هشدارهای اسرائیل برای تظاهرات 14 می

روزنامه نگاران و تحلیلگران صهیونیست با نزدیک شدن به سالگرد روز نکبت و موعد انتقال سفارت آمریکا به قدس پیش بینی های متفاوتی در خصوص شدت تظاهرات فلسطینیان در هفته پیش رو و پیامدهای آن بر امنیت اسرائیل دارند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه نگاران و تحلیلگران صهیونیستی اظهارنظرهای مختلفی در خصوص وضعیت آینده راهپیمایی های بازگشت در مرز نوار غزه و آمادگی ‌های نظامی اسرائیل برای مقابله با این اعتراضات ارائه کرده اند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یک ژنرال بلند پایه فرماندهی منطقه جنوب ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: پیش بینی می‌شود تظاهرات‌ های این هفته فلسطینیان از خشونت بیشتری نسبت به تظاهرات آنها در مرز غزه در هفته ‌های گذشته برخوردار باشد. به ویژه آن که روز دوشنبه شاهد انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و همچنین سالگرد روز نکبت خواهیم بود و این دو مساله باعث شده است ارتش اسرائیل نیروهای خود را در مناطق فلسطینی تقویت نماید و این به دلیل نگرانی از سرایت این تظاهرات به مناطق دیگر مانند شرق قدس می باشد.

روزنامه هاآرتص در ادامه گزارش خود به نقل از این فرمانده اسرائیلی افزود: ارتش در ۱۷ نقطه برای آغاز تظاهرات در طول نوار غزه مرز نوار غزه آماده است و همچنین برای آغاز تظاهرات احتمالی در کرانه باختری نیز آمادگی کامل دارد، از این جهت ۱۱ گردان را در طول مرز نوار غزه مستقر کرده و نیروهای خود را در کرانه باختری افزایش داده است.

روزنامه‌ هاآرتص ادامه داد: امید حماس به حضور تعداد زیادی از مردم غزه در این روز امتحانی برای قدرت مردمی این گروه به شمار می آید و ارتش نگران عملیات عبور دسته جمعی و گسترده تظاهرات کنندگان از مناطقی است که ارتش بر آن تسلط دارد و همچنین در خصوص ربوده شدن نظامیان اسرائیل و کار گذاشتن بمب در طول مرز غزه نیز نگرانی های وجود دارد، ارتش همچنین نگران است که تعداد تطاهرات‌کنندگان به ۱۰۰ هزار نفر برسد.

هاآرتص در پایان گزارش خود اعلام کرد: حماس قصد دارد خشم مردمی فلسطین را به سوی اسرائیل هدایت کند، ارتش در روزهای اخیر برای دور کردن تظاهرات‌ کنندگان از خطوط تعیین شده تلاش بسیاری کرده است و این در حالی است که چادرهای فلسطینیان در فاصله ۳۰۰ متری از دیوار مرزی برپا شده است.

در همین راستا روزنامه یدیعوت آحرونوت اعلام کرد: روز دوشنبه سالگرد روز نکبت بوده و شاهد حضور هزاران نفر در کنار دیوار مرزی و پرتاب بادبادک های آتشین خواهیم بود. از این جهت ارتش آماده مقابله با جمعیتی است که بیش از شرکت کنندگان در تظاهرات های هفته های پیشین می باشد چرا که انتظار می‌رود سازمان های فلسطینی در جریان تظاهرات ها اقدام به حملات مسلحانه نمایند.

این روزنامه صهیونیستی در تحلیل خود افزود: یگان ویژه غزه و فرماندهی منطقه جنوبی ارتش آماده مقابله با این تظاهرات است که در مرزهای نوار غزه آغاز خواهد شد. این اعتراضات قرار است از گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب تا خط ساحلی شهرک نتیف هعتسراه در شمال برگزار شد، این در حالی است که تظاهرات‌ ها در هفته‌ های گذشته در ۵ نقطه از مناطق مرزی غزه برگزار شده است اما روز دوشنبه شاهد افزایش آن به ۲۰ نقطه خواهیم بود. فلسطینیان تلاش می‌کنند تا از خط آتش بس عبور کرده و به مناطق اسرائیلی وارد شوند از این جهت ارتش نیروهای بیشتری را به این مناطق اعزام خواهد کرد از جمله نیروهای پیاده، تک تیرانداز، تانکها و هواپیماهای بدون سرنشین.

یدیعوت احرونوت ادامه داد: پیش ‌بینی می شود تظاهرات ها کنار دیوار مرزی متوقف شده و به مجتمع های شهرکی داخل اسرائیل در مناطق مرزی غزه سرایت نکند، یهودا فوکس فرمانده یگان غزه با روؤسای شهرک‌ های مناطق همجوار غزه دیدار کرد تا آنها را در جریان آخرین تحولات و میزان آمادگی ارتش قرار دهد.

این روزنامه صهیونیستی در پایان اعلام کرد: بعد از آنکه فلسطینیان موفق شدند جایگاه مسئله خود را به صدر اهمیت نزد افکار عمومی جهان برسانند تلاش می‌کنند آن را حفظ نمایند، اما در صورت موفقیت سناریوی آماده شده از سوی آنها برای عبور از دیوار مرزی تعداد تلفات انسانی تظاهرات کنندگان بسیار افزایش خواهد یافت و احتمال دارد وخامت اوضاع امنیتی به حدی برسد که مورد تمایل هیچکدام از طرفین نباشد.

لیف رام کارشناس نظامی روزنامه معاریو گفت: انتظار می رود جبهه جنوب در این هفته توجهات جهان را به خود جلب نماید به ویژه آنکه همه سناریوهای پیش بینی شده در طول مرز غزه واقع خواهد شد به شکلی که تظاهرات ها پر شورتر بوده و از خشونت بیشتری نسبت به هفته ‌های گذشته برخوردار خواهد بود و تهدید امنیتی سخت و پیچیده ای را در مقابل ارتش قرار خواهد داد.

وی در گزارش خود افزود: تعداد کشته های فلسطینی در هفته های گذشته افزایش یافته است اما تلاش ده ها هزار نفر برای عبور از مرزها در روز دوشنبه ماجرای بسیار متفاوتی نسبت به گذشته خواهد بود. کسی از گزینه ‌های مد نظر فلسطینیان اطلاعی ندارند، آیا آنها برای اجرای عملیات در طول دیوار مرزی باز خواهند گشت؟ یا بمب هایی را در طول این دیوار کار خواهد گذاشت؟ و یا حتی امکان آن وجود دارد که آنها به جای برگزاری تظاهرات های مردمی موشک‌ هایی را به سمت اسرائیل شلیک کنند. اینها همه احتمالاتی است که می تواند به واقعیت تبدیل شود.

یوآف لیمور کارشناس نظامی روزنامه اسرائیل هایوم گفت: فلسطینیان آماده برگزاری تظاهراتی میلیونی در روز دوشنبه و سه‌شنبه می شوند و فرضیه آغاز تقابل و درگیری اسرائیل در جبهه های مختلف در یک زمان واحد را تقویت کرده و اسرائیل را مجبور به استفاده از سیاست عصای قدرتمند در اماکن مختلف می‌نماید.

وی در مقاله خود افزود: حماس هم اکنون تمایل به درگیری نظامی با اسرائیل ندارد اما وضعیت غزه در پی برگزاری تظاهرات های هفته پیش رو انفجاری خواهد شد به نحوی که اسرائیل را مجبور به افزایش قدرت بازدارندگی خود در قبال حماس نموده است.

کد خبر: 948844

وب گردی

وب گردی