اسکندری: حضوردانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت2018

رئیس سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پس از تصمیم گیری های نهایی به این نتیجه رسیدیم که باید عناوین فاخر منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی به ناشران خارجی ارائه و در بازار های جهانی عرضه شود.

دکتر صالح اسکندری رئیس سازمان چاپ و انتشارات و امور رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی پس از بازدید از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی، در جمع کارکنان سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی درباره تدوین برنامه سال جاری برای سازمان چاپ و انتشارات گفت: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در طی دهه های گذشته، حدود ده هزار عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده است که این رقم در بین انتشارات دانشگاهی مختلف در سطح کشور یک رکورد به حساب می آید.

وی افزود: این مجموعه در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حدود دو هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور پیدا کرده است. این عناوین مربوط به تمام واحد های دانشگاه آزاد سراسر کشور است که در طول سال های 94، 95 و96 چاپ شده است. برخی از عناوین کتاب های عرضه شده در نمایشگاه امسال بسیار ارزشمند، فاخر و با کیفیت هستند.

دکتر اسکندری: دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن یک میلیون و پانصد هزار نفر دانشجو و حدود یکصد هزار نفر اعضای هیئت علمی و کارمند در سطح کشور، باید برای بازار های جهانی هم برنامه ریزی مدون و صحیح داشته باشد تا عناوین منتخب و فاخر به زبان های دیگر ترجمه و در بازار های جهانی عرضه شود.

*برای عرضه بین المللی کتاب های دانشگاه آزاد برنامه جامع تدوین شده است


رئیس سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برنامه ای برای این منظور تدوین شده است که سازمان انتشارات با همکاری دبیرخانه حمایت از ترجمه و انتشار کتاب های ایرانی برای عرضه در بازار های بین المللی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و مستقر شده است، کتاب های فاخر و برگزیده انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی را برای ترجمه و عرضه در بازار های جهانی آماده کند. این دبیرخانه از سال 94 شروع به کار کرده و هدف آن برقراری ارتباط بین ناشران داخلی و خارجی است؛ بدین منظور که کتاب های ایرانی توسط ناشران خارجی ترجمه شود و ناشران خارجی این کتاب ها را در بازار های هدف خود عرضه کنند.


وی تاکید کرد: با امکانات و ظرفیت عظیم که در مجموعه انتشارت دانشگاه آزاد وجود دارد طی توافق با این دبیرخانه مقرر شد که کتاب های دانشگاه آزاد اسلامی توسط این دبیرخانه به ناشران خارجی معرفی گردد؛ روش معرفی این آثار بدین گونه است که این دبیرخانه با تخصیص یارانه به ناشران خارجی، کتاب معرفی شده را از ناشر داخلی اخذ کرده و پس از ترجمه به چاپ رسانده و در بازار های هدف به عرضه برساند. این اقدام از نظر مباحث مرتبط به کپی رایت و حقوق مولف نیز حائز اهمیت است زیرا در راستای حفظ و رعایت حقوق مولف و مصنف کمک شایانی می کند.

*100عنوان فاخر دانشگاه آزاد اسلامی برای عرضه در بازار های جهانی انتخاب می شود

اسکندری در خصوص برنامه سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد برای همکاری با دبیرخانه مذکور اذعان داشت: بنابر توافق سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد با این دبیرخانه قرار شد تا صد عنوان کتاب ارزشمند، فاخر و مناسب توسط کارگروهی که در دفتر مرکزی سازمان چاپ و انتشارات تشکیل شده، از تمامی شعب انتخاب، و به این دبیرخانه تحویل داده شود. ضمنا، کتب منتخب باید با ذائقه بازار جهانی مناسب و همگن باشد تا بتوانند محصولی رقابت پذیر در بازار جهانی کتاب باشد.

دکتر اسکندری: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان پرچمدار حرکت تمدن سازی اسلامی باید در انتشار معارف و اندیشه ها و تفکر ایرانی- اسلامی پیشتاز باشد.

وی ادامه داد: چکیده آثار منتخب از طریق این دبیرخانه به صورت فایل های متنی به ناشران خارجی ارسال شود؛ همچنین این کتاب ها در سایت این دبیرخانه به ناشران خارجی معرفی شود. بناست تا پیش نویسی تهیه و بین مجموعه انتشارت دانشگاه آزاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا برسد. به اعتبار اینکه مجموعه انتشارت دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه ای ملی و کشوری است این دبیرخانه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر به همکاری با این نهاد است.

*سازمان انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت2018 حضور دارد

اسکندری در خصوص دیگر فعالیت های این دبیرخانه اذعان کرد: یکی دیگر از حوزه های فعالیت این دبیرخانه به این صورت است که پس از اینکه کتاب های دانشگاه آزاد دراختیار این دبیرخانه قرار گرفت؛ این کتاب ها در نمایشگاه های بین المللی در غرفه ایران عرضه و به نمایش گذاشته می شود تا ناشران بین المللی از این کتاب ها بازدید کنند و پس از تایید این کتاب ها اقدام به همکاری برای نشر این آثار انجام دهند. اولین حضور سازمان انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت 2018 است که در مهرماه سال جاری برگزار می شود.

وی ادامه داد: برخی کتاب های فاخر که در غرفه حضور دارند؛ مانند کتابی که در خصوص معماری شهر یزد و یا معماری بازار های اصفهان به چاپ رسیده است و یا در مورد قومیت ها و طوایف ایرانی، به دلیل علاقه پژوهشگران خارجی به این سبک از معماری و مطالعه در این زمینه توانایی رقابت در بازار های جهانی را دارد.

*دانشگاه آزاد اسلامی باید به صدور فرهنگ ایرانی-اسلامی بپردازد

وی در پایان در خصوص لزوم نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی به کشور های همسایه با توجه به ذخیره فرهنگی غنی و تاریخ چند هزار ساله تاکید کرد و گفت: ما باید به عنوان پرچمدار فرهنگ ایرانی- اسلامی را به همسایگان خود که ریشه های فرهنگی مشترکی با ما دارند، عرضه کنیم، تا بتوانیم این فرهنگ غنی را در سطح جهان معرفی کنیم.

کد خبر: 948101

وب گردی

وب گردی