چالش های دانشجویان در محیط خوابگاه/ تأثیر زندگی خوابگاهی در خروج نخبگان دانشگاهی

از مشکلات خوابگاه های دانشجویی می توان به قیمت های نسبتا بالای آن ها، خوابگاه های دور از محل تحصیل، وجود افرادی در خوابگاه ها که از نظر فرهنگی باهم متفاوتند و غیره را نام برد که پیش روی دانشجویان غیر بومی است؛ این مشکلات در شهر بزرگی مانند تهران چندین برابر خواهد بود، زیرا عدم آشنایی با شهر و آدرس ها برای دانشجویان این شهر سخت تر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ زندگی در خوابگاه آسان نیست؛ دانش آموز گذشته و دانشجوی جدید علاوه بر تغییرات حوزه آموزشی و دوری از خانواده، وارد اتاق یا آپارتمان کوچکی می‌شود که قرار است حداقل سه چهار سال آینده زندگی‌اش را در آن بگذراند که با هجوم احساسات مختلفی مواجه خواهد بود.

امروزه دوران آمادگی برای کنکور در بیشتر خانواده‌ها خیلی جدی گرفته می‌شود، پدر و مادرها همه تلاششان را به کار می‌گیرند تا همه چیز، از امکانات تحصیلی گرفته تا نیازهای تغذیه‌ای و عاطفی فرزندشان بصورت تمام و کمال تامین شود که در دوران دانشجویی و زندگی خوابگاهی، جدا شدن از خانواده به معنای از دست دادن همه این پشتوانه‌ها و تغییر اساسی شرایط است.

دانشجو برای رسیدن به هدف خود و ارتقای سطح دانش به یکباره از همه چیز جدا می‌شود؛ از شهری که سال‌ها در آن زندگی کرده، ‌از دوستانی که سال‌های تفریحات زندگی‌اش را کنار آنها گذرانده و از همه مهم‌تر از خانواده‌ای که بیشترین حمایت‌های عاطفی را از او کرده‌اند.

از این منظر ورود به خوابگاه تجربه سختی است چون از توجه همیشگی پدر و مادر خبری نیست، غذاهای خانگی و آرامش و راحتی خانه وجود ندارد که به گفته ی کارشناسان مشاوره، با ورود به خوابگاه بیشتر دانشجوها چه دختر و چه پسر دچار بحران عاطفی می‌شوند مگر در موارد استثنایی که جوان دانشجو تز قبل دوران دانشگاه، به دلایلی مستقل از پدر و مادر بوده یا زندگی دور از آنها را تجربه کرده باشد.

دانشجویان خوابگاهی از شهرهای مختلف و خانواده‌های مختلف کنار هم قرار می‌گیرند و فرهنگ خودشان را به همراه می‌آورند که سازگاری با این شرایط کار ساده‌ای نیست چون عضوی از یک خانواده کم‌جمعیت در کنار عضوی از یک خانواده پرجمعیت با عادت‌ها و رفتارهای مختلف فردی، برای مدت طولانی کنار هم زندگی می کنند و این اختلاف‌ها گاه مشکلاتی جدی در روابطشان به وجود می‌آورد و تحمل زندگی در خوابگاه را ناممکن می‌کند.

معمولا دانشجوهای ساکن در یک خوابگاه از شهرهای مختلف آمده‌اند و در رشته‌های مختلفی هم درس می‌خوانند هم چنین سال اولی‌ها و چندمی‌ها از هم تفکیک نشده‌اند که همین ناهمگونی، زمینه‌ساز مشکلات فراوانی در میان ساکنان خوابگاه است و بیشتر کسانی که تجربه زندگی خوابگاهی را دارند، از این موضوع گله‌مندند.

مشکلات پسران دانشجو به مراتب کمتر از دختران است زیرا پسرها به نظم و ترتیب و بهداشت کمتر اهمیت می دهند و از طرفی دیگر، پسرها با مشکلات تغذیه و پخت و پز غذا بیشتر از دختران سر و کار دارند همچنین از مشکلات خوابگاه، می ‌توان به قدیمی بودن ساختمان ها و دلگیر بودن فضای داخلی آن اشاره کرد، چراکه برای دانشجویان جدید الورود بسیار سخت است که از فضای به مراتب تمیز، نو و دلباز خانه های خود به خوابگاه بروند.

