کاهش قابل توجه هزینه گل حفاری در صنعت نفت ایران

افزایه­‌های حفاری پژوهشگاه صنعت نفت ایران می تواند تا یک ششم هزینه های مربوط به گل حفاری را کاهش دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ جفعر توفیقی امرزو (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشتماه) در حاشیه مراسم رونمایی از افزایه‌های حفاری در بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این که افزایه‌های حفاری تولید شده در پژوهشگاه صنعت نفت به صورت عملیاتی در ۵ چاه اکتشافی کشور با موفقیت ۱۰۰ درصدی به کار گرفته شده است، گفت: امروزه گل حفاری از مسائل مهم مربوط به افزایش سرعت حفاری به شمار می رود..

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: این مرکز با همکاری پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با ساخت این افزایه‌های حفاری به شدت جلوی هرز روی گل حفاری در چاه های نفتی و گازی را گرفته که این امر برای ایران صرفه اقتصادی زیادی در صنعت نفت به همراه خود داشت.

همچنین در این مراسم ابراهیم طالقانی، سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این که این مدیریت پژوهش را با هدف ایجاد ارزش افزوده در بخش های عملیاتی صنعت نفت انجام می دهد، گفت: امروزه یکی از موارد هزینه بار در صنعت حفاری کشور گل حفاری است .خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت با افزودن افزایه های حفاری به گل معمولی از خروج میلیاردهای تومان پول از کشو جلوگیری کرده است.

او ادامه داد: افزایه های حفاری ساخته شده از سوی پژوهشگاه صنعت نفت می تواند در زمینه اقتصادی، محیط زیست، هرز روی و اشتغال در صنعت حفاری تاثیر بسزایی داشته باشد، وانگهی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه های دیگری همچون مدل سازی حوزه های رسوبی و استفاده از فناوری نانو در حوزه محیط زیست همکاری دارد که به زودی از دستاوردهای بدست آمده در این بخش رونمایی خواهد شد.

طالقانی با اشاره به علاقه‌مندی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت برای استفاده از افزایه‌های حفاری تولید شده گفت: این مدیریت برخی چاه های اکتشافی کشور را برای استفاده از این افزایه‌ها کاندید کرده است از این رو گام بعدی ما در این حوزه تولید صنعتی این افزایه ها است.

محمد رضا حر، معاون فنی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم تاکید کرد: هر یک از افزایه های حفاری امروزه در دنیا برای حوزه رسوبی خاصی ساخته می شود، به عبارت دیگر باید بگویم امروز پژوهشگاه صنعت نفت ایران این افزایه­ ها را برای چاه‌های نفت و گاز ایران ابداع کرد.

او با بیان این که امروزه هر بشکه سیال حفاری برای کشور به طور متوسط ۴۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد، گفت: با بکار­گیری این افزایه ها سالانه از خروج ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار یورو ارز از کشور جلوگیری می شود.

بر اساس این گزارش علیرضا نصیری، مدیر پروژه ساخت افزایه های حفاری در پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این مراسم با بیان­ این­که ایران برای حفظ تولید نفت و گاز خود نیاز به افزایش راندمان در بخش حفاری خود دارد، گفت: هرز روی گل حفاری، عبور از لایه های شیلی و سبک سازی سیال­های حفاری از جمله مشکلات کنونی صنعت حفاری به شمار می آید..

نصیری تصریح کرد: افزایه های حفاری ساخته شده در پژوهشگاه صنعت نفت در ۵ چاه اکتشافی کشور همچون چاه ۵ گردان، آغاز ۲۰ و چاه چارک با موفقیت تست شده است. جالب است بدانید استفاده از این افزایه‌ها تا یک ششم هزینه­‌های مربوط به گل حفاری را کاهش داده، زیرا در این افزایه ها از فوم‌های سبک و محیط زیست دوست استفاده شده است.

402

کد خبر: 948232

وب گردی

وب گردی