شور یک انتخابات برای «همسایه»

در حالی انتخابات پارلمانی عراق در 9 استان و 14 حوزه انتخابیه در ایران برگزار می‌شود که هر چه به تاریخ انتخابات نزدیک تر می شویم شور انتخاباتی در استان های ایران افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، انتخابات پارلمانی عراق در تاریخ 20 و 21 اردیبهشت در 19 کشور دیگر از جمله ایران، اردن، ترکیه، آمریکا، فنلاند، مصر، لبنان، کانادا، استرالیا، سوئد، انگلیس، فرانسه، نیوزلند، آلمان، بلژیک، هلند، دانمارک، روسیه و امارات برگزار خواهد شد.

انتخابات در خود عراق در 22 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، اما در خارج از عراق از جمله ایران این انتخابات در 20 و 21 اردیبهشت ماه از ساعت 7 صبح تا 6 عصر برگزار خواهد شد. بعد از اتمام رای‌گیری شمارش آرا صورت می‌گیرد و نتایج شمارش آرا به بغداد فرستاده می‌شود تا در رای‌گیری کلی مدنظر قرار بگیرد.

این انتخابات با توجه به این موضوع که در کشور عراق انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر از طریق پارلمان انتخاب می شوند این انتخابات برای کشور و مردم عراق بسیار حائز اهمیت است.

در کشورمان ایران همزمان در 9 استان و 14 حوزه انتخابیه، انتخابات پارلمانی عراق برگزار خواهد شد، این موضوع در حالی است که در انتخابات گذشته پارلمانی عراق در شهرهای شیراز و سنندج هم حوزه انتخابیه وجود داشته است اما به دلیل آن که عراقیهای مقیم این شهرها به کشورهای خود بازگشته اند این دو حوزه انتخابیه حذف شده اند، و عراقی های مقیم ایران باید برای رای دادن به مراکز دیگری از حوزه های انتخابیه رجوع کرده و رای خود را بدهند.

حوزه های انتخابیه در ایران شامل شده اند از تهران (دولت‌آباد و شهرری)، مشهد ( چهارراه شهدا و خیابان مجلسی شرقی)، قم (بلوار امین و خیابان انقلاب)، خوزستان (اهواز و شوش)، ایلام (ایلام و دهلران)، اصفهان (خیابان زینبیه)، یزد (خیابان ابراهیمی)، کرمانشاه (شهرک الهیه)، آذربایجان غربی (نقده).

شور تبلیغاتی انتخابات پارلمانی عراق به استان های ایران که قرار است حوزه انتخابیه باشند، کشیده شده است. مساجد و تکایای حوزه های انتخابیه ایران و اماکن عمومی این استان در شهرهای ایلام و دهلران شاهد تبلیغات محیطی و سخنرانی از حمایت از داوطلبان لیست‌های مختلف عراق هستند.

لازم به ذکر است تبلیغات برای این انتخابات تا پایان امشب در ایران زمان دارد و پس از آن غیرقانونی است.

همچنین در تمام حوزه های انتخابیه تمام هماهنگی های لازم با شهرداری، نیروی انتظامی، آتش نشانی، اورژانس و تمامی دستگاه های اجرایی شهرها و حوزه های انتخابیه برای برگزاری انتخابات پارلمانی عراق انجام شده است.

انجام پروسه انتخابات عراق در ایران باعث تقویت روابط و فعالیت های گسترده ای میان مردم ایران و عراق است

«ناظم دباغ» نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: تعدادی زیادی از عراقی ها در ایران به دلیل منافع و روابط اجتماعی شان در ایران باقی مانده اند، یعنی تعدادی از این عراقی ها و ایرانی ها با یکدیگر ازدواج کرده اند.
وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی از کشور عراق در این انتخابات بر سر صندوق های رای حضور دارند، افزود: یک نماینده از سوی کمیسیون انتخابات عراق و نماینده ای از احزاب در پای صندوق انتخابات پارلمانی عراق حضور دارند.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران همچنین گفت: این انتخابات چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق است که در عراق و ایران برگزار می شود.

دباغ در پاسخ به این سوال که برگزاری این انتخابات در استان ها تا چه حد ارتباط میان مردم ایران و عراق تاثیرگذار است، گفت: برگزاری این انتخابات در ایران برای عراقی هایی است که در ایران زندگی می کنند یا آن که این عراقی ها به دلیل مسافرت در ایران هستند، و همچنین برگزاری انتخابات نشانه آزادی در پروسه سیاسی عراقی دارد و انجام این پروسه در عراق باعث تقویت روابط و فعالیت های گسترده ای میان مردم ایران و عراق است.

وی در رابطه با حذف برخی از حوزه های انتخابیه ایران (شیراز و سنندج) در انتخابات پارلمانی عراق با توجه به این که در انتخابات گذشته بوده، گفت: حذف این شهرها به آن دلیل است که تعدادی از مردم عراق در سال گذشته پناهنده ایران بودند اما در حال حاضر به کشور یا شهر خود بازگشتند و مردم در این شهرها کمتر شده اند.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران ادامه داد: اگر در این شهرها شخصی باشد باید به شهر دیگری رفته تا در این انتخابات شرکت کند، به معنای دیگر می توان گفت حذف این شهرها به دلیل کم شدن افراد در این شهرها است.

عراقی های ساکن استان های کرمان و فارس به منظور رای دادن به یزد مراجعه می کنند

محمود زمانی قمی استاندار یزد در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: استان یزد میزبان تعدادی از عراقی های مقیم در استان است و با پیش بینی یک شعبه اخذ رای و با آمدن یک نفر از سفارت عراق به استان یزد و همچنین هماهنگی با فرمانداری و اداره کل اتباع و سایر دستگاه های ذی ربط تمام اقدامات لازم برای اخذ رای عراقی های مقیم یزد مهیا شده است.

وی افزود: این انتخابات در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری انجام خواهد گرفت.

استاندار یزد همچنین تصریح کرد: عراقی هایی که در استان های کرمان و فارس زندگی می کنند برای رای دادن به شعبه یزد مراجعه خواهند کرد.

زمانی قمی در پایان با بیان این که تاکنون هیچ مشکلی برای این موضوع به وجود نیامده است، گفت: زمان تبلیغات این انتخابات تا پایان امشب است.

بستر برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در ایلام فراهم شده است

معروف بسطامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: موضوع رقابت و تبلیغات پارلمان عراق در شهرستان های استان ایلام در حالی برگزار می شود که یکی از این شهرستانهایی که صندوق رای دارد شهرستان ایلام است.

وی تصریح کرد: از لحاظ تعیین شعبه اخذ رای، مسائل امنیتی و کاری ارتباط بسیاری خوبی برای عراقی های مقیم ایلام فراهم کرده ایم تا انشالله در تاریخ 20 و 21 این انتخابات در شهرستان صورت گیرد.

فرماندار ایلام افزود: تا کنون هیچ مشکلی به وجود نیامده و زمینه همکاری با مقامات آنجا وجود داشته و همچنین امکاناتی که نیاز بوده در اختیار آنها گذاشته ایم.

بسطامی تصریح کرد: بر اساس ساز و کاری که در انتخابات عراق وجود دارد این انتخابات برگزار خواهد شد و ما فقط بستر برگزاری آن را فراهم خواهیم کرد.

تنظیم: فاطمه سرلک

901/900

کد خبر: 948041

وب گردی

وب گردی