فرجامِ امروز برجام و سکوت سلبریتی‌ها/روزِ خلوت اینستاگرام

سکوت معنادار امروز سلبیرتی‌ها در مقایسه با ذوق‌زدگی سه سال پیش آنها در به سرانجام رسیدن برجام تامل برانگیز است؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بعد از دو سال و اندی که از برجام گذشت بالاخره ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده از این توافق خارج شد تا فشارها علیه ایران را افزایش دهد.

گذشته از نکات منفی و مثبت این توافق و اتفاقی که در آینده سیاسی ایران خواهد افتاد از منظر فرهنگی نیز می‌توان تا حدودی این ماجرا را بررسی کرد که مهمترین آن واکنش سلبریتی ها و هنرمندانی است.

سال 1394 و در ساعت های ابتدایی توافق برجام بود که برخی از هنرمندان در فضای احساسی و کمتر عقلانی به انتشار پست های گوناگون از ذوق زدگی خود نسبت به برجام نوشتند و بعضاً برخی که در داخل کشور از این توافق خوشحال نیستند، را محکوم کردند.

این گروه از سلبریتی ها دوازده سال تلاش و مذاکره دیپلماتیک، دوازده سال تحمل تحریم های ظالمانه را نادیده گرفتند و هنگام توافق برجام، احساس خرسندی کردند و طوری در فضای مجازی نوشتند که گویی از این به بعد هیچ مشکلی درهیچ کجای برای ما بعد از توافق با آمریکا پیش نخواهد آمد.

حالا برجام با خروج امریکا آسیب دیده است و سرانجام آن چندان مشخص نیست اما باز هم سوالی که در ذهن متبادر می شود اینکه حالا واکنش هنرمندان با این اتفاق چه هست؟

هنرمندان احساسی که با ظهور و گسترش شبکه های مجازی برای خود صفحه هایی ایجاد کرده و هر روز درباره موضوعات مختلف بدون در نظر گرفتن تخصص و بعضاً ذره ای آگاهی درست سخن می گوییند چرا حالا اظهار نظری نمی کنند.

آنچه مسلم است اینکه وقتی ما به عنوان فردی از جامعه که با بازی در چند فیلم سینمایی و هر استعداد هنری در میان مردم شناخته می شویم بهتر از با دقت و توجه بیشتری نسبت به موضوعات مختلف اظهار نظر کنیم.

در ادامه واکنش برخی از هنرمندان در فضای مجازی زمان توافق هسته ای را مرور می کنیم.

رامبد جوان-کارگردان و بازیگر :نام جاوید وطن ...

