نمایش مجموعه مستند «بولیوی»از شبکه هیسپان تی وی

«مجموعه مستند بولیوی» در پنج قسمت به تاریخ این کشور از دوران استعمار تا استقلال، پیروزی مورالس و دورانی تازه در بولیوی، فرهنگ و هنر، ارتباط ایران با این کشور و فعالیت مسلمانان و شیعیان بولیوی اشاره دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در قسمت نخست از این مجموعه مستند، بینندگان با دوران استعمار این کشور و افرادی چون «سیمون بولیوار» آشنا می شوند که تلاش فراوانی برای به دست آوردن استقلال بولیوی انجام دادند. اما استعمار به شکلی نوین و با روی‌کار آمدن دیکتاتورها ادامه یافت تا آنکه با شورش و انقلاب مردم، آخرین دیکتاتور ( سنچز د لوسادا) از این کشور فرار کرد و دوران جدیدی در تاریخ سیاسی بولیوی آغاز شد.

«خوان اوو مورالس» به عنوان اولین رئیس جمهور سرخپوست بولیوی توانست با رای بالای مردم این کشور به پیروزی برسد و البته پیروزی او به مذاق قدرت‌های بزرگ خوش نیامد و توطئه‌های بسیاری بر علیه او آغاز شد. در قسمت دوم، به دوران مورالس و فعالیت های در جهت حفظ استقلال بولیوی اشاره می شود.

قوم «اینکا» از اقوام مشهور و صاحب تمدنی است که آثار تمدنی آن در لایه‌لایه فرهنگ مردم بولیوی هویدا است. در قسمت سوم مخاطبان با این قوم به عنوان نمادی از فرهنگ، هنر و تاریخ بولیوی آشنا می شوند. آثار به جای مانده از این قوم در «موزه ملی بولیوی» نمادی از هنر و تمدن قومی است که با هجوم استعمارگران و جویندگان معادن طلا و نقره و دیگر فلزات قیمتی تخریب شده است.

«روح الله اسدی» تهیه کننده مجموعه مستند بولیوی در چهارمین قسمت از این مجموعه، به ایران، کشوری با تمدن و تاریخ کهن اشاره دارد و «پرسپولیس» در ایران و «تیواناکو» در بولیوی را نماد تمدن و فرهنگ غنی دو کشور معرفی می کند. در ادامه آثاری از صنایع دستی دو کشور نشان داده می شود و گزارش هایی از بیمارستان هلال احمری که ایران در بولیوی احداث کرده، پایان بخش این قسمت خواهد بود.

در قسمت پایانی این مجموعه مستند به سابقه فعالیت مسلمانان و به خصوص شیعیان در کشور بولیوی که با محدودیت بسیاری همراه است می پردازد. مرکز اسلامی شیعیان بولیوی در یکی از میدان‌های اصلی و پر تردد شهر لاپاز قرار دارد و برنامه های متنوعی در آن در حال اجرا است. در این قسمت، مصاحبه های مختلفی با شیعیان این مرکز انجام می شود.

مجموعه مستند«بولیوی» محصول سال 2015 به تهیه کنندگی «روح الله اسدی» در پنج قسمت از چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه از ساعت 8:30 به وقت تهران از هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش می شود.

503

کد خبر: 949273

وب گردی

وب گردی