311 تخلف در هفت روز نمایشگاه/ روز شلوغ نمایشگاه کتاب تهران

سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در روز نهم با معرفی 110 متخلف از سوی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب و استقبال مردم از نمایشگاه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، نهمین روز از نمایشگاه کتاب تهران در حالی برگزار شد که تعداد جمعیت بازدید کنندگان با توجه به تعطیلی روز پنجشنبه و مساعد بودن هوا در ساعات ابتدایی روز برای بازدید از این رویداد مهم فرهنگی کشور به مصلی امده بودند.

پیش از ظهر امروز یحیی دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران درباره تخلفات ناشران تا پایان روز هفتم نمایشگاه گفت: تاکنون سیصد و یازده گزارش تخلف به دبیرخانه رسیدگی به تخلفات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه شده که صد و هشتاد و یک مورد منجر به صدور رای شده است که از مجموع صد و هفتاد و یک رای صادر شده در هفت روز اول نمایشگاه، تعداد سی و چهار رای با یک روز تعطیلی و هفتاد و سه ناشر به تعطیلی تا پایان نمایشگاه و یک سال تعلیق از حضور در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌‌های استانی محکوم شده‌اند.

همچنین از هفتاد و سه رای منجر تعطیلی تا پایان نمایشگاه، سه ناشر به واسطه تخلفات بیشتر به دو سال محرومیت از حضور در نمایشگاه کتاب و کتاب‌‌های استانی محکوم شدند.

بیشترین جرایم مربوط به کتاب‌‌های بدون شناسنامه و نقد بن کارت

البته به گفته دهقانی سایر جرایم هفتاد و چهار ناشر به خاطر فروش کتاب غیر از انتشارات خود در غرفه بوده که 25 ناشر به دلیل سایر مسایل و 9 مورد استفاده غیرمجاز از بن کارت‌‌ها جریمه شده و تعطیل شد و بیشترین میزان جرایم شامل کتاب‌‌های بدون شناسنامه و نقد بن کارت بوده است.

معرفی مجرمان تخلف 110 میلیونی به دستگاه قضا

همچنبن معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران درباره تخلفات 110 میلیون تومانی نقد کردن بن کارت ها توضیح داد پرونده مجرمان تشکیل شد و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

غیبت مسئولان دولتی در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه سی و یکم با وجود سایر شرایط و محسناتی که در مقابل شهر آفتاب دارد امسال با بی مهری مسئولان روبرو شده است به طوریکه بدون هیچ یک از مسئولان بالا رتبه دولتی اعم از ریاست جمهوری و رئیس مجلس اغاز به کار کرد. البته روز گذشته ریاست مجلس شورای اسلامی دکتر علی لاریجانی در ساعات پایانی روز هشتم نمایشگاه از برخی از غرفه ها بازدید کرد. اما امروز علیرغم کم مهری مسئولان به نمایشگاه کتاب تهران، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران به نمایشگاه سی ویکم آمد و در دیدار با رئیس سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد فرهنگی برای صنعت چاپ استقبال کرد.

ضرورت ایجاد یک منطقه آزاد فرهنگی برای صنعت چاپ

در این دیدار رئیس سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد فرهنگی برای صنعت چاپ را مطرح کرد و گفت: عراق در حال حاضر نیاز به صنعت چاپ ما دارد و خریدار اصلی ما محسوب می‌شود. اگر جایی ایجاد کنیم که به قطب چاپ تبدیل شود اشتغال‌زایی خوبی ایجاد می‌شود. وزارت ارشاد پیگیر این موضوع است و البته همکاری وزارت راه و شهرسازی نیز لازم است. زیرا اگر عزم واقعی برای چنین کاری وجود داشته باشد، بندرعباس یا سایر بنادر مکان‌های مناسبی به حساب می‌آیند. البته اگر عراق خریدار اصلی است و لازم است در غرب کشور چنین منطقه‌ای ایجاد کنیم، فرودگاه امام هم جای مناسبی است اما این فرودگاه به پایتخت خیلی نزدیک است.

آخرین کلام شهید مطهری در نمایشگاه کتاب

در ادامه برنامه های رونمایی از کتاب امروز مراسم رونمایی از ترجمه‌ آثار آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در غرفه‌ انتشارات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

آثار آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در قالب طرح «تاپ» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری موسسه ی دارالحدیث و نمایندگی‌‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای اسپانیا و ایتالیا ترجمه و هر یک در تیراژ یک هزار نسخه منتشر شده است.

در این مراسم، از ترجمه‌ی کتاب «حکمتنامه‌ی عیسی بن مریم» به سه زبان فرانسوی، ایتالیایی و اسپانیولی و ترجمه‌ی کتاب «علم و حکمت» به زبان اسپانیولی و «منتخب دانشنامه امام علی» به زبان انگلیسی رونمایی شد.

همچنین در ادامه برنامه های رونمایی، از کتاب شهید مطهری با عنوان «انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ» با حضور دکتر علی مطهری، عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و حجت الاسلام ناصر نقویان رونمایی شد.

روز قطعی برق و اختلال در اینترنت

از حاشیه های امروز نمایشگاه کتاب بارش باران و وزش باد بود که تا دقایقی باعث اختلال در سیستم برق رسانی و اینترنت شد و بسیاری از غرفه ها که با دستگاه پوز کار می کردند تا ساعتی دچار مشکل شدند.

امروز ساعت نمایشگاه کتاب تهران یک ساعت افزایش پیدا کرده بود که البته این امر چندان در فروش غرفه نمود زیادی نداشت و اکثر بازدید کنندگان در ساعت ابتدایی غروب افتاب مصلی را ترک کردند.

از دیگر حاشیه های نمایشگاه کتاب در امروز صف طولانی علاقمندان به فاضل نظری، شاعر و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که در کنار انتشارات سوره مهر، کتاب شعر خود را برای علاقمندان امضا می کرد.

با توجه به اینکه مصلی امام خمینی (ره) از امکان استفاده از مترو برای حمل و نقل عمومی برخوردار است در روزهای پایانی مسئولان مترو اقدام به نصب برچسب هایی در سردر مبادی ورودی خط شهید بهشتی کرده اند که بازدید کنندگان راه خود را بهتر پیدا کنند که البته این امر در روزهای پایانی نمایشگاه به تازگی اتفاق افتاد.

براساس این گزارش، سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار نه به کتاب نخواندن از روزهای 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی برگزار می شود.

502

کد خبر: 948505

وب گردی

وب گردی