بیشترین آمار بیکاری  متعلق به فارغ التحصیلان کارشناسی است

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: بخش اصلی بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی دارای مدرک کارشناسی هستند و پس از این مقطع فارغ التحصیلان کاردانی قراردارند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری امروز در اولین اجلاس علمی آموزشی و تشکیلاتی روسای مراکز استانی بسیج اساتید و مسئولین کانون‌های بسیج استادان سراسر کشور که با عنوان بسیج استادان زمینه ساز رویکرد حل المسائلی به گفتمان علمی در تهران برگزار شد گفت: آموزش عالی سرمایه بزرگ کشوراست که در طول انقلاب اسلامی با کمک اساتید، دانشجویان و کسانی که علاقه‌مند به امتداد جمهوری اسلامی بوده اند به این مرتبه رسیده اند با این وجود باید برای صیانت، گسترش و اعتلای کیفی آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه امروز آموزش عالی کشور به دلیل عدم امکان اشتغال برای بخشی از فارغ التحصیلان مورد نقد قرار می‌گیرد که چرا این همه دانش آموخته توسط وزارت علوم تربیت شده اند تصریح کرد: اگر چه ایجاد اشتغال وظیفه وزارت علوم نیست، ولی ما نباید از این موضوع غافل شویم.

غلامی تصریح کرد: بنا بر تحلیل اماری بر روی فارغ التحصیلان دانشگاهی که اخیرا صورت گرفته و براساس آن فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار تفکیک شده اند بخش اصلی بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی دارای مدرک کارشناسی هستند و پس از این مقطع فارغ التحصیلان کاردانی قراردارند که این نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال کاردانی بهتر بوده و آن‌ها وارد بازار کار شده اند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: براساس همین تحلیل آماری سهمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار به فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و سهم کمتری نیز به فارغ التحصیلان دکترا تعلق دارد.

وی تصریح کرد: البته دختران در بین فارغ التحصیلان بیکار مقطع کارشناسی سهم قابل توجهی را دارند.

غلامی اظهار کرد: براساس همین تحلیل آماری می‌توان گفت که ما با یک عدد نگران کننده که ما را به احساس گناه وادارد روبه رو نیستیم از این رو می‌توان مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را با برنامه ریزی و همراهی مسئولان مرتفع کرد در هر حال بیکاری فارغ التحصیلان بیکار در سطح جامعه تاثیرات منفی می‌گذارد و مایه نگرانی خانواده‌ها را فراهم می‌کند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه ساماندهی دانشگاه‌ها از طریق کنترل کمی، ماموریت گرا کردن واحد‌های دانشگاهی و توجه به رشته‌هایی که مورد نیاز بازار کار است در دستور وزارت وزارت علوم است تصریح کرد: تصمیم گیری‌هایی که در سطح دانشکده‌ها اتخاذ می‌شود نباید با اصرار به دانشگاه‌ها تحمیل شوند. در هر حال در بحث ساماندهی باید ماموریت گرا بودن دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و هم چنین بحث کمی مهار شود البته در این زمینه بعضا با مقاومت‌های فردی و جمعی روبه رو هستیم.

وی تصریح کرد: برای ماموریت گرا کردن واحد‌ها تلاش می‌کنیم که نگرانی برخی افراد که بعضا در مناطق خود دارای مسئولیت هستند برطرف کنیم، چون آن‌ها مانع می‌شوند.

غلامی با اشاره به اینکه کیفی سازی آموزش عالی جزو اهداف ساماندهی دانشگاه‌ها است تصریح کرد: بخشی از این کیفی سازی به آموزش برمی گردد با این وجود امروز دانشگاه‌های ما متهم هستند که فارغ التحصیلان کارایی لازم را ندارند. بنده همیشه از دانش آموخته‌ها دفاع می‌کنم، چون معتقدم شاید امثال من در انتقال دانش و مهارت به دانشجویان به خوبی عمل نکرده ایم و لذا نباید فارغ التحصیلان را به ناکارامدی متهم کنیم، چون آن‌ها حاصل کار ما هستند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: سیستم آموزشی ما نیاز به بازنگری دارد تا بتوانیم مهارت را به دانشجویان منتقل کنیم. مسئله‌ای که وجود دارد این است که در این ۴۰ سال از مجموعه‌های اداری هیچ سفارشی برای تربیت نیروی تحصیل کرده دریافت نکرده ایم در هر حال اگر برنامه‌ای در این زمینه بوده به ندرت به دانشگاه‌ها منتقل شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه هیچ گاه به دانشگاه‌ها سفارش نشده است که مثلا امسال چه تعداد دانشجو با چه تخصصی را تربیت کنند و این یک معضل است در هر حال ما در این رابطه با مسئولان وارد چالش شده ایم و امیدواریم که آن‌ها هم در کنار ما بایستند و به نتیجه برسیم.

