معاون وزیر نیرو: تولید 5 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا پایان برنامه ششم توسعه/ حمایت از توان داخلی با خروج امریکا از برجام  قوت می‌گیرد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه امیدواریم به زودی آیین‌نامه اجرایی برنامه ششم توسعه در خصوص نرخ خرید قیمت انرژی تجدیدپذیر ابلاغ شود گفت: پیش بینی می‌شود که تولید انرژی تجدیدپذیر تا پایان برنامه ششم توسعه به 5 هزار مگاوات برسد.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که، با توجه به نزدیک شدن به پیک مصرف تابستان، پیش بینی شما برای مصرف برق در پیک تابستان چقدر است و چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟ اظهار کرد: موضوع کاهش تولید نیروگاه های آبی به میزان 4 هزار مگاوات نسبت به سال گذشته وجود دارد و قرار شد که با همکاری شرکت های توزیع و با کمک مردم؛ یک مدیریت مصرف بهینه داشته باشیم تا بتوانیم با کمترین مشکل تابستان را پشت سر بگذاریم.

او تصریح کرد: با توجه به رشد مصرف 55 هزار و 443 مگاواتی سال گذشته و نیز رشد 5درصدی که ظرف 10 سال گذشته رخ داده است؛ این رقم به حدود 58 هزار مگاوات پیش بینی شده است. باید یک مدیریت مصرفی قابل ملموسی را با کمک مردم داشته باشیم تا برای پیک سایی، 4هزار مگاوات را جبران کنیم. یعنی اگر برای 58 هزار مگاوات رشد مصرف بتوانیم نیروگاه‌های جدید را وارد مدار کنیم و همچنین با مدیریت مصرفی بتوانیم به صورت سر به سر این پیک تابستان را پشت سر بگذارنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در پاسخ به این سوال که دلیل عقب ماندگی انرژی تجدیدپذیر در کشور با توجه به اینکه دو سال از شروع برنامه ششم توسعه گذشته است، چیست؟ گفت: هم اکنون ظرفیت انرژی تجدیدپذیر حدود 800 تا 900 مگاوات در شبکه است. ما همچنان در جهت رشد انرژی تجدیدپذیر این حمایت را در دستور کار داریم؛ اما بیشتر موضوع روی بحث نرخ قیمت است؛ در برنامه ششم توسعه امیدواریم به زودی آیین نامه اجرایی ابلاغ شود.

او تاکید کرد: موضوع تولید پراکنده را به شدت پیگیری می کنیم به طوری که در تابستان امسال اثرپذیری این نیروگاه ها را خواهیم دید. همچنین موضوع پایشی است به گونه ای که تولیدات پراکنده در تابستان امسال در مدار قرار خواهد گرفت. می توان متذکر شد که جایگاه تولیدات پراکنده در شبکه تولید برق ما همچنان پررنگ است و حمایت های لازم هم در این راستا خواهیم داشت.

حائری تاکید کرد: پیش بینی می‌شود که تولید انرژی تجدیدپذیر تا پایان برنامه ششم توسعه به 5 هزار مگاوات برسد.

او در خصوص حمایت از کالای ایرانی در صنعت برق گفت: امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است؛ ما متکی روی این قضیه سال را شروع کردیم. بنابراین باید بخش خصوصی را بیشتر حمایت کنیم. همچنین به شرکت تولید و توزیع و انتقال، تاکید شده است که بیشتر از کالای ایرانی استفاده کنند.خصوصا با توجه به صحبت‌های اشاره شده در خصوص خروج آمریکا از برجام بایستی با اتکا به توان داخلی، کیفیت تولیدات داخلی را ارتقا دهیم چرا که هم اکنون بیش از 95 درصد تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق در داخل کشور تولید می شود. بنابراین با متمرکز شدن روی این ها و حمایت از آنها بدون مشکل توسعه صنعت را ادامه خواهیم داد.

402

کد خبر: 948745

وب گردی

وب گردی