تجلیل از استادکاران ساخت آرامگاه فردوسی برای اولین بار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: برای اولین بار از استاد کارانی که در ساخت آرامگاه فردوسی که 50 سال از ساخت آن می‌گذرد، تجلیل خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز، ابوالفضل مکرمی‌فر امروز 23 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری اعلام برنامه‌های روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی برنامه‌ها و اقدامات متنوعی مانند گلباران آرامگاه فردوسی، اجرای ورزش باستانی، سخنرانی جناب رشیدیان استاندار خراسان رضوی، نقالی، اجرای موسیقی، مسابقه دوچرخه‌سواری و شاهنامه‌خوانی است که در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار از استاد کارانی که در ساخت آرامگاه فردوسی که 50 سال از ساخت آن می‌گذرد، تجلیل خواهیم کرد، افزود: نورافکنی در بزرگداشت فردوسی و کاروان تشیع جنازه فردوسی به صورت نمادین که از روستا پاژ آغاز و تا آرامگاه فردوسی ادامه خواهد داشت و همچنین نمایشگاه نقاشی پشت شیشه در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: این نمایشگاه شامل 19 اثر نفیس شاهنامه عهد تیموری است که توسط هنرمندانی نقاشی شده است و پس از دو سال مطالعه و ترمیم تصاویر و بازسازی آن بر روی شیشه توسط گروه حرفه‌ای، به صورت مجموعه تصاویر شاهنامه، پشت شیشه طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در 23 شهرستان برنامه‌های بزرگداشت روز فردوسی اجرا می‌شود، عنوان کرد: نقالی، شاهنامه‌خوانی، شب شعر، نبرد 12 رخ و... در روستاها اجرا می‌شود و باید متذکر شد که یکی از وقایع مهم شاهنامه فردوسی به شمار می‌رود و همچنین در 16 اقامتگاه بوم‌گردی برنامه‌های شب شعر را خواهیم داشت و این مراسم در 25 اردیبهشت ماه همزمان با روز بزرگداشت فردوسی درب‌های آرامگاه برای همگان باز خواهد شد و بازدید رایگان است و همچنین نکوداشت دکتر یعقوب دانش دوست را هم در این مراسم خواهیم داشت.

مکرمی‌فر اضافه کرد: در بخش عمرانی تفاهم نامه‌ای را با شهرداری و شورای شهر برای طراحی و ایجاد فضایی با شکوه در مقابل خان فردوسی امضاء کردیم. همچنین 30 میلیارد ریال اعتبار برای احیای فردوسی تخصیص داده شده که عمده این اعتبارات در برج و باروی طوس و دروازه‌های آنان صرف خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: بعد از سفر کاروان تدبیر و امید به خراسان رضوی 90 میلیارد ریال اعتباردر خصوص استمرار فعالیت‌ها اختصاص داده شد که در مدت سه سال پرداخت می‌شود و درعرصه طوس با مساحت 360 هکتار بزرگترین عرصه فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

دکتر هادی بختیاری معاون فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه نشست، طی سخنانی در خصوص برنامه های شهرداری مشهد به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی، اظهار کرد: در شورای شهر کمیسیون ویژه طوس راه اندازی شد و متوازن با این حوزه بخش ساختاری تعریف گردید تا عملیات‌های اجرایی را پیش ببریم و همچنین شهرداری تفاهم نامه‌ای را با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای زیر سازی، بهسازی و آماده‌سازی فضای مقابل آرامگاه جهت برگزاری رویدادهای فرهنگی امضاء کرده است.

وی افزود: نمایشگاه خوشنویسی را در چهارسوق هنر افتتاح کردیم که مجموعه 25 تابلوی هنری 22 استاد در این نمایشگاه در معرق دید بازدیدکنندگان قرار داده شده و ابیاتی را از شاهنامه به نگارش درآورده است. همچنین دو تئاتر به کارگردانی حامد تهرانی و نمایش«داستان رستم و سهراب» به نویسندگی آقای صابری و نیز کارگردانی جناب روحی طراحی شده تا در معابر عمومی و پارک‌ها تا 24 اردیبهشت به نمایش در آید و همچنین 200 اجرای نقالی را برنامه‌ریزی کردیم تا در مدارس و فرهنگسراها برگزار شود.

بختیاری با بیان اینکه در فضاهای تبلیغاتی و سازه‌های سطح شهر تلاش شده تا یاد فردوسی را زنده نگه داریم، تصریح کرد: در بولوار شاهنامه تصاویر مشاهیر طوس را بر روی دیوار میدان فردوسی طراحی کردیم و همچنین مسابقات کشتی چوخه را در منطقه 12 برگزار خواهیم کرد و کاروان دوچرخه سواری را با لباس‌های متنقش به نقاشی‌های شاهنامه از میدان استقلال تا طوس را با حضور مردم برگزار خواهیم کرد.

معاون فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: رویداد نوآفرینی با موضوع شاهنامه و فردوسی با مشارکت آموزش و پرورش برنامه‌هایی را برای دانش آموزان اجرا خواهیم کرد و نیز مسابقه فوتسال را توسط هنرمندان به صورت نمادین در سالن شهدای شهرداری منطقه 12 دنبال خواهد شد.

901/900

کد خبر: 949051

وب گردی

وب گردی