تمام آنچه به مناسبت بزرگداشت فردوسی در مشهد برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تمام برنامه هایی که قرار است به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی در مشهد برگزار شود را، تشریح کرد.

سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: از حدود چند ماه پیش ستاد بزرگداشت روز فردوسی در مشهد شکل گرفته و مجموعه ای از برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و علمی توسط دستگاه ها، سازمان ها، نهادها و ادارات بخش خصوصی از جمله سمن ها و تشکل ها برنامه ریزی شده بود.

وی تصریح کرد: از اواخر امروز و همچنین فردا 25 اردیبهشت ماه حدود 400 فعالیت به منظور برگزاری این بزرگداشت در دستور کار است.

سرابی افزود: امسال روز ملی بزرگداشت فردوسی در تقویم رسمی کشور به نام "روز پاسداشت زبان و ادب پارسی" ثبت شده و از این جهت برنامه هایی با این رویکرد در مجموعه برنامه ها طراحی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تشریح دیگر برنامه های این روز گفت: امروز همایش علمی و پژوهشی با محوریت قطب فردوسی شناسی در دانشگاه فردوسی برگزار و به ارائه مقالات پرداخته خواهد شد.

وی افزود: مجموعه این مقالات تحت عنوان کتاب "میاسای" در یک مجلد 750 صفحه ای آراسته و رونمایی خواهد شد.

سرابی تصریح کرد: همه ساله نشان فرهنگی هنری فردوسی به منتخبین در روز 25 اردیبهشت ماه تقدیم می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به این که برنامه ای به مناسبت روز بزرگداشت در محل آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد، گفت: در این برنامه به سه نفر از افرادی که خدمات ویژه ای در مورد فردوسی و شاهنامه ارائه داده اند جایزه اهدا خواهد شد، درواقع این افراد هجدهمین، نوزدهمین و بیستمین نفری هستند که نشان فردوسی را دریافت می کنند.

وی افزود: همینطور "کنگره بین المللی شعر توس تا نیشابور" فردا (25 اردیبهشت ماه) رسما در مشهد در مرحله اختتامیه آغاز و ان شاءالله تا 28 اردیبهشت ماه در آرامگاه خیام مصادف با روز ملی خیام همراه با کنگره ملی پایان می پذیرد.

سرابی با اشاره به پیش بینی برنامه های دیگری در محل آرامگاه فردوسی ادامه داد: نمایشگاه عکس و همچنین مجموعه ای از آثار خوشنویسی فردوسی در آرامگاه برگزار و شاهنامه در معرض دید عموم قرار می گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: پیش بینی می شود تا فردا حضور مردم در محل آرامگاه عیان و برنامه های هنری متعددی از جمله شاهنامه خوانی پیش بینی شده است..

وی در پاسخ به این سوال که از مقامات استانی و ملی چه کسانی در این مراسم حضور خواهند داشت، گفت: از مقامات استانی افرادی از جمله استاندار محترم، همکاران در میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد حضور دارند. در رابطه با حضور مقامات ملی پیگیر حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان یا فرد دیگری از معاونین محترم ریاست جمهوری هستیم.

سرابی در پایان با اشاره به در پیش بودن روز بزرگداشت خیام گفت: اختتامیه کنگره "شعر توس" در نیشابور در روز بزرگداشت خیام نیشابوری 28 اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

901/900

کد خبر: 949171

وب گردی

وب گردی