حمایت گلخانه ای و گذرای دولت را نمی خواهیم

عضو انجمن سازندگان تجهیزات نفتی، با بیان اینکه از دولت حمایت گلخانه ای و گذرا نمی خواهیم، ادامه داد: متاسفانه دولت هنوز باور ندارد که می‌توانیم در داخل کشور تمام کاتالیست‌های مورد نیاز را تولید کنیم و فکر می‌کند از ۸۰ تا ۹۰ کاتالیست مورد نیاز در داخل فقط ۱۰ درصدش امکان تولید در داخل دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امیر هومن وثیق در جمع خبرنگاران با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از کاتالیست های کارخانجات فولاد، پالایشگاه ها و پتروشیمی های کشور را در داخل تولید می کنیم با این حال هنوز دولت نگاه جدی به ما نداشته و به چشم یک طفل به تولیدکنندگان کاتالیست نگاه می کند.

او با بیان اینکه از دولت حمایت گلخانه ای و گذرا نمی خواهیم، ادامه داد: متاسفانه دولت هنوز باور ندارد که می‌توانیم در داخل کشور تمام کاتالیست‌های مورد نیاز را تولید کنیم و فکر می‌کند از ۸۰ تا ۹۰ کاتالیست مورد نیاز در داخل فقط ۱۰ درصدش امکان تولید در داخل دارد.

این تولیدکننده گفت: اگر دولت به ما اعتماد کند می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم، ما نیاز داریم دولت به ما نگاه علمی داشته باشد و حاضریم تمام شرافت خود را پای حرفی که می‌زنیم بگذاریم.

او اظهار کرد: انتظار داریم دولت یک تغییر نگاه اساسی به مجموعه‌های دانش‌بنیان داشته باشد. دولت باید صندوق‌های خطرپذیر را نیز قبول کند ما در حال حاضر توانایی رقابت با شرکت‌های چینی را نداریم زیرا محصول نهایی ما ۲۰ درصد گرانتر از چینی‌ها است، اما این را می‌دانیم که اگر مورد حمایت دولت قرار بگیریم توانایی ساخت همه کاتالیست‌های مورد نیاز را در کشور داریم.

وثیق افزود: قیمت فروش کاتالیست‌های مورد نیاز کشور از سوی هندی‌ها به دلیل بی رقیب بودن در بازار ایران از سال ۲۰۱۲ تاکنون افزایشی بود اما با تولید این محصول در داخل قیمت هندی ها رو به کاهش گذاشت. به همین دلیل، به طوری که ناگهانی و برای خارج کردن تولیدکننده ایرانی از بازار رقابت، اقدام به دامپینگ کرده و قیمت خود را کاهش دادند. این درحالی بود که قیمت جهانی نیکل به عنوان مواد اولیه تولید این کاتالیست رو به افزایش بود.

منبع: مهر

402

کد خبر: 948786

وب گردی

وب گردی