دانشگاه ها در راستای اشتغال زایی فارغ التحصیلان تقاضا محور شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم بر لزوم ارتقای کارایی بیرونی نظام آموزش عالی تاکید کرد و گفت: بسیاری از رشته های دانشگاهی در حال حاضر بازار کار ندارند یعنی دانشجو در یک رشته درس می خواند اما تواتمندی لازم برای اشتغال و کیفیت زندگی را ندارد. در صورتی که به این بعد بیشتر پرداخته شود، کارایی بیرونی نظام آموزش عالی را ارتقا داده ایم و می توانیم خدمات بهتر علمی را برای جامعه خود داشته باشیم.

دکتر سیف اله فضل اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در زمینه وضعیت علمی دانشگاه ها در کشور گفت: من معتقدم که کیفیت علمی دانشگاه ها را باید بر اساس رنکینگ هایی که در دنیا وجود دارد ارزیابی کرد، الحمدالله وضعیت ما در رنکینگ ها نسبت به دانشگاه های دیگر خوب است زیرا دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه ها سهم بزرگتری در تولید علم و مهارت دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین رنکینگ ها، واحد قم توانسته است جایگاه دوم استان را از میان همه دانشگاه ها کسب کند. این موضوع برای ما بسیار ارزشمند است اما ما به این موضوع قانع نیستم و دوست داریم دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری بتواند جایگاه بالاتری داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: از طرفی دیگر کارایی بیرونی دانشگاه هر چه بیشتر شود طبیعتا کیفیت نیز افزایش پیدا خواهد کرد، همان طور که می دانید کارهای بیرونی دانشگاه به اموری اطلاق می شود که دارای بازار کار و کیفیت زندگی برای فارغ التحصیلان باشد.

وی اضافه کرد: به طور کلی ما نیازمند ایجاد پل ارتباطی، شناسایی نیاز های آن و آموزش دانشگاهی هستیم که در این مورد باید عقلانیت در آموزش بیشتر ایجاد شود. بسیاری از رشته های دانشگاهی در حال حاضر بازار کار ندارند یعنی دانشجو در یک رشته درس می خواند اما تواتمندی لازم برای اشتغال و کیفیت زندگی را ندارد، در صورتی که به این بعد بیشتر پرداخته شود، کارایی بیرونی نظام آموزش عالی را ارتقا داده ایم و می توانیم خدمات بهتر علمی را برای جامعه خود داشته باشیم.

دکتر فضل اللهی افزود: در صورتی که بخواهیم برای فارغ التحصیلان شغل ایجاد کنیم، لازم است پل ارتباطی بین جامعه و نیازهای آن ها در دانشگاه ایجاد شود. در نظام های آموزش عالی موفق، افراد معتقدند که یک صندلی حتما باید در صنعت گذاشته شود و سپس یک صندلی در آموزش ایجاد شود تا بدانیم برای کدام صندلی فرد را آموزش می دهیم تا او بتواند در صنعت، کارایی لازم را داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر صنعت با دانشگاه تعامل نداشته باشد، نمی توان به اهداف آموزش عالی جامه عمل بپوشانیم ، پس باید این ارتباط ایجاد شود و دانشگاه نیز بتواند دقیقا برای نیروهایی که تربیت می کند، جایگاه داشته باشد، در این صورت انگیزه های علمی نیز بالاتر می رود و تلاش افراد معنی دار تر می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: اما راهکارهای دیگری برای اشتغال کوتاه مدت دانشجویان نیز وجود دارد، برای مثال باید رشته های تحصیلی دانشگاه ها پایش شده و انطباق آن با نیازهای روز، بازار تولید صنعت یا بحث آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها صورت گیرد، در این راستا می توان برای دانشجویانی که در رشته های مختلف تحصیل می کنند، کارگاه هایی برگزار کنیم تا بتوانیم نیروی کارآفرین تربیت کنیم یعنی خودشان به دنبال کار بروند، آن را خلق کنند، درآمدزایی داشته باشند هم چنین بتوانند اشتغالی برای سایر افراد نیز فراهم کنند.

وی ادامه داد: همچنین در صورتی که زیر ساخت های لازم اقتصاد دانش بنیان فراهم شود، می تواند کمک عمده ای در راستای اشتغال در دانشگاه به شمار رود، همچنین تقاضا محورشدن دانشگاه ها نیز بسیار حائز اهمیت است ، من در حال حاضر ترجیح می دهم سازمان های بیرونی به ما اعلام کنند که چه نیازهایی دارند تا بر اساس نیازهای آن ها بتوانیم نیرو تربیت کنیم.

دکتر فضل اللهی در پایان تاکید کرد: همچنین کانون های فارغ التحصیلی در دانشگاه ها اگر کمی فعال تر باشند، می توانند پیشنهادات مناسبی ارائه دهند تا تولید و اشتغال بهتری داشته باشیم.

خبرنگار: نیوشا یعقوبی

201

کد خبر: 949390

وب گردی

وب گردی