استفاده از کارت هوشمند ملی برای مزایای بن کتاب/لاریجانی  در باران به نمایشگاه کتاب آمد

در هشتمین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، برنامه‌های متنوعی از جمله رونمایی کتاب، نشست‌های تخصصی و دیدار با نویسندگان و مترجمان مشهور برای بازدید‌کنندگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه، همزمان با هشتمین روز از برپایی نمایشگاه کتاب سی و یکم، جلسه مشترک رئیس سازمان ثبت احوال، مدیرعامل بانک شهر و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛موفقیت طرح بهرمندی دارندگان کارت هوشمند از مزایای بن کتاب در نمایشگاه برگزار شد. این جلسه مشترک در محل مصلای تهران تشکیل شد و در این جلسه درباره بهرمندی دارندگان کارت هوشمند ملی بحث و تبادل نظر شد.

در ابتدای این جلسه پس از ارائه توضیحاتی کلی از سوی محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد درخصوص فضا و شرایط کلی نمایشگاه، رئیس سازمان ثبت احوال کشور گزارشی از روند بهرمندی دارندگان کارت هوشمند از مزایای کتاب ارائه کرد و گفت: ما در این نمایشگاه برای نخستین بار این امکان را به وجود آوردیم که دارندگان کارت هوشمند از مزایای بن کتاب بهرمند شوند. زیرا یکی از مزایای استفاده از کارت هوشمند ملی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که پس از نمایشگاه آمارهای مفیدی اعم از مثل سن، تحصیلات، محل تولد و جنسیت بازدیدکنندگان در اختیار مسئولان برگزاری قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان با تحلیل آمارهای مفیدی که پس از نمایشگاه کتاب به دست می‌آید، برای نمایشگاه سال آینده برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام داد. همچنین در پایان این جلسه مقرر شد درصورت وجود تقاضا و شرایط، ایستگاه‌های سیاری برای صدور کارت هوشمند ملی در نمایشگاه قرآن ایجاد شود.

از دیگر حواشی هشتمین روز نمایشگاه کتاب تهران که به نسبت روزهای قبل بازدیدکنندگان بسیاری را در خود جای داده بود نشست ها و برنامه های دیدار مردم با اهل قلم بود و در این میان صف طولانی غرفه نشر افق برای هر رهگذری جالب توجه بود زیرا هر یک از بازدید کنندگان با در دست داشتن کتابی از رضا امیر خانی به انتظار گرفتن امضایی از این نویسنده معاصر بودند.

آنچه که در بازدید از بخش عمومی شبستان بسیار مشهود است نحوه چیدمان غرفه هاست به نحوی که ناشران کمتر شناخته شده و کم سابقه در قسمت های ابتدایی راهروها قرار گرفته اند و این امر در راستای حمایت از بخش نشر در این حوزه بوده است.

**باران عصرگاهی و نگاه نگران غرفه دارن

از جمله اتفاقات عصرگاهی امروز نمایشگاه بارش باران تند بهاری در مصلی امام خمینی بود که سبب شد لحظاتی غرفه دارانی که در زیر چادرها بساط کتاب خود را پهن کرده اند با نگرانی و دلهره به سقف خیره شوند. باران تا ساعات انتهایی برپایی نمایشگاه کتاب همچنان ادامه داشت و باعث پراکنده شدن بازدید کننده ها در قسمت های شبستان شد. البته برخی از افراد بین دو رواق شبستان در چادرهای موقت اسکان که به عنوان نمازخانه برپا شده بود بر روی موکت هایی که خیس بود پناه گرفته بودند.

در بخش حاشیه ای نمایشگاه لحظاتی صدای جابر اسدی از ایل بختیاری در فضای نمایشگاه طنین انداز شد که در راستای معرفی غرفه روستای فرسش از شهرستان الیگودرز، بازدید کنندگان را به تماشای مراسم شاهنامه خوانی توسط عزت الله قضوی شاهنامه خوان و نویسنده دعوت می کرد.

**شعر خوانی کودکان بعد از باران

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که غرفه‌ای با عنوان «تهران، شهرفرهنگ» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا کرده است هر روزه با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح میزبان کودکان و نوجوانان می‌شود.

برنامه‌های شاد ویژه کودک و نوجوان هر روز از ساعت 10 تا 20 طی 4 بخش اجرا می‌‌شود، اگرچه استیج اصلی از ساعت 17:30 تا 19 با همکاری هنرمندان صحنه کودک و نوجوان است و امروز برنامه شعر خوانی ویژه کودکان به همراه پخش موسیقی است. در این ویژه برنامه موزیکال سعی شده تا فرزندان و خانواده‌ها با ادبیات غنی کشورمان آشنا شوند و بر همین اساس نیز حافظ‌خوانی توسط کودکان هر روز اجرا می‌شود.

**بازدید رئیس مجلس در ساعت پایانی نمایشگاه

همچنین در ساعات پایانی نمایشگاه کتاب علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در این نمایشگاه از بخش ناشران عمومی در شبستان مصلی ، انتشارات کتابستان معرفت، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، انتشارات صدرا، نشر معارف، انتشارات هرمس و انتشارات سروش دیدن می کند.

البته در این بازدید سید عباس صالحی؛ وزیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب، امیرمسعود شهرام‌نیا؛ قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حسین انتظامی؛ قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاریجانی را همراهی کردند.

502

کد خبر: 948322

وب گردی

وب گردی