پیشنهاد تاسیس منطقه آزاد تجاری در مرز ایران و ترکمنستان

وزیر امور خارجه ترکمنستان از مذاکره برای فعال‌سازی راه‌آهن قزاقستان، - ترکمنستان - ایران خبر داد و گفت: برای افزایش سطح روابط اقتصادی با ایران در مرز دو کشور نیاز است یک مرکز آزاد تجاری تاسیس شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان در نشست همکاری‌های مشترک ایران و ترکمنستان اظهار داشت: طی دو روز اخیر با رئیس جمهور، رئیس مجلس و مشاور رهبر معظم انقلاب مذاکرات خوبی برای توسعه روابط برگزار شد.

او با اشاره به اینکه امروز با حضور وزیر نفت مسائل گازی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: بحث، بررسی و فکر کردن درباره بهبود روابط دو کشور بسیار ارزشمند است. ما اجازه کاهش سطح روابط ایران و ترکمنستان را نمی‌دهیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: تا دو ماه آینده شرایط برای برگزاری نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان فراهم می‌شود و امیدوارم تا آن زمان تمام همکاران ما با همکاران خود در ایران به توافق نهایی دست یابند.

مردوف با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی ما با ایران در خطوط اول اولویت‌ها قرار دارد گفت: طبق آمار سال 2016 میلادی حجم روابط اقتصادی دو کشور یک میلیارد دلار بوده که باتوجه به ظرفیت‌های موجود این رقم بسیار پایین است.

او تاکید کرد: در دو روز اخیر به طور مرتب تاکید شد که دو طرف به حجم روابط خود در حوزه حمل و نقل، برق، نفت و ... بیفزایند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با یادآوری اینکه پیشنهادات جدیدی از سوی طرف ایرانی به ما ارائه شده که در ماه‌های آتی عملیاتی می‌شود گفت: دو طرف به درک خوبی در حوزه تجارت (صادرات و واردات) رسیده‌اند.

مردوف با تاکید بر اینکه باید تجارت مرزی با ایران را افزایش دهیم افزود: تجربه خوبی در مرز باجگیران در حوزه روابط اقتصادی با ایران داریم که به نظر می‌رسد بایستی یک منطقه آزاد تجاری در مرز دو کشور ایجاد شود.

او با یادآوری اینکه در حوزه حمل و نقل مذاکرات ما با طرف ایرانی گسترده بوده اظهار داشت: باید برای تسهیل حمل و نقل ریلی سیستم واحد تعرفه‌ای اعمال کنیم تا از آسیای میانه راه مناسبی به خلیج فارس پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان از برگزاری جلسه مشترک بین ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان در نیمه دوم سال برای بررسی مسائل خبر داد و گفت: برای فعال‌سازی راه‌آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران مذاکراتی انجام شده و دو کشور به درک مشترکی در این خصوص رسیده‌اند.

مردوف با تاکید بر اینکه کار مهم ما در این حوزه یکسان‌سازی تعرفه‌هاست افزود: بر اساس توافق بین روسای جمهور دو کشور، تعداد عبور خودروهای باری باید روزانه هزار دستگاه باشد. این در حالیست که ما 4 نقطه مرزی با ایران داریم که زیرساخت‌های مهم جاده‌ای هم در ایران و هم در ترکمنستان برای افزایش تجارت وجود دارد. فقط در این زمینه نیازمند مذاکرات جهت عملی کردن زیرساخت‌ها هستیم.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 948994

وب گردی

وب گردی