سیاست های ارزی آرامش را به اقتصاد کشور باز گرداند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: عملکرد ترتیبات جدید ارزی در مدت کمتر از یک ماه کاملا رضایت بخش است.

به گزارش گروه اقتصادیایسکانیوز؛ ولی الله سیف اظهار کرد: ۲۱ فروردین که تصمیم گرفته شد ترتیبات جدید ارزی اجرایی شود تلاش این بود که این ترتیبات هر چه سریعتر پیاده سازی شود.

او افزود : امروز که هنوز یک ماه از اتخاذ این تصمیم نگذشته است خوشبختانه فضای کاملا متفاوتی بر بازار ارز حاکم است .

سیف با بیان اینکه بنا به حساسیت های موجود از جانب رئیس جمهور و پیگیرهای مستمر جهانگیری جلسات مستمری در این زمینه برگزار شده است گفت: در این مدت دستگاه های مرتبط همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، ­وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت همکاری بسیاری خوبی در این زمینه داشته اند و توانسته ایم تصمیمات اخیر را هر چه سریعتر پیاده سازی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در مدت اجری این طرح بخشنامه های بسیاری صادر شده و تصمیمات لازم اتخاذ شده است گفت:امروز به نظر می رسد آرامش نسبی در استقرار مدل و ترتیبات جدید ایجاد شده است.

سیف با بیان اینکه ذینفعان مختلفی در بازار ارز کشور حضور دارند همچون صادر کنندگان ، وارد کنندگان و مدیران بنگاه های اقتصادی در ساختار نیما ایفای نقش می کنند گفت: درمجموع این بازیگران از نحوه عملکرد سامانه نیما احساس رضایت دارند و خوشبختانه بعنوان دستاوردی که کمتر ازیک ماه حاصل شده دستاورد قابل قبول و رضایت بخشی است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بازیگران و ذینفعان بازار جدید الکترونیکی ارزی کشور نقش خود را در این سامانه پیدا کرده اند و همه چیز برای ادامه فعالیت آنها آماده است.

او گفت: هدف اصلی از اجرای سیاست های جدید ارزی نهادینه کردن آرامش و ثبات در اقتصاد و مصون سازی آن از هرگونه التهابی است که از بیرون توسط دشمنان به اقتصاد ما تحمیل می شود.

سیف با بیان اینکه خوشبختانه این ساختار جایگاه خودش را در اقتصاد کشور پیدا کرده است و می تواند با اطمینان کامل پاسخگوی نیازهای ما باشد گفت: بین منابع و مصارف ارزی کشور تعادل وجود دارد و به هیچ وجه جای نگرانی برای تامین نیازهای اقتصادی کشور وجود ندارد.

او با اشاره اینکه می خواهیم اولویت اصلی و واقعی اقتصاد را مشخص کنیم باید بتوانیم با سهولت و سریعترین روش تامین ارزی کنیم گفت: در شرایط موجود و با اشرافی که بوجود آمده همه نیازهای واقعی تامین شده است.

سیف در ادامه سخنان خود آماری هم از میزان معاملات ارزی سامانه نیما ارائه کرد و افزود: از صبح روز ۲۲ فروردین ماه ۶ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش و تخصیص ارز بصورت صدور حواله و گشایش ال سی تامین شده و درهمین مدت صادر کنندگان نیز یک میلیارد دلار ارز خود را در سامانه نیما فروخته اند.

سیف با اذعان به اینکه هنوز برخی از موارد نیاز به ارز و نحوه تخصیص به انها مشخص نشده است گفت:​ تاکنون ۳۳ مورد از نیازها را شناسایی کرده ایم و این مسیر در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

سیف تعیین نشدن نوع کسب و کار صرافی ها در این سازو کار جدید را از دیگر مشکلات سیاست های اخیر ارزی دانست و افزود: صرافی ها همکاران ما در بانک مرکزی هستند و در مقاطعی کمک های زیادی به اقتصادکشور کرده اند بنابراین به زودی مشکل آنها بویژه در زمینه خرید و فروش ارز بصورت فیزیکی و اسکناس را نیز حل خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

کد خبر: 948111

وب گردی

وب گردی