عملیات لوله‌گذاری انتقال گاز و میعانات گازی پارس جنوبی امسال پایان می‌یابد

رئیس پروژه‌های مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس از پایان عملیات لوله‌گذاری انتقال گاز و میعانات گازی پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، مصطفی امیدوار اظهار کرد: اجرای عملیات لوله‌گذاری خطوط انتقال گاز ترش از سکوهای دریایی به تاسیسات پالایشگاهی ۲ منطقه عسلویه و کنگان به عنوان یکی از بخش‌های مهم طرح‌های توسعه فازهای بیست‌وسه‌گانه پارس جنوبی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

او ادامه داد: به دلیل موقعیت جغرافیایی این ۲ منطقه که تاسیسات خشکی پارس جنوبی در آنها احداث شده است و بلوک‌های دریایی مستقر در خلیج فارس، طول خطوط لوله انتقال گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبی تا تاسیسات پالایشگاهی مستقر در خشکی از ۸۵ تا ۱۴۵ کیلومتر در هر فاز متغیر است.

امیدوار با بیان این‎که ۲۷۳۳ کیلومتر خط لوله دریایی مستقر در بستر خلیج فارس با انتقال گاز ترش از سکوهای دریایی به تأسیسات خشکی، شریان‌های حیاتی تامین ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: با پایان یافتن طرح‌های توسعه پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) طول خطوط لوله دریایی گاز ترش فازهای پارس جنوبی به ۲۹۲۳ کیلومتر افزایش می‌یابد.

رئیس پروژه‌های مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: شبکه گسترده خطوط لوله انتقال گاز ترش به تاسیسات پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی شامل خطوط ۳۲ اینچی انتقال گاز و خطوط لوله ۴ اینچی تزریق گلایکول از ۲۹ سکوی اصلی دریایی به فازهای پارس جنوبی و خطوط لوله ۱۸ و ۲۰ اینچی انتقال گاز از ۱۰ سکوی اقماری به سکوهای اصلی است.

او عنوان کرد: افزون بر این، به منظور بارگیری و صادرات میعانات گازی تولید شده در مجتمع‌های پالایشگاهی عسلویه و کنگان که به وسیله گوی‌های شناور از مسیر دریا انجام می‌شود، خطوط لوله‌ای به طول ۱۱ کیلومتر تا فاصله سه تا پنج کیلومتری ساحل عسلویه و کنگان کشیده شده و مقرر است خط لوله پنج کیلومتری دیگری نیز به این مجموعه در منطقه کنگان افزوده شود.

امیدوار با اشاره به این‎که شرکت نفت و گاز پارس در طول سال‌های توسعه پارس جنوبی، در مجموع موفق به اجرای عملیات لوله‌گذاری ۲۸۱۶ کیلومتر از ۳۰۲۱ کیلومتر خط لوله در بستر دریا شده است، اظهار کرد: ۲۰۵ کیلومتر باقی مانده این خطوط نیز در سال ۹۷ به پایان می‌رسد.

402

کد خبر: 948984

وب گردی

وب گردی