پایش  یک هزار و ۴۵۰ ایستگاه اندازه‌گیری گاز طبیعی/ گازرسانی به صنایع  در اولویت شرکت ملی گاز

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: تکمیل گازرسانی شهری و روستایی در دستور کار شرکت ملی گاز قرار دارد و گازرسانی به بخش صنایع و نیروگاه‌ها اولویت امسال این شرکت است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت ملی گاز، سعید مؤمنی، با بیان این‌که پارسال نسبت به سال قبل‌ از آن، تقاضای انرژی در دنیا حدود ۲,۳ درصد افزایش یافت، اظهار کرد: در این زمان، تقاضای انرژی جهان از معادل ۱۴ هزار و ۵۰ میلیون بشکه نفت خام فراتر رفت.

او ۷۰ درصد از تقاضای انرژی جهان را مربوط به سوخت نفت، گاز و زغال‌سنگ عنوان کرد و ادامه داد: از این مقدار ۲۲ درصد سهم گاز است که تا سال ۲۰۴۰ به ۲۶ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز، ایران را با داشتن ۳۴ تریلیون مترمکعب گاز، در رتبه نخست کشورهای صاحب منابع نفت و گاز جهان برشمرد و ادامه داد: اکنون یک‌هزار و ۱۱۵ شهر و ۲۵ هزار و ۹۰۰ روستا در کشور از نعمت گاز برخوردار شده‌اند که شامل بیش از ۲۲ میلیون مشترک است.

مومنی، جایگاه ایران در جهان را از نظر مقدار مصرف انرژی در رتبه سوم و در بخش ایجاد ارزش‌ افزوده و بهره‌وری در رتبه چهارم اعلام کرد و گفت: ایران دارای ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی، ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال گاز و بیش از ۱۱ میلیون انشعاب است، افزون بر این، پارسال بیش از ۲ هزار واحد صنعتی در کشور به سوخت گاز مجهز شدند و امسال ۷ هزار واحد صنعتی دیگر گازدار می‌شوند.

او توسعه گازرسانی به صنایع را برنامه اصلی شرکت ملی گاز اعلام کرد و ادامه داد: تکمیل گازرسانی شهری و روستایی همچنان حائز اهمیت است، بر این اساس گازرسانی به ۵ هزار و ۲۰۰ روستا و ۵۴ شهر در کشور ادامه دارد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز، با اشاره به برنامه چشم‌انداز حوزه مدیریت گازرسانی و صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق گفت: برای صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور اعلام آمادگی کرده‌ایم، همچنین به مسئولان این کشور اعلام کردیم به روستاها، شهرها و صنایعی که در مسیر این دو خط انتقال قرار دارند، گازرسانی می‌کنیم که برای این کار نیاز به خدمات فنی و مهندسی و حضور پیمانکاران ایرانی دارند، ضمن این که قرار شد ساختار شرکت گاز هم برای این کشور تدوین شود که این اتفاق رخ داد و قرار شد در سفر وزرای نفت دو کشور، تفاهم‌نامه‌ای به امضا برسد.

۱۴۵۰ ایستگاه اندازه‌گیری گاز طبیعی پایش شده است

مومنی با بیان این‌که تاکنون یک هزار و ۴۵۰ ایستگاه اندازه‌گیری گاز طبیعی پایش شده که از این تعداد ۳۷۰ ایستگاه به سیستم مانیتور ستاد شرکت ملی گاز ایران متصل شده‌اند، اظهار کرد: شرکت ملی گاز سعی دارد به یکی از شرکت‌های برتر، تاثیرگذار و کلیدی در کشور تبدیل شود و هم‌اکنون نیز سومین مصرف‌کننده و چهارمین توزیع‌کننده گاز در دنیا به شمار می‌رود؛ پس باید از تازه‌ترین فناوری‌هایی که در دسترس ما قرار می‌گیرد بیشترین استفاده را ببریم و با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت آنلاین ایستگاه‌های TBSو CGS، بهره‌برداری گاز را ساماندهی کنیم.

مؤمنی تاکید کرد: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، باید سالانه ۰,۵ درصد از هدررفت گاز کاهش یابد و رضایت‌مندی ذی‌نفعان ما در برنامه راهبردی شرکت ملی گاز مدنظر قرار گیرد.

402

کد خبر: 949256

وب گردی

وب گردی