دچار توهم فراوانی آب شده‌ایم/ کاهش 40 میلیمتری باران در 10 سال اخیر

مدیرروابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور «کمبود آب» را مشکل همگانی دانست و گفت: مصرف بی رویه حاصل «توهم فراوانی آب» و بازگشت از آموزه های دینی و باورهای قدیمی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد خلیلی پیر در سلسله نشست‌های طلیعه رمضان که با موضوع «بحران آب» ویژه مبلغان ماه مبارک رمضان در سالن همایش‌های بین‌المللی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد به تشریح وضعیت منابع آبی کشور پرداخت و گفت: در حال عبور از کم بارش‌ترین سال طی 50 سال گذشته هستیم.


وی با بیان اینکه در برخی از نقاط کشور با کاهش بیش 70 درصدی بارندگی‌ها مواجه هستیم، اظهار داشت: در حوزه فلات مرکزی کشور با چالشی بسیار نگران‌کننده رو به رو هستیم به گونه‌ای که امسال 40 هکتار از اراضی کشاورزی آب ندارد.

* کاهش 40 میلیمتری باران در 10 سال اخیر
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه کشور ما هیچ‌گاه سرزمین پر آب و پربارانی نبوده است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهایی که 10 سال پیش ثبت شده میانگین بارش سالانه در کشور حدود 250 میلی‌متر بوده که این میزان در سال‌های اخیر با 40 میلی‌متر کاهش به 210 میلی‌متر رسیده است.


خلیلی پیر با بیان اینکه بر اساس الگوهای جهانی ما تنها مجاز به استفاده از 40 درصد از آب موجود برای شرب، کشاورزی و صنعت هستیم و مابقی را باید برای حفظ محیط‌زیست رها کنیم ابراز داشت: متأسفانه در کشور ما 80 درصد منابع آبی را استفاده کردیم و تنها 20 درصد آن را برای حفظ محیط‌زیست رها کرده‌ایم که این موضوع مشکلاتی از جمله خشک شدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها، فرونشست دشت‌ها و ایجاد ریز گردها را به دنبال داشته است.


او با بیان اینکه پیشینیان ما بسیار هوشمندانه با این مسئله برخورد و آب را مدیریت کردند، احداث قنات و ساخت سد را از جمله نخستین ابتکارات مهندسی ایرانیان دانست و یادآور شد: اجداد و نیاکان ما در این سرزمین آگاهانه از آب استفاده می‌کردند و همین‌گونه توانستند تمدن خود را حفظ کنند و روز به روز آن را گسترش دهند.

* دچار توهم فراوانی آب شده‌ایم


مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آبفای کشور با بیان اینکه در طول سه دهه گذشته دچار «توهم فراوانی آب» شدیم، اذعان داشت: پمپاژ بی‌حدوحصر آب از سفرهای زیرزمینی و احداث سدهای فراوان، این تصور را ایجاد کرد که آب همیشه به راحتی قابل دسترس است.


او با اشاره به اینکه توهم فراوانی آب باورها و الگوهای قدیمی را از بین برد، گفت: مصرف بی‌رویه و سخاوتمندانه از آب نتیجه این توهم بود به گونه‌ای که بلایی که امروز بر سر سفره‌های زیرزمینی آمده 10 برابر فاجعه‌بار تر از اتفاقی است که در دریاچه ارومیه رخ داده است.


خلیلی پیر با اشاره به تاکید اسلام بر اهمیت آب و همچنین قداست آب در آیین‌های ایرانی، بر لزوم بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و بازگشت به روش‌های قدیمی برای حفظ و حراست از منابع آبی تاکید کرد و ابراز داشت: برای عبور از مشکلات ناشی از کمبود آب، باید مردم را متقاعد به تغییر الگوی مصرف کنیم و این باور را در جامعه نهادینه کنیم که «کمبود آب»، مشکل همگانی است.


* آب یک پدیده دائمی و سهل‌الوصل نیست


او نقش مبلغان دینی را در تغییر باورهای مردم بر اساس معیارهای دینی و اعتقادی مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با توجه به آیات و روایاتی که در خصوص اهمیت و جایگاه آب وجود دارد باید مردم به این باور برسند که آب یک پدیده دائمی و سهل‌الوصول نیست.


مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل آبفای کشور با بیان اینکه ما بر اساس وظیفه سازمانی خود تدابیر لازم و هزینه‌های زیادی را برای حل مشکل آب انجام می‌دهیم تاکید کرد: هم‌زمان با این تدابیر، باید با فرهنگ‌سازی، مردم را به این باور برسند که آب را درست مصرف کنند در غیر این صورت دیگر راهی برای تأمین آب وجود نخواهد داشت.


او الگوی مصرف آب در کشور را به ازای هر نفر 160 لیتر اعلام کرد و با بیان اینکه این الگو در جهان 110 لیتر است ابراز داشت: برای رسیدن به این الگوها هیچ راه مهندسی وجود ندارد و تنها چاره آن کار فرهنگی است که این موضوع نیز در تخصص مبلغان دینی است.


خلیلی با بیان اینکه مردم باید به استفاده درست از آب تشویق و ترغیب شوند گفت: در کنار استفاده درست از آب و پرهیز از اسراف، مردم را باید تشویق کنیم در راستای مسئولیت اجتماعی که بر عهده دارند از تجهیزات کاهنده مصرف استفاده کنند.

* قیمت پایین آب بازدارنده نیست


او با اشاره به اینکه آب ارزان است و به همین دلیل «قدر» ندارد، گفت: قیمت آب بازدارنده نیست به همین علت مردم تمایلی به استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف ندارند.


مدیر روابط عمومی و امور بین‌المللی آبفای کشور تاکید کرد: اگر هر شهروند این احساس مسئولیت اجتماعی را داشته باشد برای اینکه آب کمتری مصرف کند تجهیزاتی را مورد استفاده قرار می‌دهد که در کنار تأمین نیازهایش، 50 درصد نیز میزان مصرف را کاهش دهد.


او با اشاره به همکاری‌های آبفای کشور و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در راستای فرهنگ‌سازی مصرف درست آب در کشور یادآور شد: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های بسیار خوب مبلغان استفاده کنیم اقدامات مشترکی را تعریف کردیم که امیدواریم نتیجه آن نهادینه شدن فرهنگ استفاده درست از آب بینجامد.


خلیلی پیر وضو گرفتن برخی از مراجع با یک لیوان آب را مورد توجه قرار داد و از راه‌اندازی پویش «وضو با یک لیوان آب» خبر داد ضمن اینکه از مبلغان خواست تا به این پویش بپیوندند و این اقدام پسندیده را ترویج دهند، گفت: هر چه قدر این رفتارها که با آموزه‌های دینی ما سازگار است گسترش یابد بی‌تردید می‌توانیم در مدیریت مشکلی که با آن مواجه هستیم موفق باشیم.

402

کد خبر: 949249

وب گردی

وب گردی