایی دارند تا بتوانند افراد معتاد و خانواده‌هایشان را آموزش دهند. به عنوان مثال روی مکان‌هایی که متعلق به دولت و بخش دولتی است، زیاد نمی‌توان حساب کرد زیرا امکان دارد یک مدیر به چنین کارهایی اعتقاد داشته باشد اما مدیر بعدی اعتقادی نداشته باشد و از ادامه فعالیت انجمن‌ها جلوگیری کند.

این کارشناس درمان اعتیاد افزوده بود: حالا که از زندانی و بازداشت کردن افراد معتاد به جای نرسیده‌ایم باید به انجمن‌ها و موسسه‌های درمان اعتیاد کمک کنیم. متاسفانه چند سالی است که برنامه‌های آموزشی صدا و سیما در خصوص مواد مخدر کاهش یافته و از طریق مقابل هر روز در شبکه‌های ماهواره‌ای، قرص‌هایی تبلیغ می‌شود که اثرات منفی روی افراد معتاد دارد.

وی با بیان اینکه باید اتاق‌های تزریق راه‌اندازی شود بیان کرده بود: متاسفانه برخی فکر می‌کنند این کار اشتباه است و نباید به معتاد سرنگ داد در حالی که یک فرد معتاد هر طور شده سرنگ خود را از بین آشغال‌ها پیدا می‌کند؛ پس چه بهتر که سرنگ سالم و تمیز بدهیم. اگر اتاق‌ها را راه‌اندازی کنیم، ما یک معتاد معمولی خواهیم داشت اما اگر ایجاد نشود با معتادی رو به رو هستیم که انواع و اقسام بیماری‌ها را دارد.

به نظر مدیرعامل مؤسسه جمعیت احیای انسانی گنگره 60 ، مجازات‌های شدید مثل اعدام باید برای قاچاقچیان عمده باشد اما برای کسی که از او 30 گرم هروئین گرفته‌اند نباید مجازات‌های سخت درنظر گرفته شود. این افراد قابل درمان هستند و می‌توان آنها را درمان کرد.

دژاکام افزود: اگر متادون درمانی در زندان‌ها نبود الان بیماری ایدز و هپاتیت و انواع و اقسام بیماری‌های عفونی، زندان‌ها را پر کرده بود. زندانی کردن افراد به جرم داشتن چند گرم تریاک یا هروئین، هیچ فایده‌ای ندارند و این افراد باید از زندان‌ها خارج شوند و در مراکز درمان اعتیاد تحت مراقبت قرار بگیرند.

این کارشناس درمان اعتیاد ،برخوردهای سختیگرانه و شدید با موضوع اعتیاد را موجب افزایش آمار جمعیت زندانیان، افزایش اعدام، افزایش قیمت مواد مخدر و حتی ریخته شدن آبروی خانواده‌ها دانسته و گفته بود: اگر زندانی کردن معتادان نتیجه می‌داد بسیار عالی بود اما باید دید نتیجه می‌دهد یا خیر؟. واقعا زندانی کردن معتادان هیچ اثری ندارد.

705

کد خبر: 948035

وب گردی

وب گردی