پذیرش و ارائه مقاله عضو هیات علمی واحد شبستر در کنگره بین¬المللی

مقاله دکتر توحید وحدت‌¬پور عضو هیات علمی واحد شبستر در ششمین کنگره بین المللی غذاهای فراسودمند و فدراسیون انجمن های های آسیایی باکتری های اسید لاکتیک ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، مقاله دکتر توحید وحدت­‌پور با عنوان «پیتیدهای کوچک به عنوان یگ گروه جدید از غذاهای کاربردی » در ششمین کنگره بین­المللی غذاهای فراسودمند و فدراسیون انجمن­های آسیایی باکتری­های اسید لاکتیک ارائه شد.

این مقاله به معرفی پپتیدهای زیست فعال کوچک مولکول به عنوان مواد مغذی شبه هورمونی و گروه جدیدی از غذاهای فراسودمند می پردازد.

در این تحقیق، اثرات مینی­پپتیدها در پیشگیری و کنترل پیشرفت بیماری دیابت و فشار خون بالا در مدل­های حیوانی بررسی شده است.

پپتیدهای مینیاتوری مورد مطالعه با استفاده از واکنش های شیمیایی در محیط شیشه ای کلاسیک و پروتکل سنتز پپتید بر پایه فاز جامد(SPPS) در آزمایشگاه دارویی سنتز شد. چندین جنبه از اثرات این پپتیدهای عملگرا مانند اثرات آنتی اکسیدانی، مدولاسیون ایمنی، مهار کننده DPP-4، محرک GLP-1 و محرک مستقیم سلول های بتا که برای جلوگیری و درمان دیابت است، نشان داده شد. همچنین، به عنوان مهار کننده محور رنین-آنژیوتانسین، مهارکننده مقاومت عروقی، مدولاسیون عملکرد قلب برای کنترل تعادل فشار خون معرفی شد.

نتایج نشان می­دهد که جنبه­های ناشناخته دیگری از عملکرد این ترکیبات وجود دارد. بنابراین، این بیومولکول­های چند منظوره به عنوان یک دسته جدید از ترکیبات فراسودمند با فعالیت­های مختلف بیولوژیک برای تامین سلامت در برابر پیشرفت بیماری­های مزمن، به خصوص دیابت و فشار خون بالا معرفی می­شوند.

نویسندگان در این پژوهش بر اساس مدل­های حیوانی، تولید (invitro) و آزمایش تجربی (invivo) برخی از این پپتیدهای شبه هورمونی را آغاز کرده­اند که در اینده نزدیک نتایج آن منتشر خواهد شد.

پروفسور هادی ولیزاده استاد فارماسئوتیکس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و آقای مهراس هاشمی دانشجوی دکترای حرفه­ای دامپزشکی واحد شبستر، همکاران نویسنده مقاله هستند.

توحید وحدت­پور استادیار فیزیولوژی دانشکده علوم دامی و دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و پژوهشگر دوره فوق دکترای (Post Doc.) دانشگاه علوم پزشکی تبریز با چاپ و ارایه بیش از 70 عنوان مقاله در مجلات و همایش­های معتبر بین­­ المللی یکی از اعضای هیات علمی فعال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در حوزه پژوهش است.

ششمین سمپوزیوم بین المللی فدراسیون انجمن های آسیایی باکتری های اسیدلاکتیک و چهارمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند در تاریخ ۱۵-۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برگزار شد. این سمپوزیوم هر سال در یکی از کشورهای آسیایی برگزار می گردد.

انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند به عنوان عضو هیئت مدیره این فدراسیون با همکاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حمایت سازمانها و انجمن­های علمی کشور برگزار کننده این رویداد علمی بود.

در این همایش محققین و پژوهشگران حوزه پروبیوتیک­ها و غذاهای فراسودمند از 13 کشور آسیایی شرکت داشته و با ارائه مقالات و سخنرانی­های علمی پیرامون جدیدترین یافته ­های پژوهشی در خصوص موضوع این رویداد علمی تبادل نظر کردند.

سایت نویسنده http://vahdatpour.iaushab.ac.ir/

سایت کنگره http://afslab2018.ir/

سایت مقاله https://afslab2018.ir/page/94/Preparing-Posters-and-Oral-presentation

کد خبر: 949139

وب گردی

وب گردی