کرمانشاه در تب و تاب کلانشهر شدن/خیز «دلنشین» مقامات استانی

فرماندار کرمانشاه با بیان این که رایزنی ها به منظور کلانشهر شدن کرمانشاه در حال انجام است، گفت: آقای استاندار به صورت جدی پیگیر این موضوع بوده و به معاونت عمرانی استانداری، فرمانداری و شهرداری کرمانشاه دستور داده اند تا به صورت جدی این موضوع را دنبال کنند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، مدتی است که بحث کلانشهر شدن کرمانشاه در رسانه ها پیچیده و این موضوع مورد مطالبه مردم و حتی مسوولین استانی از وزارت کشور است.

روز گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در کمیته راهبردی شهری در این رابطه گفت: در زلزله آبان‌ماه سال گذشته بخشی از مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب به شهر کرمانشاه مهاجرت کردند و به‌دلیل این مهاجرت جمعیت ساکن شهر افزایش یافت.

سلاری تصریح کرد: در گفت‌وگویی که با مسئولان وزرات کشور داشتیم مقرر شد مرکز آمار این میزان افزایش جمعیت را لحاظ کنند تا شهر کرمانشاه به عنوان کلانشهر معرفی شود.

در تعریف کلانشهر که بر اساس ضوابط امور شهری و شورا‌ها تنظیم شده است کلانشهر به شهری اطلاق می‌شود که یک میلیون نفر و یا بالاتر جمعیت داشته باشد. هر چند گفته می شود که از سال ۱۳۸۸ و با تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری طی مصوبه ۰۲/۱۰۰/۴۲۱۹ کلیه شهر‌های با جمعیت بالای پانصد هزار نفر هم کلانشهر محسوب شده اند.

کلان‌شهر‌ها معمولاً از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی زیادی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور به‌حساب می‌آیند همچنین کلان‌شهر‌ها معمولا از امکانات بالاتری نسبت به دیگر شهر‌ها برخوردار خواهند بود.

فضل اله رنجبر فرماندار کرمانشاه در گفت وگو با ایسکانیوز، اظهار داشت: یکی از درخواست های ما از وزارت کشور همواره کلانشهر شدن این شهر بوده است.

وی ادامه داد: دلیل درخواست ما برای کلانشهر شدن کرمانشاه آن است که با توجه به آخرین سرشماری سال 95 جمعیت کرمانشاه نزدیک به 950 هزار نفر بوده این در حالی است که می دانیم در سرشماری ها امکان اعلام آمار دقیق و 100 درصدی وجود ندارد.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: به عنوان مسوول سرشماری این نقص را گاها در سیستم سرشماری شاهد هستم زیرا برخی از مردم در زمان سرشماری ممکن است در مسافرت باشند.

رنجبر افزود: نکته دوم آن است که در حال حاضر جمعیت کرمانشاه به صورت واقعی از یک میلیون نفر بیشتر است.

فرماندار کرمانشاه با اشاره به این که کرمانشاه یک استان مرکزی است، گفت: به همین دلیل شهر کرمانشاه دارای تنوع قومیت ها،مذاهب و همچنین دارای ظرفیت ها و استعدادهای بسیار خوبی در زمینه های گردشگری و اقتصادی است.

وی با بیان این که کرمانشاه مرکز غرب کشور است، افزود: استان کرمانشاه مرکز و کانون خدمات دهی غرب کشور است و استحقاق کلانشهر شدن را دارد.

رنجبر ادامه داد: خواسته ما از وزیر کشور و مسوولان داخلی استان آن است تا کرمانشاه ان شاءالله جزء کلانشهرهای کشور قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش جمعیت کرمانشاه به دلیل مهاجرت مردم زلزله زده سرپل ذهاب به این شهر است، گفت: به غیر از موضوع مهاجرت مردم سرپلذهاب به کرمانشاه جمعیت این شهر از یک میلیون نفر بیشتر و خواسته مان آن است که کرمانشاه در ردیف کلانشهر قرار گیرد و ثبت شود.

فرماندار کرمانشاه افزود: رایزنی ها به منظور کلانشهر شدن کرمانشاه در حال انجام و آقای استاندار هم به صورت جدی پیگیر این موضوع بوده و به معاونت عمرانی استانداری، فرمانداری و شهرداری کرمانشاه دستور داده اند تا به صورت جدی پیگیر این موضوع باشیم.

رنجبر با تاکید بر این که مکاتبات به منظور پیگیری کلانشهر شدن کرمانشاه در حال بررسی است، گفت: هنوز پاسخی از سوی وزارت کشور دریافت نکرده ایم.

901/900

کد خبر: 948898

وب گردی

وب گردی