وزیر ارتباطات:  دولت تدبیر و امید به تعهداتش پایبند است

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، کشور را متعلق به همه مردم دانست و گفت: دولت تدبیر و امید به تعهداتش پایبند است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدجواد آذری جهرمی شامگاه پنجشنبه در نشستی با فعالان حوزه آی.سی.تی، نخبگان، دانشگاهیان، استارت آپ ها، شتاب دهنده ها، جوانان فعال در رسانه های فضای مجازی استان گیلان در رشت افزود: کار با صرف رأی دادن تمام نمی شود، کشور متعلق به همه ماست و اداره کشور با یک نظر میسر نیست.
وی با تاکید بر لزوم توجه به قانون ادامه داد: ممکن است هرکسی با هر نگاهی حرفی بزند، اما باید در همه حال قانون مورد توجه باشد.
آذری جهرمی با اشاره به برخی سخنان درباره نرم افزار پیام رسان تلگرام گفت: اتفاقی که در این خصوص افتاده، ممکن است خوشایند نباشد اما مگر دنیا تمام شده است؟ ما وظیفه ای فراتر از این داریم.
وی با بیان اینکه باید مشکلات داخلی را خودمان برطرف کنیم، افزود: تفاوت دیدگاه ها اگر همراه با تخریب و چوب لای چرخ گذاشتن نباشد؛ سازنده است و باید در برابر هجمه ها و فشارها، روی پای خود بایستیم.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی علاقمند به این دولت نباشند اما دولت به همه نظرات توجه می کند و شخص رئیس جمهوری و سایر اعضای هیأت دولت، عزم جدی برای رفع مشکلات دارند.
آذری جهرمی با تاکید بر ضرورت کنار گذاشتن اختلافات و لزوم پشتیبانی از یکدیگر گفت: اگر وزیر ارتباطات شکست بخورد؛ همه چه موافق و چه مخالف، شامل این شکست می شوند بنابراین لازم است به مردم اعتماد و از همه ظرفیت ها برای رفع مشکلات استفاده کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: بر اساس ظرفیت های قانونی پارک علم و فناوری، نهادی تحت عنوان شرکت کارآفرین بوجود آورده ایم و وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و معانت علمی رئیس جمهوری در این طرح مشارکت دارند و آن را هفته آینده در دولت مطرح می کنیم.
آذری جهرمی با بیان اینکه برای تامین منابع مالی آن دستورالعملی تهیه شده، تصریح کرد: رئیس جمهوری دستور تخصیص 500 میلیارد تومان طی 2 سال برای تامین مالی صندوق های خطرپذیر داده است.
آذری جهرمی در ادامه سخنانش به ظرفیت های گیلان اشاره و اضافه کرد: این استان در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات از رتبه دهم در سال 95 به رتبه هشتم در سال 96 ارتقاء یافته است.
وی با بیان اینکه کشورهای دنیا براساس اقتصاد دیجیتال برنامه می دهند، گفت: منابعی همچون نفت و معادن ثابت مانده اما مصرف هر روز ، بیشتر می شود و کلید حل این معضل، بهره وری است و بهره وری از طریق فناوری اطلاعات صورت می گیرد.
آذری جهرمی ادامه داد: بخشی از فناوری اطلاعات؛ شبکه های اجتماعی، تفریحی، سرگرمی و اخبار هستند و لازم است نقش فناوری اطلاعات در موضوعاتی مانند کشاورزی، سلامت، حمل و نقل، شهر هوشمند، مدیریت انرژی و آموزش نیز بررسی شود.
وی اصل کسب و کارهای نوپا را مبتنی بر خلاقیت و همه بخش های زیست بوم دانست و گفت: زیست بوم فناوری اطلاعات نیازمند فضای باز حاکمیتی و شفافیت است؛ و بایستی حاکمیت فکری، معنوی و حریم خصوصی مشخص شود.
آذری جهرمی نهادسازی را یکی از موضوعات مهم دانست و گفت: نهادی تحت عنوان شرکت های دانش بنیان وجود دارد ولی به علت پروسه طولانی ثبت کسب و کارهای نوپا در آن، چالش هایی را ایجاد می کند از این رو ما به دنبال شرکت های کارآفرین هستیم.
وی ادامه داد: باید زیست بوم استان ها را تهیه کنیم و در حال حاضر هشت استان در طرح تکاپو به عنوان آزمونه مطرح هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود 2 پارک علم و فناوری و پارک تجاری گفت: نخستین پارک تجاری در تهران و دومین در مشهد تاسیس شده و در استان هایی هم که ظرفیت داشته باشند، این موضوع دنبال می شود.
وی با اشاره به ارتقاء فناوری و تغییر برخی از ماموریت های زیر مجموعه فناوری اطلاعات همچون پست گفت: اکنون فناوری به توسعه فناوری تبدیل شده است.
آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنانش درباره اختلاف نگاه با صدا و سیما افزود: رادیو و تلویزیون در انحصار صدا و سیما است و رسانه ملی ادعا داشت که صوت و تصویر فراگیر، در انحصار آن است.
وی ادامه داد: اگر صوت و تصویر فراگیر تعبیر به رادیو و تلویزیون شود، قانون است و قانون همین را می گوید اما بر خلاف عده ای که معتقدند مکالمه تصویری و پادکست هم جزو صوت و تصویر فراگیر است، ما چنین اعتقادی نداریم.
وی افزود: به طور مثال اگر ویدیویی فراگیر ساخته و در لوح های فشرده منتشر شود، لازم است مجوز آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شود و بر این اساس به دنبال آن هستیم که حوزه های ورود صدا و سیما در بخش های نظارت، مالکیت و مدیریت مشخص شود.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناویر اطلاعات روز پنجشنبه در جریان سفر به گیلان، در جلسه کمیته تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان حضور یافت. وی همچنین از زیرساخت های گردشگری منطقه آزاد انزلی نیز بازدید کرد و پروژه هایی از جمله راه اندازی و نوسازی سایت جدید نسل دوم، راه اندازی سایت های جدید نسل های سوم و چهارم، توسعه ظرفیت شبکه انتقال استان به میزان 355G و نیز توسعه پهنای باند دسترسی دیتا اپراتور شهرهای رشت، لاهیجان و انزلی جمعا به میزان 308G با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

منبع: ایرنا

400

کد خبر: 948550

وب گردی

وب گردی