مولف ایرانی با دغدغه های جامعه چندان آشنا نیست/فاصله میان نویسنده و مخاطب بسیار است

یک مصحح و فهرست نگار در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: ناشر و مولف با شناخت دغدغه جوانان می تواند فاصله میان مخاطبان و نویسندگان را با تالیفات جدی کم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اظهار کرد: استقبال از نمایشگاه کتاب تهران امسال بخصوص از سوی جوانان خوب بود و اکثر غرفه ها مملو از جمعیت بود البته قیمت کتاب ها بخصوص در بخش کتب نفیس بالا بود و مردم توان خرید بسیاری از کتاب ها را ندارند.

وی با انتقاد از فاصله میان مولفین و مردم بیان کرد: ناشران و مولفان با شناسایی نیاز قشر جوان می توانند فاصله ای که میان مخاطبان و نویسندگان ایجاد شده را با تالیفات جدی، به روز و مورد پسند جوانان، کم کنند.

ناشران و مولفان با شناسایی نیاز قشر جوان می توانند فاصله ای که میان مخاطبان و نویسندگان ایجاد شده را با تالیفات جدی، به روز و مورد پسند جوانان، کم کنند

وی درباره آمار پایین مطالعه در کشور گفت: برای جبران مطالعه در جامعه، کتاب باید در دسترس مردم باشد. متاسفانه در حوزه نشر، ضعف بسیاری در بخش توزیع، اطلاع رسانی و تبلیغ وجود دارد.

صدرایی خویی با انتقاد از ضعف تبلیغات درباره کتاب گفت: کمبود معرفی تازه های نشر در رسانه ها برخلاف سایر کالاها، به چشم می خورد در حالی که شبکه های اجتماعی در معرفی و تبلیغ کتاب قابلیت های بالایی هستند و می تواند در معرفی کتاب ها به افزایش آمار مطالعه کمک کند.

وی افزود: برای بالا رفتن فروش کتاب و آمار مطالعه، کیفیت توزیع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در کنار تبلیغ و شناسایی نیاز مصرف کننده، اگر رابطه بین عرضه و تقاضای کتاب اصلاح شود، تعداد کتابخوانان افزایش می یابد.

اگر رابطه بین عرضه و تقاضای کتاب اصلاح شود، تعداد کتابخوانان افزایش می یابد

حجت الاسلام صدرایی خوبی با انتقاد از غلبه آثار ترجمه در نمایشگاه کتاب گفت: متاسفانه مولف ایرانی هنوز با دغدغه های جامعه چندان زیاد آشنا نیست و اگر اثری به دغدغه فکری جامعه پاسخگو باشد جدی گرفته می شود.

این مصحح و فهرست نگار در این باره اضافه کرد: چرا امروز توجه به دین در جامعه ضعیف شده است و این ضعف از عدم تناسب تالیفات در این زمینه با دغدغه های جامعه امروز است و اگر این طور باشد قطعا خواننده ایرانی به سمت تالیفات داخلی ترغیب می شود زیرا یک ایرانی با فرهنگ دینی و ادبیات ایرانی مانوس است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند تاکنون کمتر توانسته ایم نیاز خوانندگان را به مولفین منتقل کنیم که در این صورت با پاسخگویی به نیاز مخاطب، قطعا مولف در نشر کشور تاثیرگذار بوده و سبب پویایی آن خواهد شد.

براساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین علی صدرایی خویی، مصحح و فهرست نگار در سال ۱۳۴۲ در خوی به دنیا آمد. او پس از اخذ مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه خوی شد و یک سال بعد به حوزه علمیه قم رفت. از آثار او در زمینه فلسفه و عرفان می‌توان به «رسایل فارسی میرزا حسن لاهیجی» و «تصحیح رساله حسن دل» اشاره کرد.

502

کد خبر: 948979

وب گردی

وب گردی