هزینه درمان نارسایی قلب 2 برابر سرطان/همایش کنگره نارسایی قلب گشایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه درمان نارسایی قلبی گران و پرهزینه است، گفت: هزینه درمان نارسایی قلب به ازای هر بیمارتقریبا 2 برابر سرطان است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز دکتر محمد آقاجانی روز چهارشنبه درآیین گشایش ششمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران افزود: در صورتی که عوامل خطر این بیماری مانند دیابت، فشارخون و چربی خون کنترل نشود در آینده شاهد شیوع آن در کشور خواهیم بود.

وی بروز نارسایی قلبی در ایران را حدود 8 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار نگران کننده است و باید اقدامات جدی برای کنترل آن انجام گیرد.

آقاجانی با اشاره به اینکه این آمار بیشتر از کشورهای منطقه است، اظهار کرد: میانگین بروز نارسایی در کشورهای آسیایی بین 2 تا 7 درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد که مرگ و میر ناشی از نارسایی قلب در کشور ما بیشتر از کشورهای آسیایی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از شیوع هشت درصدی بیماری نارسایی قلبی در کشور خبر داد و گفت: برای درمان بیماری‌های نارسایی قلبی در سال های گذشته طرح 247 در 30 شهر به وسیله وزارت بهداشت اجرا شد که بر اساس آن خدمات درمانی به صورت 24 ساعته به مردم ارائه می‌شد.

وی گفت: شیوع بیماری نارسایی قلبی در ایران نسبت به کشورهای آسیایی بیشتر است و امروزه میزان ابتلای ایرانیان به این عارضه حدود 8 درصد است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: امروزه بین 2 تا 8 درصد بیماری نارسایی قلبی در سراسر کشورمان گزارش شده که با سبک زندگی مناسب می‌توان از بروز این عارضه به خوبی جلوگیری کرد.

او مصرف دخانیات را عامل ایجاد بیماری نارسایی قلبی در میان افراد دانست و گفت: درمان بیماری نارسایی قلبی پر هزینه است، به طوری که برای درمان هر فرد بیمار حدود 2 برابر یک بیمار سرطانی هزینه دارد و این مسئله حوزه سلامت را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

دکترآقاجانی در ادامه به مردم توصیه کرد که چربی خون و فشار خون شان را کنترل کنند و با کاهش مصرف سیگار زمینه بروز بیماری‌ نارسایی قلبی را در خود کاهش دهند.

نارسایی قلبی نیازمند تشیخیص به موقع و اقدام سریع است

در ادامه این آیین رئیس انجمن نارسایی قلب ایران نیزدرجمع خبرنگاران درباره آمار بیماران نارسایی قلبی و هزینه هایی که این بیماران به نظام سلامت کشور وارد می کنند، گفت: ما آماری از تعداد مبتلایان به بیماری نارسایی قلبی نداریم چرا که از لحاظ علمی قابلیت ارائه آمار در این زمینه وجود ندارد. علاوه بر این هنوز در بسیاری موارد ازنارسایی قلبی هنوز به عنوان بیماری های دیگر تقسیم می شوند برای مثال علائم نارسایی قلبی با بیماری های خونی و گوارشی مشترک است در حالی که خیلی از این بیماران نارسایی قلبی دارند اما پزشکان متخصص تشخیص دیگری می دهند.

دکتر امین در ادامه افزود: اگر می بینید آمار نارسایی قلب در ایران بالا می رود بخاطر افزایش تشخیص موارد نارسایی قلب است. البته ما ریجستری و ثبت ملی این بیماران را در کشور بصورت مدون نداریم با این حال مطالعات کوچک که در سطح منطقه خاورمیانه انجام شده نشان می دهد، بروز نارسایی قلب در ایران نسبت به چند تا دیگر از کشورها بیشتر است البته در این مطالعات تاکید شده نرخ بروز بالا در ایران نه به معنای ژنتیک و عوامل دیگر است بلکه بیشتر به جنبه های تشخیصی این بیماری بستگی دارد.

او با اشاره به هزینه های درمان بیماران نارسایی قلب در ایران گفت: بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مثل کوه یخ هستند که بیشتر جمعیت شان ناشناخته است هدف ما این است این لایه زیرین و پنهان را بشناسیم جرا که هراندازه در مراحل ابتدایی بیماری را بشناسیم امکان پیشگیری و درمان شان با هزینه های کمتر فراهم است اما هر اندازه تشخیص نارسایی قلبی دیر انجام شود هزینه ها بالا و موفقیت درمان پایین می آید.

رئیس انجمن نارسایی قلبی ایران با بیان اینکه نارسایی قلبی در هر گروه سنی وجود دارد، گفت: متاسفانه مصرف سموم کشاورزی ، مواد مخدر، انرژی زا ها و الکل بیماری عروق قلبی را افزایش داده است. نارسایی قلبی اولین و مهم ترین دلیل تشخیص بستری در بیمارستان های دنیا است به طوری که 90 درصد تشخیص بیمار موقع بستری بخاطر نارسایی قلبی است.

مسئول تیم پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری:

سالانه 70 مورد پیوند قلب در کشور انجام می‌شود

مسئول تیم پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در حال حاضر سالانه 70 مورد پیوند قلب موفق در کشور انجام می‌شود که اگر تجهیزات پزشکی بیشتری فراهم شود این آمار به 150 مورد در سال خواهد رسید.

بابک شریف‌کاشانی در حاشیه ششمین کنگره بین‌المللی دوسالانه نارسایی قلب ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این کنگره با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار شده است و این افراد در زمینه بهترین روش‌های درمانی و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی به بحث و تبادل‌ نظر خواهند پرداخت.

در حال حاضر در کشور ما سالانه 70 مورد پیوند قلب به صورت موفق انجام می‌شود که اگر ما در زمینه این عمل جراحی تجهیزات مناسب داشته باشیم، می‌توانیم این آمار را به 150 مورد در سال برسانیم

وی در خصوص آمار پیوند قلب در کشور گفت: در حال حاضر در کشور ما سالانه 70 مورد پیوند قلب به صورت موفق انجام می‌شود که اگر ما در زمینه این عمل جراحی تجهیزات مناسب داشته باشیم، می‌توانیم این آمار را به 150 مورد در سال برسانیم.

کاشانی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت علمی متخصصان قلب ما بسیار مناسب است و تقریباً تمام درمان‌های بیماران قلبی و عروقی در کشور انجام می‌شود.

رئیس کنگره بین‌المللی دوسالانه نارسایی قلب ایران خاطرنشان کرد: بیماری نارسایی قلبی به اندازه سرطان‌ها کشنده است، لذا لازم است مردم جامعه به این موضوع توجه ویژه داشته باشند، همچنین آگاهی‌بخشی در این خصوص صورت گیرد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر وضعیت تجهیزات پزشکی در کشور ما مناسب است، اما لازم است برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری در خصوص واردات این لوازم صورت گیرد که این تجهیزات به تعداد مورد نیاز در مراکز خاص درمان بیماری‌های قلبی اختصاص یابد.

ششمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران درتاریخ 19 اردیبهشت تا 21 اردیبهشت 1397 توسط انجمن نارسایی قلب ایران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ششمین همایش کنگره نارسایی قلب که در دانشگاه شهید بهشتی و با حضور بسیاری از متخصصان از کشورهای خارجی و پزشکان داخلی درتهران برگزارمی شود.

700

کد خبر: 948244

وب گردی

وب گردی