نقش تنوع  زیستی  در رونق صنعت توریسم

با وجود آنکه شرایط خاص آب و هوایی ایران شرایطی را به وجود آورده که کمتر کشوری در حتی اروپا آن را داراست متاسفانه به دلیل برخی عوامل طبیعی و بسیاری از عوامل انسانی شاهد از بین رفتن آن در بعضی از مناطق هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ، اولین بار در سال 1372 سازمان ملل متحد ،موضوع تنوع زیستی را به عنوان یک روز جهانی انتخاب کردو هر سال با گذاشتن یک عنوان ویژه ،متناسب با وضعیت فعلی محیط زیست جهانی ،برای افزایش آگاهی و حفاظت از این منابع اقدام می کند.

امسال این روز به عنوان ، «تنوع زیستی و گردشگری پایدار» در نظر گرفته شده است به گفته کارشناسان این حوزه تنوع زیستی در هر اقلیمی و حفاظت از آن یکی از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی است که اگر برنامه ریزی دقیقی را به همراه داشته باشد علاوه بر حفظ این نعمت های خدادادی می تواند با جذب گردشگری به رونق کشور کمک قابل توجهی داشته باشد.

دکتر پرویز کردوانی-استاد دانشگاه و پدر کویر شناسی ایران در گفت و گو ی اختصاصی با ایسکانیوز در این مورد گفت: 7 میلیارد سال پیش که زمین بوجود آمد هیچ تنوع زیستی وجود نداشت و تمام سطح زمین آتشفشان بود اما به مرور آتش فشان ها کم شده و با سرد شدن زمین، آب و زمین که اولین خلقت خداست به وجود آمد .

وی گفت: آب مایه حیات،خاک بستر حیات ، هوا نیاز حیات و آتش لذت حیات است این عناصر اربعه موجودات زنده روی زمین را به وجود آوردند خلقت انسان که در طول کمتر از یک میلیونیم دوره تکامل زمین ایجاد شد آب،خاک و گیاهان روی زمین را از بین برد در اوایل تنوع زیستی در زمین زیاد بود اما با ورود تکنولوژی این تنوع کم شد .

پروفسور کردوانی با اشاره به تنوع زیستی کشور ایران گفت: ایران از لحاظ تنوع زیستی پس از امریکا ( از ایالت آلاسکا با 70-درجه تا فلوریدا 20+درجه بالای صفر ) بالاترین تنوع آب و هوایی را دارد.

کردوانی گفت: ایران با تنوع آب و هوایی از الوند و دماوند(30-درجه) تا بندر چاه بهار (20+درجه)مانند امریکا همان تنوع آب و هوایی را دارد تنوع زیستی متاثر ارز تنوع آب و هوایی است بنا بر این ایران از تنوع زیستی بالایی برخوردار است محیط زیست قسمتی از خاک و آب و هوا است که زیستگاه موجودات زنده است .

وی گفت: ایران از نظر تنوع آبی و موجودات زنده آبی نیز بسیار غنی است.در تالاب ها و مرداب ها تنوع موجودات و گیاهان زیاد است مانند تالاب انزلی اما در دریاچه ها این تنوع نسبت کمتری را دارد.

پدر کویر شناسی ایران با اشاره به تنوع گیاهی و جانوری در خشکی های ایران گفت: کشور ما در عرض 30 درجه جغرافیایی قرار دارد در خشکی های ایران از کویر ،کوهستان،جنگل و مرتع تا بیابان و تپه های ماسه ای دارای موجودات زنده ای است که اگر مدیریت صحیح داشته باشد به عنوان کشوری که از 4 فصل سال برخوردار است می تواند یکی از قطب های مهم گردشگری در جهان باشد.

کردوانی ادامه داد: شکل های گوناگون حیات در روی کره زمین تنوع زیستی را تشکیل می دهند به عبارت دیگر اکوسیستم که مجموعه ای از تنوع ژنی، تنوع گونه و تنوع زیست بومی است حاصل صدها میلیون سال تاریخ تکامل زمین است.نقش و کارکرد تنوع زیستی در تامین غذا، تامین معاش، کاربرد های پزشکی، تجارت و صنعت، کاربرد کشاورزی و بسیاری کاربرد های دیگر آن است.

پدر کویر شناسی ایران تاکید کرد: عوامل تهدید کننده انسانی در بخش های کشاورزی (تغییر کاربری اراضی به کشاورزی، مناطق مسکونی و صنعتی) جنگلداری(تجاوز به عرصه های طبیعی ،تجارت حیوانات و گیاهان وحشی)، شیلات و گردشگری باعث شده فعالیت‌های بسیاری توسط مراکز گوناگون، برای افزایش فهم مردم نسبت به تنوع زیستی، انجام شود.

نکته ای که امروز همه دوستداران محیط زیست بر آن اتفاق نظر دارند آن است که تا زمانی که بینش و نگرش انسان ها نسبت به محیط زیست تغییر پیدا نکند وضعیت محیط زیستی بهبود پایداری را تجربه نخواهد کرد و این مهم تنها با آموزش های محیط زیستی و ترویج سواد زیست محیطی تحقق خواهد یافت.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 949017

وب گردی

وب گردی