سود عجیب سکه‌های پیش فروش/ ۵۰۰ میلیارد تومان در یک ماه!

سکه‌های پیش فروش با سررسید یک ماهه در شرایطی تحویل می‌شود که با اختلاف ۵۰۰ هزار تومانی از قیمت روز قرار دارد. در مجموع بابت یک میلیون سکه یک ماهه پیش‌فروش شده سودی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان برای کل فروش ایجاد می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امروز (چهارشنبه) اولین روز توزیع سکه‌های پیش فروش شده است. با اینکه ثبت نام سکه‌های با سررسید یک‌ماهه از ۲۶ فروردین شروع شد و تا یک هفته دیگه زمان سررسید آن است، اما قرار شد تا حدود یک هفته زودتر توزیع شود و قیمت فروش سکه‌های یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان تعیین شد، البته این رقم با توجه به نرخی که در آن زمان برای هر سکه حدود بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، انقدر جذاب شد که به فاصله کمتر از یک هفته ظرفیت ثبت نام آن پر شده و طبق اعلام بانک مرکزی حدود یک میلیون قطعه سکه با سررسید یک ماهه پیش فروش شد.

تحویل امروز سکه‌های پیش فروش شده با سررسید یک ماهه بهانه‌ای شد برای بررسی سود ناشی از فروش این سکه‌ها. در حال حاضر هر سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروش می‌رود. در این شرایط اختلاف قیمت هر سکه با قیمت یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان با بازار آزاد سودی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان به همراه دارد.

در مجموع بابت یک میلیون سکه پیش فروش شده یک ماهه رقمی نزدیک به ۱۵۹۰ میلیارد تومان بانک مرکزی از خریداران جذب کرده که این رقم در کل در مقایسه با قیمت روز سکه سودی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای خریداران ایجاد می‌کند. اگر این رقم ۱۵۹۰ میلیارد تومان در مدت یک ماه در بانک سپرده‌گذاری شده و سود آن بر اساس سود ۱۵ درصد سالانه (حداکثر نرخ سود فعلی در شبکه بانکی)، مورد بررسی قرار گیرد، نشان می‌دهد که در طول سال به این مبلغ حدود ۲۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سود تعلق می‌گیرد که برای یک ماه به حدود ۱۹ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان می‌رسد.

بر این اساس سود ناشی از خرید یک میلیون قطعه سکه از طرف مردم با سرمایه‌گذاری ۱۵۹۰ میلیارد تومانی در طول یک ماه به ۵۰۰ میلیارد تومان می‌ رسد در حالی که سود این مبلغ در بانک برای همین مدت کمتر از ۲۰ میلیارد تومان است و در مجموع نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در سکه ۲۰ برابر سرمایه‌گذاری در بانک در رقم کلی سودآور بوده است.

اما در قیاس سود بانکی و سود حاصل شده از فروش سکه برای یک قطعه نیز باید یادآور شد که برای خرید سکه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومانی در طول یک ماه با توجه به نرخ روز سکه حدود ۵۰۰ هزار تومان سود به دست آمده در حالی که اگر این رقم در بانک و با سود ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری شده بود، برای یک سال حدود ۲۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان و برای یک ماه تا۱۹ هزار و ۸۷۵ تومان برای صاحب پول سود ایجاد می‌کرد.

به هر صورت پیش‌بینی سود جذاب و بالاتر از حد فعلی در بانک‌ها و یا سایر بازارها در مدت اخیر موجب ورود برای خرید سکه در طرح پیش‌فروش شد به گونه‌ای که حدود هفت میلیون قطعه فروش رفت. بنابر اعلام مسئولان در این مدت تعداد خریداران قابل توجه نبود و در آخرین اعلام در زمانی که حدود پنج میلیون قطعه فروش رفته بود کمتر از ۷۰ هزار نفر برای خرید اقدام کرده بودند. آمار جالب این بود که بودند افرادی که به تنهایی تا ۲۵ هزار قطعه خرید کردند و یا برخی گزارش‌های دریافتی ایسنا حاکی از این است که برخی خریداران با فروش ملک نسبت به سرمایه‌گذاری در پیش خرید سکه اقدام کرده‌اند.

پیش فروش سکه در هفت سر رسید انجام و در هفته جاری به پایان رسید. قیمت‌های تعیین شده برای سکه‌های پیش فروش از این قرار بود که سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 948263

وب گردی

وب گردی