سیری در رسانه های عرب زبان

رسانه های عرب زبان مطالب متعددی را در باره مسایل مختلف به رشته تحریر درآوردند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

روزنامه " الدستور " اردن در مطلبی به قلم " ماهر ابوطیر" با عنوان " آمریکا دولت مستقل فلسطین را نمی خواهد" به عدم تمایل آمریکا برای تشکیل دولت مستقل فلسطین علی رغم شعارها می پردازد و این که اسراییل هم هیچ تمایلی به این مساله ندارد و تمام حرف ها و اعمالش فقط یک نوع فریبکاری است. وی در این باره می نویسد: "در سال های گذشته دکتر « مروان المعشر، وزیر سابق دادگستری اردن » در مقاله مهمی نوشت که راه حل تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی مدت هاست که پایان یافته است. راه حل تشکیل دو دولت، یعنی دولت اسراییل و فلسطین از لحاظ منطقی پایان پذیرفته و این که هر روز این مساله تکرارمی شود، دلیلی بر آن است که راه حلی برای آن وجود ندارد و این طرح فقط یک توهم و فرصت برای اسراییل می باشد تا طرح ها و نقشه هایش را در همه فلسطین اشغالی اجرایی نماید. در همین راستا باید گفت که اسراییل حتی حاضر نیست یک متر از کرانه غربی را واگذار نماید و فقط زمان می خرد تا نقشه هایش را در همه کرانه غربی عملی نماید."

روزنامه " الاهرام " مصر هم در یادداشتی بدون نام به "همکاری استراتژیک میان اوگاندا و مصر" که بیانگر تعامل خوب این کشور با کشورهای آفریقایی می باشد اشاره می کند و آن را نقطه مثبتی در تعامل مصر با این کشورها به حساب می آورد. نویسنده می نویسد: "دیدار « یورى موسیفینى » رییس جمهور اوگاندا از مصر و گفتگو با السیسی میزان همکاری دو کشور را در موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی و براساس منافع مشترک مردم منعکس کرد. رابطه مصر با اوگاندا الگویی آشکار از روابط مصر با کشورهای آفریقایی و مخصوصا کشورهای حوزه رود نیل می باشد. به رغم فاصله زمانی در روابط مصر و کشورهای آفریقایی، اما دلایل بنیادین تاریخی میان دو کشور برای روابط مجدد میان آنها وجود دارد. این همکاری ها در همه زمینه ها و مخصوصا در زمینه دیپلماسی توسعه ای که مصر در پیش گرفته است، ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال، مصر به اوگاندا در اجرای طرح مشترک مقابله با علف های هرز رودخانه اوگاندا کمک کرده است."

روزنامه " الشرق " قطر با عنوان " چرا قطر مورد هجوم قرار می گیرد؟" به قلم " بن محمد الکردی" دلیل اصلی حمله علیه قطر از سوی کشورهایی مانند عربستان و امارات را مورد بررسی قرار می دهد. وی در این خصوص می نویسد: " سوالی که ذهن خیلی ها را مشغول کرده این است که چرا در منطقه خلیج فارس بدون هیچ توجیه منطقی آتش فتنه افروخته شد؟ در اینجا دلایل زیادی را می توان ذکر کرد که یکی از مهمترین آن ها، سیاست های ظالمانه برخی از کشورها مانند عربستان و امارات و عقده گشایی آن ها در مقابل هر کشوری است که با سیاست های ظالمانه و طرح های شیطانی آن ها هماهنگ نباشند. واقعیت این است که اگر وضعیت قطر را از لحاظ اقتصادی وپیشرفت های عمرانی و فرهنگی و حقوق بشری با این کشورها مقایسه کنیم، می بینیم که شکاف زیادی وجود دارد و از سویی دیگر قطر شعار آزادی و کرامت انسانی را هم عملی کرده است."

روزنامه " الوطن " عمان در مقاله ای با عنوان "سوریه و حمله جدید اسراییل در حمایت از تروریسم" هماهنگی احزاب معارض نظام سوریه را با حملات اسراییل در واقع هماهنگی با اسراییل و حمایت این جریان ها از تروریسم به حساب آورده است. این روزنامه اشاره می کند:" در زمانی که ارتش سوریه تروریسم را در مناطق حجر الاسود و اردوگاه های مخیم و یرموک به منظور پاکسازی کامل اطراف دمشق نابود کرد، برخی از احزاب و جریانات اصلی در سوریه همگام با اسراییل به جای پیگیری موفقیت های ارتش سوریه طرح های مورد هدف قرار گرفته اسراییل را دنبال می کنند. این جریانات مملو از حقد و کینه و دشمنی نسبت به دولت و مردم سوریه هستند زیرا جایگاه هایشان به شدت به خطر افتاده است. حمله تروریستی که هفته گذشته به برخی از پایگاه های نظامی سوریه انجام شد ازچارچوب حملات تروریست های مستقر در سوریه علیه مردم خارج نمی شود و این به معنای آن است که اسراییل منبع تروریسم و شرارت و توطئه در منطقه است."

روزنامه " الخلیج " بحرین در یادداشتی به قلم "عبدالله الایوبی" با عنوان "آمریکا دوستان و هم پیمانانش را هم تهدید می کند" به تهدید آمریکا حتی علیه همپیمانانش در صورت برآوردن نکردن انتظارات این کشور در عرصه بین الملل، می پردازد. نویسنده می نویسد: "آمریکا به تازگی از سیاست تهدید و فشارهای سیاسی و اقتصادی و نظامی که گاه به صورت مخفی و گاه هم آشکار بر برخی از کشورها و حتی هم پیمانانش وارد می کند به سیاست تهدیدات مالی و سیاسی مستقیم و کنار نهادن آنها در صورت عدم پایبندی به تعهدات آمریکا و همراهی با این کشور در صحنه بین المللی روی آورده است. این روش آمریکا در روابط میان کشورها در صحنه بین المللی معمول نیست. در همین زمینه باید گفته شود که نیروی نظامی و قدرت سیاسی آمریکا نباید چشم های مسوولان این کشور را از دیدن واقعیت ها کور نماید و باید این مساله را بفهمند که در روابط میان کشورها معیارهای اخلاقی نیز حکم می کند."

روزنامه " الحیات " عربستان به انتخابات اخیر لبنان و کاهش نفوذ عربستان که منجر به پیروزی حزب الله شد اشاره کرده است. " آیا لبنان همیشه مهم است؟" مقاله ای است به قلم " فهد الدغیثر" که نویسنده در آن اشاره می کند:"برخی، از کاهش نقش عربستان در لبنان به دنبال پیروزی حزب الله و اکثر همپیمانانش که توانستند کرسی های انتخابات را در این کشور به دست بیاورند، سخن می گویند. نتیجه ای که برای حزب الله شکل گرفت به معنای پیروزی سیاست های این حزب و رویکردش درقبال لبنان نیست بلکه به علت ایجاد ترس و انفجارها در این کشور بوده است. این پیروزی بعد از تعدیل قانون انتخابات لبنان صورت گرفت که زمینه پیروزی حزب الله را فراهم آورد. حال می توان این سوال اساسی را طرح کرد که ‌آیا عربستان و فرانسه همان تاثیری که حزب الله در ساکت نمودن معارضان با استفاده از زور و حمایت ایران در لبنان دارد را دارا می باشند؟"

کد خبر: 949069

وب گردی

وب گردی