افتتاح خانه جدید نکبت در قدس

بدون کوچکترین توجهی از سوی آمریکا به کشته شدن مردم فلسطین، ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت محلی سفارت خود را به طور رسمی در بیت‌المقدس افتتاح کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانس 24، لحظاتی پیش، سفارت خانه آمریکا در شهر قدس به صورت رسمی افتتاح شد.

افتتاح این سفارت خانه به رغم تمامی اعتراضات خونین و کشتارها در نوار غزه انجام گرفته است. در این اعتراضات تاکنون 50 فلسطینی شهید و بیش از 2000 نفر زخمی شده اند.

بدون کوچکترین توجهی از سوی آمریکا به کشته شدن مردم فلسطین، ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت محلی سفارت خود را به طور رسمی در بیت‌المقدس افتتاح کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک پیام ویدیوئی انتقال سفارت را تبریک گفت و با ابراز خوشنودی در این باره اظهار داشت که این اتفاق باید سال‌ها پیش رخ می‌داد. وی همچنین افزود: «انتقال سفارت بزرگترین امید ما برای برقراری صلح [در منطقه] است! ایالات متحده همچنان به طور کامل به تسهیل توافقنامه صلح پایدار متعهد است. ایالات متحده همواره دوست بزرگ و شریک در زمینه آزادی و صلح خواهد بود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژِیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مراسم افتتاح سفارت ایالات متحد، آمریکا را «بهترین دوست و متحد اسرائیل» خواند. وی با تشکر از دونالد ترامپ، خانواده او و دیگر شرکت‌کنندگان در مراسم از حضار خواست که این روز را بخاطر بسپارند چرا که از نظر او «یک اتفاق تاریخی» به وقوع پیوسته است.

وی در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی بیت‌المقدس افزود که مردم اسرائیل در این کشور هستند و در آینده نیز در این کشور زندگی خواهند کرد. او همچنین در ادامه افزود که برای پایبندی به آرمان‌های صهیونیسم، بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل باقی خواهد ماند.

در جریان مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس، دیوید ام فریدمن، سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل به کسانی که در این مراسم حضور داشتند خوش‌آمد گفت و تاریخچه‌ای از روابط آمریکا و اسرائیل ارائه داد. وی همچنین از تلاش‌های رئیس جمهوری ایالات متحده برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس تقدیر کرد.

در ادامه مراسم افتتاحیه، جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ گفت: «تمامی روسای جمهوری پیش از رییس جمهور ترامپ از انجام این عمل و انتقال سفارتخانه به دلایل متفاوتی سرباز زدند در حالی که وی این کار را انجام داد. ترامپ مردی است که وقتی چیزی را قول می دهد به آن عمل می کند. وی تصمیم های سختی را اتخاذ کرده است زیرا معتقد است که نتایج این تصمیمات در بلند مدت بسیار به صرفه تر خواهند بود.»

وی همچنین در یک سخنرانی رسمی اظهار داشت: چالش‌های ما برای مقابله با ایران، سبب اتحاد میان کشورهای منطقه شده است، امری که پیشتر غیرقابل تصور بود. ایالات متحده آمریکا و اسرائیل با یکدیگر متحد خواهند ماند چرا که هر دو کشور به «ارزش‌های مشترکی چون آزادی بیان و حقوق بشر» اعتقاد دارند.

او افزود که از تلاش متحدان آمریکا در خاورمیانه برای دستیابی به صلح و مدرن کردن کشورهایشان خوشنود است و ابراز امیدواری کرد که صلح میان اسرائیل و فلسطین برقرار شود.

در مقابل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در واکنش به افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس گفت که این مساله باعث «وقوع تحریکات و بی‌ثباتی» در منطقه خواهد شد.

وی افزود: «با این اقدام، دولت ایالات متحده نقش خود را در روند صلح لغو و به جهانیان، مردم فلسطین، ملت‌های عرب و مسلمان توهین کرده است.»

دونالد ترامپ در دسامبر گذشته بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. این اقدام علاوه بر خشم مردم فلسطین، واکنش‌های گسترده جهانی را نیز به همراه داشت.

اسرائیل از روز یکشنبه برگزاری مجموعه مراسمی را برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو (اورشلیم) به بیت‌المقدس آغاز کرد اما بسیاری از نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف به دلیل اختلاف نظری که در این موضوع با واشنگتن دارند، در این جشن‌ها شرکت نکردند.

کد خبر: 949313

وب گردی

وب گردی