ایران‌خودرو و بازآفرینی دوباره کابوس خودروی ملی

از گوشه و کنار خبر می‌رسد که ایران‌خودرو قصد دارد پروژه ملی دیگری را این‌بار در قالب شاسی‌بلند استارت بزند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بیش از 15 سال پیش بزرگ‌ترین خودروساز کشور زیر سایه حمایت کورکورانه دولت وقت، پروژه سنگینی و بحث‌برانگیزی به اسم «خودروی ملی» را روی پلت‌فرم پژو 405 فرانسوی با مشارکت کره‌ای‌ها و انگلیسی‌ها شروع کرد که بخش عظیمی از سرمایه ملی را بلعید و ماحصل آن خانواده پرتعداد سمندها، سورن‌ها و دناها شد که همگی به یک زبان صحبت می‌کردند و فقط لباسی متفاوت بر تن داشتند. حالا دوباره از گوشه و کنار خبر می‌رسد که ایران‌خودرو قصد دارد پروژه ملی دیگری را این‌بار در قالب شاسی‌بلند استارت بزند.

با انتشار چند تصویر گرافیکی Render از سورن و رانای شاسی‌بلند، گمانه‌زنی‌ها درباره تولید این خودروها از سر گرفته شد. اگرچه ما می‌دانیم که عرضه این خودروها به شکل فوق چیزی بیش از یک شوخی مضحک است ولی حتی همینکه چنین ایده‌ای در ذهن مدیران ایران‌خودرو شکل گرفته باشد نیز به خودی‌خود ترسناک است.

سال 81 وقتی سمند معرفی شد، موج عظیمی از حس ناسیونالیستی و وطن‌پرستی شکل گرفت. اینکه پس از سال‌ها جوانان ایرانی با تکیه بر توان داخلی توانسته‌اند خودرویی ایرانی تولید کنند. از همان ابتدا تعبیر ایران‌خودرو از سمند زیر سایه تبلیغات گسترده و فخرفروشی‌های مدیریتی گم شد.

بهره‌گیری از واژه ملی روی خودرویی که تنها در بخشی از طراحی و مهندسی آن مهندسان ایرانی نقش داشته‌اند، محل تردیدهای بسیاری است. اساساً به این سوال که چرا باید یک خودرو که منافع حاصل از فروش و خدمات پس از فروش آن به اشخاص و نهادهای دولتی بازمی‌گردد با لفظ ملی اطلاق شود، هیچ‌گاه پاسخ داده نشد.

سازمان ملی استاندارد، سازمان ملی بهره‌وری، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان ملی جوانان، سازمان ملی کارآفرینی و نمونه‌هایی از این دست همگی با دلایلی که می‌تواند ماهیت زندگی ملت ایران را دستخوش تغییر قرار دهد، شکل گرفته‌اند.

اما یک خودرو چگونه می‌تواند در جهت مصالح ملی نقش‌آفرینی کند؟ با کاهش ارزبری یا با کاهش تقاضا برای خودروی خارجی؟ به هر حال هرچه بود سمند و دار و دسته‌اش زیر چتر حمایت همه دولت‌ها آمدند و ماندند و اتفاقاً فروش خوبی را نیز تجربه کردند. اما ساخت و بهینه‌سازی آن پای خارجی‌های بسیاری را به ایران کشاند و دلارهای زیادی را از کشور بیرون برد. آخر قصه هم که شاهد آن بودیم که ایران‌خودرو به‌عنوان متولی خودروی ملی برای جبران بخش از دست‌رفته بازار خودش، دست به دامان چینی‌ها شد و با دانگ‌فنگ و هایما سر مذاکره را باز کرد.

چندی پیش با شیطنت برخی، تصاویری از یک سورن و رانای شاسی‌بلند در فضای اینترنت منتشر شد. البته حتی آماتورها نیز در همان نگاه اول هجو بودن این دو خودرو را تشخیص دادند ولی همینکه بار دیگر چنین ایده‌ای در ذهن مدیران ایران‌خودرو شکل بگیرد، می‌تواند لرزه بر اندام دلسوزان بیاندازد.

شاید ریشه این نگرانی‌ها، اظهار نظر سال 92 نجم‌الدین مدیرعامل وقت ایران خودرو باشد که تلویحا به ساخت سمند و رانای شاسی‌بلند اشاره کرده بود. حالا تایید خبر تولید این دو خودرو در رسانه‌های معتبر کشور دست به دست می‌شود و شاید این ایران‌خودرویی‌ها باشند که از دور دارند به ریش این فضای ناآگاه می‌خندند.

تولید شاسی‌بلند برای ایران‌خودرو اتفاقاً کار سختی نیست. شرکتی که از دل یک سمند معمولی، مدل LX‌ را بیرون می‌آورد و سپس ویرایش SE را، از دل سمند معمولی سورن ELX‌ بیرون می‌آورد و سپس توربو را، از دل سمند معمولی دنا را بیرون می‌آورد و سپس پلاس را، شرکتی که از یک 206 هاچ‌بک ساده 10ها مدل مختلف تولید کرده و 206 پلاس را به جای 207 آماده فروش می‌کند. خیلی راحت می‌توان با همکاری همان چینی‌های عزیزتر از جان، یک شاسی‌بلند بی نام و نشان طراحی کرد و روی جلوپنجره‌اش لوگوی اسب سمند را تعبیه کرد.

401

کد خبر: 948444

وب گردی

وب گردی