ایجاد سه مرکز مجهز برای مبارزه با سرطان

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: از سه سال پیش اقدامی با عنوان «آمایش سرزمینی سرطان» از سوی وزارت بهداشت در کشور انجام شد و بر اساس آن مشخص کردیم که تا سال ۱۴۰۴ در هر منطقه چه میزان امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مرتبط با تشخیص و درمان سرطان نیاز داریم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی مطلق برنامه این وزارتخانه برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه تشخیص و درمان سرطان را تا سال ۱۴۰۴ تشریح کرد.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده در حوزه درمان سرطان، گفت: از سه سال پیش اقدامی با عنوان «آمایش سرزمینی سرطان» از سوی وزارت بهداشت در کشور انجام شد و بر اساس آن مشخص کردیم که تا سال ۱۴۰۴ در هر منطقه چه میزان امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مرتبط با تشخیص و درمان سرطان نیاز داریم. ماحصل این اقدام دو سند به نام «سند توسعه شبکه مراقبت‌ سرطان» و «سند توسعه نیروی انسانی» در این حوزه شد که نشان می‌دهد تا ۱۰ سال آینده بر اساس میزان بروز سرطان، چه امکانات و تجهیزاتی در این حوزه نیازمندیم.

مطلق ادامه داد: در این راستا مراکز سه‌گانه‌ای شامل تیپ یک، تیپ دو و تیپ سه برای ارائه این خدمات پیش‌بینی شد که مراکز تیپ یک شامل مراکز تشخیص زودهنگام و غربالگری هستند. ۱۳۷ مرکز تیپ یک پیش‌بینی کردیم که حدود ۷۵ مرکز به اتمام رسیده و پیگیر تجهیز آنها هستیم. بنابراین افراد مشکوک به سرطان در سطح شبکه بهداشتی شناسایی و به این مراکز ارجاع می‌شوند تا اقدامات تکمیلی‌ تشخیصی برای رد یا اثبات سرطان برایشان انجام شود. این اقدامات بویژه برای سه سرطان قابل پیشگیری پستان، روده‌بزرگ و دهانه‌رحم انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: مراکز تیپ دو و سه نیز مراکز درمان سرطان هستند که در سطح کشور بر اساس بروز سرطان توزیع مناسبی پیدا کردند تا مردم دسترسی بهتری به خدمات داشته باشند. به طور عام ۷۴ مرکز تیپ دو و ۱۵ مرکز تیپ سه که مراکز جامع سرطان هستند، در کشور مورد نیاز است. باید توجه کرد که ارائه خدمت در این مراکز با تعرفه دولتی و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. البته برخی از این مراکز در کشور موجودند و برخی هم باید ساخته شوند.

ایسنا

۷۰۵

کد خبر: 948330

وب گردی

وب گردی