قیمت برنج در ماه رمضان تغییر نمی کند/ بازار در انتظار ارزانی

دبیر انجمن برنج گفت: زمانی که به فصل کشت برنج نزدیک می شویم قیمت این کالا ارزان می شود اما در زمان برداشت، قیمت به پایین ترین حد ممکن می رسد.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به وضعیت بازار برنج در ایام ماه رمضان گفت: هیچ دلیلی برای تغییر قیمت برنج در ایام ماه رمضان وجود ندارد اما در صورت روبرو شدن بازار برنج با افزایش قیمت باید بدانیم که این اتفاق از سوی سودجوها رخ داده است.

او با بیان اینکه هر سال قیمت برنج در دو بعد زمانی افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: در زمان نوروز و ایام محرم قیمت برنج با افزایش همراه می شود، اما کسانی که از زمان افزایش قیمت برنج مطلع هستند خریدهای مورد نیاز خود را تا قبل از دوران گرانی برنج انجام می دهند و این امر باعث شده است تا در ایام ماه رمضان با تفاوت قیمت چندانی در بازار برنج همراه نخواهیم بود.

علیزاده شایق خاطرنشان کرد: زمانی که به فصل کشت برنج نزدیک می شویم قیمت برنج ارزان می شود اما در زمان برداشت، قیمت به پایین ترین حد ممکن می رسد زیرا تمام زمین های شالیزار در یک مرحله به زمان کشت می رسند؛ به همین دلیل بازار با افزایش عرضه همراه می شود و قیمت به پایین ترین نرخ ممکن خواهد رسید.

دبیر انجمن برنج اظهار داشت: زمانی که فصل برداشت به پایان می رسد، تقاضا همچنان ادامه دارد، در این زمان است که قیمت ها تا حدودی با افزایش همراه می شود و این گرانی تا سال آینده که به فصل کشت نزدیک می شویم ادامه دار است.

او به میزان افزایش قیمت برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه از آغاز سال 97 وضعیت بازار ارز و سکه بهم ریخته است نمی توان پیش بینی دقیقی را برای میزان افزایش قیمت برنج ارائه کرد زیرا این اتفاقات به صورت غیرمستقیم بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.

علیزاده شایق با بیان اینکه تلاش ما بر این است تا نوسانات موجود در بازار بر قیمت برنج تاثیرگذار نباشد، گفت: در صورتی که مشتریان با افزایش بی رویه قیمت برنج در بازار مواجه شدند مطمئن باشند که تعدادی سودجو در بازار وجود دارد که در حال سوءاستفاده از بازاز هستند.

دبیر انجمن برنج با اشاره به تاثیر خروج آمریکا از برجام افزود: در حال حاضر در کشور با کمبود برنج مواجه هستیم بنابراین تاکنون در کشور صادرات نداشته ایم اما در زمینه واردات اکنون ارائه نظر نهایی در این زمینه بسیار زود است و باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی در بازار برنج رخ خواهد داد.

او در پایان خاطزنشان کرد: در صورتی که آمریکا همانند تحریم قبلی اجازه معامله با دلار را ندهد ناچار به خرید از کشورهایی مانند هند هستیم که از برنج باکیفیتی برخوردار نیستند، باید تا دو هفته آینده که به عنوان زمان معین برای تشدید تحریم ها در نظر گرفته شده است منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی در بازار رخ خواهد داد.

401

کد خبر: 949160

وب گردی

وب گردی