غلامی با اشاره به اینکه امروز صنعت کشورمان یک صنعت مونتاژی است و اگر صنایع غیرمونتاژی داریم حاصل همت جوانان کشورمان است تصریح کرد: صنعت مونتاژی مهندس نمی‌خواهد بلکه تکنسین می‌خواهد لذا باید تلاش خود را به سمت استفاده از فکر خلاق و ظرفیت اساتید پیش ببریم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به تفاهم نامه وزارت علوم با وزارت صنعت معدن تجارت و ستاد مشترک نیرو‌های مسلح برای برگزاری دوره‌های مهارتی ویژه سربازان تصریح کرد: این تفاهم نامه در سال ۹۶ با موفقیت اجرا شد و این طرح ادامه می‌یابد در هر حال امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم کاستی‌هایی که در زمینه برگزاری دوره‌های عملی و عدم تطابق مهارت‌ها با نیاز بازار کار در دانشگاه‌ها وجود دارند برطرف شوند.

وی گفت: باید به هر شکل ممکنی که می‌توانیم وارد بخش‌های تخصصی مرتبط با خود شویم و اگر دانشگاه توانست بر روی یک مجموعه اثر مثبت بگذارد نباید انتظار بهره برداری داشته باشیم در هر حال استمرار این فعالیت‌ها می‌تواند موجب دیده شدن دستاورد‌های دانشگاه شود.

وی با تاکید براینکه ارتباط با صنعت نیاز به برنامه دارد اظهار کرد: مهارت افزایی به دانشجویان طرح دیگری است که همزمان با تحصیل دانشجویان برگزار می‌شود و از طریق آن مهارت‌های مورد نیاز مشاغل متناسب با رشته‌های تحصیلی دانشجویان به آن‌ها آموزش داده می‌شود. در هر حال این گونه اقدامات مسکن‌هایی هستند که در راستای رفع مشکل بیکاری جوانان تزریق می‌کنیم و امیدواریم که مانع ناامیدی جوانان شویم. دامن زدن به ناامیدی در جوانان پروژه‌ای است که توسط مجامع ضد نظام پیگیری و دنبال می‌شود البته برخی‌ها نیز با ارایه اطلاعات و آمار غلط که از روی ناآگاهی است به این ناامیدی دامن می‌زنند.

غلامی با تاکید براینکه باید با دانشجویان به گونه‌ای حرف بزنیم که به آینده امیدوار شوند تصریح کرد: مشکلات اقتصادی در جامعه مشکلاتی است که باید برای رفع آن‌ها تلاش کنیم در هر حال تا زمانی که صنعت در سلطه دولت خارج نشود ما نمی‌توانیم جوانان را امیدوارانه وارد عرصه اشتغال نماییم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند از پس معضل بیکاری براید اظهار کرد: باید به سمت کارافرینی و اشتغال از طریق بهره گرفتن از دانش افراد برویم.

وی با تاکید براینکه بدون خدشه وارد شدن به جایگاه علمی اساتید باید بر روی آیین نامه ارتقا فکر کنیم تصریح کرد: ما نیز در ستاد وزارت علوم خواسته ایم نقدی بر روی این آیین نامه صورت بگیرد.

غلامی اظهار کرد: انتظار ما از اساتیدی که توانسته اند رتبه استاد تمامی را کسب کنند این است که در حل مسائل و مشکلات جامعه پیش قدم باشند، اما گاهی اوقات ما نگران می‌شویم که چرا اساتید به نام گامی در جهت حل مسائل کشور برنداشته اند. سوال این است که آیا این کار نیاز به ساماندهی خاصی دارد به هر حال اگر چاره‌ای برای این کار وجود دارد انتظار داریم که اساتید بسیجی به ما بگویند که چگونه عمل کنیم. معتقدم باید با رویکرد جامعه شناختی به این مسئله نگاه شود.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه دانشگاه‌ها به عنوان صاحبان اندیشه باید همواره تلاش کنند تا رویکرد‌های جدید ارایه دهند تصریح کرد: ما نتوانسته ایم انتظاراتی را که از دانشگاه‌ها وجود دارد محقق کنیم.