در کنار این مسائل، باید به قوانین موجود در خوابگاه‌ها هم اشاره کرد که گاهی دست و پا گیر و مزاحم‌اند؛ یکی از این قوانین مربوط به ساعت ورود و خروج است بطوری که اگر دانشجویی قصد داشته باشد یک شب را خارج از دانشگاه بگذراند، باید از آغاز هفته موضوع را به صورت کتبی اطلاع دهد و اگر به دلیلی شبی را در خارج خوابگاه بگذراند، رفتار نامناسبی با او خواهد شد، در عین حال در بعضی از خوابگاه‌ها هم این موضوع با سهل‌انگاری برخورد می‌شود و بعضی از دانشجوها از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند.

یکی از مشکلاتی که دانشجویان برخی خوابگاه ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، این است که در روزهای آخر هفته برنامه غذایی برای این خوابگاه ها وجود ندارد و دانشجویان یا باید از بیرون غذا تهیه کنند یا خودشان آشپزی کنند.

با این حال، زندگی با آدم‌های همسن و سالی که موقعیت مشابهی با هم دارند، محاسن زیادی هم دارد دانشجویان خوابگاهی ضمن این‌که مهارت‌های اجتماعی مختلفی در رفتار با دیگران یاد می‌گیرند و صبر و حوصله و انصافشان بیشتر می‌شود، می‌توانند به هم کمک کنند.

در خوابگاه جزوه‌های درسی همیشه در دسترس است و دانشجوهایی وجود دارند که حاضرند وقتشان را به رفع اشکال بقیه اختصاص دهند هم چنین در خوابگاه اگر کسی مریض شود یا مشکلی برایش پیش بیاید، چند نفر دست یاری‌شان را به سوی او دراز می‌کنند که زندگی در خوابگاه راه و رسم همکاری، گذشت و فداکاری را به دانشجوها یاد می‌دهد که دستاورد مهمی است.

زندگی در خوابگاه برای افرادی که از امکانات رفاهی کمی در زندگی برخوردار بوده اند به مراتب راحت تر است هم چنین کسانی که قبل از ورود به زندگی خوابگاهی دوره ی ضرورت خدمت سربازی را گذرانده باشند قدر عافیت را بهتر می دانند البته که تمام این دوران خاطرات خوشی به یادگار می گذارد که برای پخته تر شدن انسان تجربه ی خوبی خواهد بود.

عده ای عقیده دارند که یکی از دلایل مهاجرت دانشجویان به کشورهای دیگر امکانات کم رفاهی در محیط خوابگاه است فردی که به دوری از خانواده عادت کند راحت تر می تواند برای ادامه ی تحصیلات به کشورهای دیگر سفر کند و عدم نظارت در زندگی خوابگاهی می تواند به خروج نخبگان نیز کمک کند به نحوی زندگی در خوابگاه یک پل ارتباطی با دنیای تحصیل در خارج است که بحث بورسیه شدن در بین دانشجویان خوابگاهی همیشگی است.

موضوع دیگری که جا دارد به آن پرداخته شود و بی ارتباط با فضای خوابگاه ها نیست طرح آمایش آموزش عالی است که در آن رشته های تحصیلی بر حسب نیازهای بومی مناطق تنظیم می شوند به عنوان مثال با اجرای طرح آمایش عالی، رشته های دریایی فقط در مناطق شمال و جنوب کشور تدریس می شود که دانشجویان به محیط رشته ی خود آشنا باشند حال اگر در این طرح، دانشجویان و نخبگان در نزدیک ترین فاصله به خانواده ی خود تحصیل کنند و رشته های پر متقاضی در تمام مناطق کشور تدریس شود می تواند هم از فشار روحی دوران خوابگاهی بکاهد و هم به آینده ی شغلی آن ها کمک کند.

در پایان به نظر می رسد زیرساخت‌ خوابگاه‌های ما نیازمند تحول و توسعه اساسی است و با وجود تلاش‌هایی که برای گسترش این فضاها انجام شده، هنوز کمبودهای فراوانی وجود دارد که خوابگاه‌های دانشگاهی را از استانداردهای مطلوب دور کرده است و به نظر می‌رسد همراه با توسعه روز افزون ظرفیت دانشگاه‌ها و اضافه شدن تعداد زیادی دانشجو آن هم به طور سالانه، باید هم برای بالابردن امکانات زندگی در این خوابگاه‌ها تلاش کرد و هم با فراهم کردن حمایت‌های مشاوره‌ای و فرهنگی، کیفیت زندگی دانشجوها را در پربارترین دوران زندگی‌شان بالاتر برد.

202

کد خبر: 948107

وب گردی

وب گردی