تصمیم رئیس جمهور آمریکا هیچ تاثیری در روند پروژه های استان نخواهد داشت

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر این که تصمیم رئیس جمهور آمریکا هیچ تاثیری در روند پروژه های استان نخواهد داشت، گفت: این پروژه ها از گذشته آغاز شده اند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، استان سیستان و بلوچستان از نظر میزان جذب سرمایه خارجی میان استان های ایران سومین استان کشور محسوب می‌شود.

سیستان و بلوچستان با برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر 310 کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتازی برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا را داراست.

سه شنبه هفته گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.

باقر کُرد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان وبلوچستان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: پروژه های عمرانی وسیعی از جمله بندر و پروژه راه آهن چابهار، جاده ترانزیت چابهار- میلک بوده که علاوه بر این پروژه ها سرمایه گذاران خارجی در استان سیستان و بلوچستان از جمله پروژه انرژی خورشیدی در شرایطی آغاز به کار شد که تحریم ها در ایران برقرار بود.

وی افزود: معاهده برجام هنوز در رابطه با مسائل اقتصادی در استان به صورت کامل اجرایی نشده بود که با عدم اجرای برجام بخشی از پروژه ها تحت تاثیر قرار گیرد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پروژه های کلان عمرانی استان جزو ابرپروژه بوده و هستند و تحریم ها نمی توانند بر آینده پروژه ها تاثیری بگذارند و حتی در زمان اجرای تحریم این پرژه ها آغاز به کار کرده و هنوز هم به فعالیتشان ادامه می دهند.

کُرد افزود: اگر خروج آمریکا از برجام بر روی مسائل اقتصادی در آینده استان تاثیر داشته باشد فقط بر روی پروژه هایی این اتفاق می افتد که سرمایه گذاری در آنها از گذشته شکل نگرفته در این صورت ممکن است در آینده تاثیراتی بر روی این گونه پروژه داشته باشد اما تاکنون هیچ تاثیری نداشته است.

امیدواریم اروپا بر روی موضع خود در رابطه با برجام باقی بماند

وی با تاکید بر این که تصمیم رئیس جمهور آمریکا هیچ تاثیری در روند پروژه ها تاکنون نداشته، گفت: سرمایه گذاری های خارجی اکثرا در حوزه انرژی در حال انجام است زیرا این پروژه ها از گذشته آغاز و شاید در آینده برخی از سرمایه گذاران دیگر به منظور پروژه های جدید نیایند اما در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امیدواریم اروپا بر روی موضع خود در رابطه با برجام باقی بماند و این موضوعات در دیپلماسی کلان مملکت حل و فصل شود.

کُرد در پاسخ به این سوال که کدام کشورها بیشترین سرمایه گذاری ها را در استان داشته اند، اظهار داشت: کشور کُره در حوزه انرژی و برخی از کشورها مانند ژاپن، چین و آلمان به منظور سرمایه گذاری در این زمینه متقاضی بوده و هستند.

گفت و گو از: فاطمه سرلک

901/900

کد خبر: 949094

وب گردی

وب گردی