وی با تاکید براینکه باید جوانان را در بیابیم اظهار کرد: براساس مطالعاتی که طی سال‌های گذشته صورت گرفته ۹۶ درصد دانشجویان اعلام کردند که به خدا، معصومین و پیامبر (ص) اعتقاد قلبی دارند با این وجود مسئولیت ما در قبال این جوانان بالاست از این رو خدای ناکرده رفتاری از ما به خصوص از طریق اساتید متدین صورت بگیرد که آن‌ها پراکنده شوند.

غلامی افزود: براساس همین تحقیقات بالای ۵۰ درصد دانشجویان متدین به احکام بوده اند اگر چه شاید این را باور نداشته باشیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است براساس نتایج همین تحقیقات جوانان به امثال بنده اعتقاد نداشتند و در این رابطه امتیاز پایین آمده است اگر چه در مجموع بالای ۷۲ درصد به نظام نگاه مثبت داشته اند پس ما باید خودمان را اصلاح و از طرفی جوانان را به عنوان سرمایه نظام حفظ کنیم.

وی با تاکید براینکه ما نباید علاقه به داشته‌های ملی را در جوانان تضعیف کنیم اضافه کرد: اتحاد ملی با همین جوانان به دست می‌آید.

غلامی در بخش دیگری از اظهارات خود بر ضرورت توسعه دیپلماسی علمی بین المللی تاکید کرد و افزود: ما باید توان و اقتدار علمی نظام را به دنیا نشان دهیم و البته این مسئله با تبلیغات رسانه‌های داخلی محقق نمی‌شود بلکه ضرورت دارد تا ضمن حفظ اسرار نظام تعاملات بین المللی گسترش یابند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: علی رغم بدعهدی و بددهنی امریکایی‌ها و از زمانی که این شخص عجیب و غریب روی کار آمده حضور هیئت‌های علمی اروپایی به کشورمان افزایش یافته است و کار‌های مشترکی صورت گرفته است در هر حال حضور این هیئت‌ها در تغییر ذهنیت نخبگان دانشگاهی خارج از کشور موثر بوده است.

وی اظهار کرد: خواهش من این است همیشه نباید یک علامت سوال روی اقبال‌ها و بازدید‌های هیئت علمی قرار دهیم ما نباید آنقدر حس کنیم که هوش و ذکاوتمان کم است که در این تعاملات کلاه سرمان می‌رود.

غلامی تصریح کرد: ملت ضعیف خیلی زود مورد طمع دشمنان قرار می‌گیرد کشورمان از حیث افزایش توان دفاعی با کمک دانشمندان ایرانی دستاورد‌های خوبی کسب کرده است، اما این کافی نیست از این رو باید برای حل المسائل کلان دنیا هم، چون بهداشت و درمان و محیط زیست حرف برای گفتن داشته باشیم وثابت کنیم که ایران به تمام دنیا فکر می‌کند، چون ماموریت‌های اسلام فرامرزی است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در باب محتوای دروس از جمله علوم تجربی و فنی و مهندسی صورت گرفته و در این راستا تغییرات در محتوا‌ها و سرفصل‌ها انجام شده اضافه کرد: به دانشگاه‌ها نیز در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد اختیار داده شده تا در این راستا پیشنهادات خود را ارایه دهند.

وی با بیان اینکه در باب علوم انسانی در کنار شورای تحول علوم انسانی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و سند جامع علمی کشور کار‌های زیادی در دانشگاه‌ها صورت گرفته، اما عرضه خیلی کم است تصریح کرد: بخش قابل توجهی از راهبرد‌های عملی که توسط مراکز علوم انسانی ارایه، طراحی و ابلاغ شده اند در دانشگاه‌ها در حال انجام هستند، ولی با این وجود ما متهم هستیم که در زمینه اسلامی شدن دانشگاه‌ها هیچ اقدامی نکرده ایم و به ما می‌گویند که نگاه‌های دینی در دانشگاه‌ها کم رنگ است. معتقدم باید قدر داشته‌های خود را در این رابطه بدانیم.

منبع:دانشجو

204

کد خبر: 948448

وب گردی

وب گردی