توسعه استان مرکزی به عنوان یک مسئله استراتژیک باید دنبال شود

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر لزوم آمایش سرزمین و توجه به حوزه آب، هوا، نیروی انسانی و استقرار جمعیت شهرها و روستاها طی ٥٠ سال آینده گفت: توسعه استان مرکزی به عنوان یک مسئله استراتژیک بر مبنای آمایش سرزمین باید دنبال شود و در این راستا باید افق ٢٠ ساله مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در نشست مشترک استانداران ادوار استان مرکزی و منتخبی از مدیران استان مرکزی توضیح داد: با معاون اول ریاست جمهوری مکاتباتی انجام شده است اما تعدد و تکرر مکاتبات و پیگیری ها خسته کننده شده است و سازمان خصوصی سازی به راحتی دست به امضا و واگذاری صنایع می‌زند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: صنایع استان مرکزی امروز وضعیت مناسبی ندارند و باید به سرعت این شرایط کنترل شده و بهبود یابد و نوسازی و بازسازی صنایع، تجهیزات، تکنولوژی، نیروی انسانی با جدیت دنبال شود.

وی اضافه کرد: امروز بحث واگذاری نیروگاه، پتروشیمی، پالایشکاه مطرح است و نوع عملکرد و قیمت گذاری ها خوراکی برای دشمنان و رسانه های بیگانه شده است که ذلت را به ما تحمیل می کنند و متاسفانه بخشی از این ذلت از سوی خودی ها تحمیل می شود.

دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه واگذاری صنایع شرایط دارد و باید این واگذاری به افراد با اهلیت صورت گیرد، ابراز عقیده کرد: اعتراضات کارگران صنفی است، اما نگران آنیم که کارگران به جمع معترضانی همچون معترضان ٩ دی و ... بپیوندند. لازم است در این راستا کمک هایی دریافت شود چراکه استان مرکزی در این عرصه مستعد ضربه است.

وی واگذاری های صورت گرفته را فاجعه دانست و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه انتظار ما از اجرای اصل ٤٤ اجرای قانون اساسی انقلاب است، افزود: سرپا بودن یک صنعت برنامه خاصی را می طلبد و باید به سمت ساخت، تولید، مونتاژ درونی ، ... حرکت کرد. در استراتری توسعه کشور باید بخش خصوصی را مورد توجه قرار داد، اما قطعا با ادامه شرایط موجود عاقبت روشنی را برای واگذاری ها متصور نیستم .

امام جمعه اراک تاکید کرد: استان مرکزی ظرفیت بسیار بالایی دارد و تحقق این ظرفیت تدبیر و مدیریت مناسب را می طلبد. این استان می تواند سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی کشور داشته باشد و اگر شرایط جدیدی در واگذاری صنایع و توجه به قیمت و اهلیت مدیران صورت نگیرد قطعا واگذاری های موفق نخواهد بود، پالایشگاه شازند در نوع تولید و فرآورده های خود چشم و چراغ کشور است و نباید از این سرمایه ساده عبور کرد .

دری نجف آبادی با طرح این سوال که با فروش پالایشگاه شازند چه کسی آن را خواهد خرید؟ گفت: هپکو با ١٠ میلیون تومان واگذار شد حتی اگر سهامدار این شرکت ٥٠ درصد مشکلات را حل کرده بود شخصا انعام می دادم اما مشکلی حل نشده و استان درگیر چالش شده است و باید روند واگذاری ها اصلاح شود .

وی اظهار کرد: توسعه استان مرکزی به عنوان یک مسئله استراتژیک بر مبنای آمایش سرزمین باید دنبال شود و در این راستا باید افق ٢٠ ساله مورد توجه قرار گیرد.

دری نجف آبادی با تاکید بر تلاش جهت تحقق الگوی توسعه پیشرفته و رسیدن جمهوری اسلامی به جایگاه نخست منطقه بیان کرد: کشور درگیر مشکلات و چالش های بودجه ای، اقتصادی و برنامه ریزی است و استانداران بواسطه تجربیات مدیریتی خود از زبده ترین نیروهای کارشناسی کشور به شمار می روند که می توانند پیشنهادات موثری برای رفع مشکلات ارائه کنند.

وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن مسئله آمایش سرزمین در استان مرکزی و بازنگری در این راستا گفت: لازم است در حوزه شرایط جمعیتی، پراکنش صنایع، محیط زیست، جنگل ها و مراتع و .... عنایت و جانمایی مناسبی در عرصه های مختلف صورت گیرد، برای مثال امروز شاهد جانمایی نامناسب فرودگاه اراک در کنار تصفیه خانه فاضلاب اراک هستیم که توسعه فعالیت ها را مختل کرده است و این امر ضرورت جانمایی مناسب را نشان می‌دهد.

دری نجف آبادی تصریح کرد: خوشبختانه دولت در بودجه ٩٧ توسعه راه آهن سریع السیر قم-اراک را در نظر گرفته است، همچنین با توجه به نزدیکی استان مرکزی به تهران لازم است که کلیه منابع در توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) با بیش از ١٦ هزار هکتار وسعت متمرکز شود و با توجه به جانمایی نادرست فرودگاه اراک که در واقع تضییع بیت المال بوده است توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) مدنظر قرار گیرد .

وی با تاکید بر لزوم آمایش سرزمین و توجه به حوزه آب، هوا، نیروی انسانی و استقرار جمعیت شهرها و روستاها طی ٥٠ سال آینده گفت: توسعه استان مرکزی به عنوان یک مسئله استراتژیک بر مبنای آمایش سرزمین باید دنبال شود و در این راستا باید افق ٢٠ ساله مورد توجه قرار گیرد.

901

کد خبر: 948481

وب گردی

وب گردی