چرا اروپا هم مانند آمریکا، هیچ؟

رییس جمهور آمریکا شب گذشته اعلام کرد که از برجام خارج می شود و اکنون طرف های برجام ، کشورهای اروپایی هستند که با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن ها هم چندان اعتمادی نخواهد بود. در این گزارش به بررسی تاریخچه برخی معاهدات که اروپایی ها به آنها پایبند نبوده اند، پرداخته ایم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، معاهده های بین المللی، ضمانت اجرایی حقوقی از منظر جامعه بین المللی دارا نیست و این اراده دولت ها و دولت مردان است که به آن ها اهمیت اجرایی می دهد.

این اراده هم مبنی بر گزاره " نه دوست دائم و نه دشمن دائم؛ بلکه منافع دائم وجود دارد" شکل می گیرد، امروزه شرایط بین الملل به گونه ای رقم خورده است که حتی منافع دائم هم وجود ندارد.

بنابراین مساله عمل به معاهدات بین المللی در جایی که اخلاق وجود ندارد و فقط منفعت یکه تازی می کند، زمینه تحقق پیدا نمی کند.

با توجه به پیچیدگی که در عرصه سیاست وجود دارد باید به گونه ای وارد این گونه بازی های بین المللی شد تا با از دست دادن کمترین منابع بیشترین منفعت ها را به دست آورد.

در شرایط کنونی ایران هم می تواند اعلام کند که نه تنها از برجام،که از NPT هم خارج می شود و با این خروج و عدم اعتماد به کشورهای اروپایی، قاعده بازی را براساس رو در رویی تعریف کند.

از طرفی دیگر هم می توان وارد تعامل سیاسی شد و با قبول پیچیدگی محیط بازی، زمینه های ایجاد یک بازی پیچیده دیپلماسی را به گونه ای تعریف کرد که در آن بتوان به امتیازات در خور ایران در نظام بین المللی دست یافت.

با توجه به شرایط کنونی برای وارد شدن به این برهه، باید تصمیمی بزرگ گرفت. در نظام بین الملل یا باید به قدرتمندترین بازیگر تبدیل شوید یا اگر در وزن بازیگران بزرگ نیستیم، باید با بازی در حد و اندازه خود بتوانیم بیشترین منافع را به دست آوریم.

اتحادیه اروپا در حال حاضر این ادعا را دارد که ما در برجام خواهیم ماند و به تعهدات خود ادامه خواهیم داد ولی اگر اروپایی ها ناچار باشند بین ضررهای تحریم های ثانویه آمریکا و سود چند میلیاردی سرمایه گذاری در ایران یکی را انتخاب کنند معمولا زیر تعهدات خود می زنند و با آمریکا همکاری خواهند کرد.

باتوجه به این که در بحث اقتصاد آزاد نیز 50 درصد منفعت آن در دست آمریکا و 25 درصد دردست اروپایی ها است. این امکان قوت می گیرد که با توجه به فشارهای اقتصادی که ممکن است از سوی آمریکا به آن ها وارد شود تصمیم بگیرند که نهایتا با آمریکا کنار بیایند.

به عبارتی اروپایی ها منافع محدودی که ممکن است با ایران به دست بیاورند را فدای منافع مشترکی که با آمریکا دارند می کنند و به سمت آمریکا کشیده می شوند.

با توجه به همین سابقه ای که از اروپایی ها وجود دارد سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی تاییدیه ای می خورد که نمی توان به اروپایی ها هم اعتماد داشت.

در ادامه به برخی از تعهداتی که بین اروپایی ها بسته شده و عدم پایبندی آن ها اشاره می کنیم:

  • پیمان مولوتف ریبن‌تروپ یاپیمان هیتلر-استالین،پیمانی بود که بین وزرای امور خارجه هیتلر و روسیه بسته شد، تا در خط مرزی حائل در لهستان تجاوز بیشتر صورت نگیرد اما این پیمان در بین این دو کشور زیر پا گذاشته شد.
  • بعد از جنگ جهانی دوم هم که استالین، روزولت و چرچیل نظم نوین جهانی را اعلام کردند و ایران پل پیروزی برای آن ها شد و به عبارتی آن ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند و امتیازات ناشی از جنگ را بین خود تقسیم کردند.
  • سرمایه گذاری که فرانسه در توتال وشرکت های ایتالیایی در فولاد مبارکه اصفهان کرده بودند به رغم تعهدات و با فشارهای آمریکا، به صورت یک جانبه لغو شدند.
  • در مورد قرارداد پژو در ایران خودرو، با فشارهایی که به اروپا وارد شد به صورت یک طرفه تعهدات را لغو کرد و حتی با بازگشت بعد از برجام خسارتی هم به ایران ندادند.
  • قرار داد فروش ایرباس که وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که آن را لغو خواهد کرد.
  • تعهداتی که شرکت های اروپایی در خصوص توسعه صنایع نفت ایران بسته بودند و باتوجه به تحریم های آمریکا آن را لغو کردند.
  • بین کشورهای اروپایی هم معاهداتی بسته شد که بعدا لغو شد مانند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که با یک رای گیری انجام شد.
  • در آفریقا و کشورهای عربی هم مواردی داشتیم که اروپایی ها به حرف های خود متعهد نبوده اند.

سابقه عملگرایی و کارهای قبلی اروپایی ها نشان می دهد که آن ها دقیقه نود، با توجه به فشارهایی که به آن ها وارد می شود از موضعی که هستند عقب نشینی می کنند.

برجام یک موافقتنامه است و در برجام قید نشده که در صورت خروج هر کشوری از برجام چه شرایطی پیش می آید و هر کشور بر اساس منافع خود قرار داد می بندد.

اروپا نیز در تصمیم نهایی خود در کنار آمریکا قرار خواهد گرفت درست است که مقاومت هایی می کنند ولی با توجه به فشارهای آمریکا در نهایت آن ها در کنار آمریکا قرار خواهند گرفت.

کد خبر: 948294

وب گردی

وب گردی