عملیات اجرایی طرح جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب کلید خورد

عملیات اجرایی پروژه‌ جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل واحدهای بهره‌برداری مارون ۳، مارون ۶ و منصوری با حضور استاندار خوزستان و مدیران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب کلید خورد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کلنگ اجرای این پروژه‎ زیست محیطی، امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه) با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، بیژن عالیپور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و جمعی دیگر از مدیران ارشد این شرکت و مدیران استانی در منطقه تحت مدیریت شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مارون بر زمین خورد.

شریعتی این پروژه‎ را از مهم‌ترین اقدام‌های اصلاحی در حوزه محیط‌زیست استان خوزستان در دولت تدبیر و امید و از مصادیق حضور فعالانه بخش خصوصی در پروژه‎های این استان برشمرد.

استاندار خوزستان با بیان این که گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب همواره دغدغه مدیران ارشد صنعت نفت و مردم خوزستان بوده است و محیط‌زیست و اقتصاد این منطقه را با چالش مواجه می‎کند، ادامه داد: اجرای این‎گونه پروژه‎ها از ایجاد آلودگی، گرمایش و هدررفت منابع طبیعی کشور جلوگیری می‌کند و به کارآفرینی و اشتغال‌زایی بیشتر در استان خوزستان منجر می‌شود.

شریعتی افزود: با توجه به پیشرفت‌های بخش‌خصوصی کشور و پیگیری‌های وزارت نفت برای اجرای طرح‎های جمع‎آوری گازهای مشعل، گام‌های بلندی به سوی خوداتکایی در سال حمایت از کالای ایرانی برداشته می‌شود تا این سرمایه ملی با کمترین میزان هدررفت به نسل‌های بعدی سپرده شود.

او با اشاره به این‌که طرح دیگری نیز به منظور جمع‎آوری گازهای همراه نفت در شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب در دست مزایده است، گفت: اجرای این طرح به جمع‎آوری ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز ارسالی به مشعل در این منطقه منتهی می‎شود.

شریعتی با بیان این‎که جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل، امکان استفاده از این گازها را در بخش خانگی یا به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها فراهم می‎کند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که پتروشیمی‌ها با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند، گازهایی است که می‎تواند به عنوان خوراک استفاده شود، اما می‎سوزد و موجب آلایندگی محیط زیست می‎شود.

او با اشاره به این‌که در غرب کارون هم پروژه های مشابهی برای جلوگیری از سوختن گازهای مشعل تعریف شده است، ابراز امیدواری کرد که روند جمع‎آوری گازهای مشعل که با جدیت در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، ادامه یابد و به بهبود محیط زیست مناطق همجوار تاسیسات نفتی بینجامد.

براساس این گزارش، با آغاز به کار دولت یازدهم و همسو با هدف پیاده‌سازی و اجرای اولویت‌های سرمایه‌گذاری و زیست‌محیطی صنعت نفت و به منظور استفاده بهینه از منابع محدود مالی، انسانی و تخصصی داخلی وزارت نفت و توانمندی‌های بخش خصوصی در مسیر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین جلوگیری از سوزانده شدن گازهای مشعل و کاهش آثار مخرب زیست‌محیطی آن، اطلاعات گازهای مشعل حدود ۶۰ نقطه/محل به شرکت‌های حاضر در مزایده دور نخست گازهای مشعل شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۳ ارائه شد که سرانجام به عنوان نخستین تجربه فروش گازهای مشعل، به امضای چهار قرارداد در واحدهای پارسی، مارون-۳ و ۶ و منصوری با حجم حدود ۴۴ میلیون فوت مکعب در روز در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب منتج شد. در همین مسیر، ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی به عنوان نخستین طرح جمع‎آوری گازهای مشعل که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده است، هشتم اردیبهشت ماه امسال افتتاح شد.

402

کد خبر: 949024

وب گردی

وب گردی