فریبا نادری-بازیگر سینما و تلویزیون: امروز روزی به یاد ماندنی در تاریخ کشور ایران است روز موفقیتی بی نظیر ، روز لغو تحریمهای ظالمانه. بدون شک موفقیتهای یک ملت ناشی از حاصل جمع مجموعه عواملی است که در کنار یکدیگر ایجاد هم افزایی کرده و موجد قدرت ملی و توفیق در عرصه های گوناگون می گردد. نمی توان از رهبری داهیانه و الهی امام راحل عظیم الشانمان به عنوان یکی از عوامل موثر پیروزی ملت ایران در دوران دفاع مقدس یاد کرد اما از مقاومت و جانفشانی و ایثارگری خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران و همه اقشار ملت غافل بود. نمی توان فرماندهی فرماندهان دلیر و سلحشور سپاه و ارتش و نیرهای مسلح را ستود اما مدیریت و پشتیبانی همه جانبه مسئولان و مدیران دولت وقت را فراموش کرد. امروز هم موفقیت و کامیابی ملت ایران و جمهوری اسلامی منوط به تعامل همه جانبه تمام بخشهای نظام اعم از سیاسی و اقتصادی و نظامی بوده است. امروز که کشورمان به فضل الهی یکی از حساس ترین مقاطع تاریخی خود را پشت سر گذاشته ، اتحاد و همدلی و یکپارچگی ملی یگانه راه گذار از این گذرگاه خطیر است. روزگاری شهیدان سرافرازی چون همت و باکری و هاشمی و زین الدین و صیاد شیرازی و ستاری و نامجو و فکوری و ... در خط مقدم مصاف با دشمن متجاوز بودند ، امروز اما ظریف و صالحی و عراقچی و تخت روانچی و بعیدی نژاد و زمانی نیا در صف اول مصاف دیپلماتیک با قدرتهای جهانی قرار داشتند. همانگونه که امروز به نام و یاد و سلحشوری شهیدانمان می بالیم بدون شک فردا به استقامت و پایمردی و زیرکی تیم مذاکره هسته ای خود افتخار خواهیم کرد. ممکن است به روشهای آنان نقد داشته باشیم همچنانی که به برخی تصمیمات فرماندهان نظامی دوران دفاع مقدس نقد وارد بوده است لکن آنان نه خائنند نه مرعوب و نه دلداده بیگانه آنان فرزندان این انقلابند که به پشتوانه حمایت ملت و دولت و رهبری انقلاب عازم ماموریتی بزرگ بودند و حقیقتا از این میدان پیروز بیرون آمدند. بی شک اگر سردار قاسم سلیمانی امروز نه به عنوان یک نام که به عنوان نماد اقتدار ایرانی در منطقه و جهان نام آور است و رویای امام و شهیدان را جامه عمل پوشانده محمدجواد ظریف هم نه به عنوان یک شخص که به عنوان شاخص هوشمندی و تخصص و تعهد ملی و اسلامی از حقوق حقه ملت دفاع کرده است به رسم دیرینه ایرانیان برای قهرمانان عرصه دیپلماسی دعا می کنیم و پشت سر ایشان آب صفا و همدلی و اتحاد می پاشیم.

الناز شاکردوست-بازیگر: تبریک میگم به مردم ایران بابت سکوت و نجابتِ ده سال از بهترین سالهاى عمرشان ، تبریک به ما ملت صبور بابت استقامت در برابر قیمتهاى نجومى و اقتدار در برابر تحریم آنچه حق ساده زندگیمان بود مبارکمان باشد فرجـام این بـرجــام!

شیلا خداداد-بازیگر:برجام به فرجام رسید. ما ایرانیان نشان دادیم که دیپلماسی قادر است سخت ترین معضلات را حل وفصل کند. خدا را سپاس

شبنم مقدمی-بازیگر: صبحِ بدون تحریم...به خیر

برای دمیدنِ این صبحِ باشکوه،که ثمرهء صبرِ ما و تدبیر و تلاشِ دولتمردانِ ماست،سپاسگزار درگاه پروردگارمان باشیم. و به امید آمدن روزگارانِ بهتر ،روزگارِ سرافرازی و اقتدار...روزگار صلح و لبخند، به امید خدا،تلاشی تازه آغاز کنیم.لب از ناله های مایوس و سیاه فروبندیم که اکنون،نه وقت دل چرک بودن و دل چرکین کردن است.

روشنیِ دلنشین این صبح را دریابیم.روزِ نو...مبارک

پی نوشت: آقای دکتر ظریف،آقای دکتر روحانی،در خاطرهء تاریخ ِاین سرزمین ماندگارید بی تردید...مایهءافتخارید و ما دوستتان داریم.سپاس برای همه چیز.

امیر جعفری- بازیگر: به کوری چشم بعضی ها برجام به فرجام رسید.

نیوشا ضیغمی: امشب یکی از بزرگترین وقایع تاریخ ایران به دست مردی بزرگ رقم خورد که نامش تا ابد جاودانه خواهد ماند. ممنون جناب آقای دکتر ظریف...بی شک شما یکی از بزرگ مردان تاریخ ایران زمین هستید.

ممنون جناب دکتر روحانی عزیز. امشب حال مردم ایران خوب است.

به گزارش ایسکانیوز، مهمترین سوال امروز ما از سلبریتی ها این که حالا عکس العمل تان چیست؟

502

کد خبر: 948266

وب گردی

وب گردی