رشدصنعت  گردشگری توریست ها  را به یک‌میلیارد و 300میلیون نفردر دنیا  رساند

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: تمام کشورهایی که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارند گردشگری را در اولویت قرار داده‌اند و از این جاذبه‌ها برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال بهره‌ گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، اولین روز هفته میراث فرهنگی و گردشگری با هدف بزرگداشت روز جهانی موزه ها و ارتباطات خلاق ، امروز در موزه ملی ایران با حضور رئیس این سازمان علی اصغر مونسان ، دکتر طالبیان معاون این سازمان، دکتر کارگر مدیر کل موزه هاو دکتر بهشتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث و سیداحمد محیط طباطبایی – رییس ایکوم ایران برگزار شد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به نقش مهم میراث‌فرهنگی بر حفاظت از داشته‌های تاریخی با جلب مشارکت مردم تأکید کردو گفت: میراث‌فرهنگی به‌عنوان بخش پایه‌ای برای دو حوزه دیگر عمل می‌کند و باید بتوانیم با بهره‌گیری از این بخش صنایع‌دستی و گردشگری را توسعه دهیم.

مونسان با اشاره به اهمیت نقش گردشگری در اقتصاد جهانی گفت: «گردشگری اکنون به اقتصاد سوم جهان تبدیل شده است و با این روند رو به رشد پیش‌بینی می‌شود که به اقتصاد اول جهان تبدیل شودبا توجه به روند تحولات اقتصاد جهانی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تغییر و تحولاتی در بسیاری از کسب‌وکارها رخ دهد و شاید بعضی از بخش‌ها کم‌رنگ شود یا حتی از بین برود اما آنچه که همواره رو‌به‌رشد خواهد بود بخش گردشگری است. همین روند روبه‌رشد باعث شد که تعداد گردشگران در دنیا از چندمیلیون نفر به یک‌میلیارد و 300میلیون نفر برسد.


او با اشاره به مأموریت و سهم سازمان میراث‌فرهنگی در ایجاد درآمد و اشتغال افزود: «سازمان میراث‌فرهنگی مأموریت‌های مهمی در این دو حوزه دارد. ما می‌توانیم با موفقیت در این مأموریت‌ها برای کشور نقش‌آفرینی کنیم و اهمیت و جایگاه سازمان میراث‌فرهنگی را در دولت و بخش‌های اجرایی بالاتر ببریم.»

مونسان با بیان اینکه تلاش‌های زیادی در سازمان میراث‌فرهنگی صورت گرفته تا قطار اهداف این سازمان روی ریل قرار گیرد گفت: «در تبصره 18 بودجه سال 97 سازمان میراث‌فرهنگی جزو اولویت‌ها قرار گرفت و یکی از بخش‌های این تبصره به سازمان مربوط است. اگر گام‌ها به خوبی برداشته شود دولت توجه بیشتری به این سازمان و بخش‌های مرتبط با آن خواهد داشت.»

او با بیان اینکه در حوزه‌های مربوط به سازمان مانند صنایع‌دستی و گردشگری می‌توان با سرمایه‌‌گذاری اندک در مقایسه با سایر بخش‌ها اشتغال ایجاد کرد گفت: «سرعت ایجاد اشتغال در حوزه‌های مربوط به سازمان نیز بسیار بالاتر از سایر بخش‌هاست. امیدوارم با تحقق برنامه‌هایمان در انتهای سال 97 این مسئله را ثابت کنیم که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند نقش‌های بسیار مهمی در کشور ایفا کند.»


معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه توسعه گردشگری بر داشته‌های ‌فرهنگی در کنار جاذبه‌های طبیعی صورت می‌گیرد گفت: «سرقت آثار تاریخی سرقت مادی نیست که جبران‌پذیر باشد، بلکه در این حوزه موضوع هویت فرهنگی و تاریخی یک کشور و داشته‌های یک ملت در طول تاریخ مطرح است. اگر سرقتی از میراث‌فرهنگی کشور اتفاق بیفتد غیرقابل جبران است و ضرر مادی آن در مقابل ضررهای غیرمادی آن بسیار ناچیز است. اگر یک بنای تاریخ از بین برود خسارتی جبران‌ناپذیر به کشور وارد می‌شود زیرا پشتوانه فرهنگی تاریخی کشور از بین می‌رود. این مسئله نشان‌دهنده نقش مهم شما در امر میراث‌فرهنگی است.»

او با اشاره به اینکه موضوع حفاظت فقط به بناهای تاریخی محدود نمی‌شود و بناهای باهویت را که به‌واسطه یک موضوع بااهمیت هستند نیز در بر می‌گیرد، بیان کرد: «با توجه به حجم زیاد داشته‌های تاریخی کشور در هر نقطه از جغرافیای گسترده و پهناور کشورمان، برای حفاظت از آثار و داشته‌های فرهنگی نیازمند نیروی انسانی عظیم، و بودجه زیاد هستیم. حتی اگر تجهیزات، نیروی انسانی و امکانات سازمان میراث‌فرهنگی در سطح بسیار بالایی قرار گیرد باز هم این امر محقق نمی‌شود. در نتیجه باید از طریق فرهنگ‌سازی مشارکت مردم را در امر پاسداشت از این داشته‌ها بالا ببریم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه خوشبختانه اقداماتی صورت گرفته که در سال 97 مشارکت مردم ارتقا پیدا کرد گفت: «با توجه به کمبودات بودجه‌‌ای، تأمین تجهیزات و... داریم باید حتما مشارکت مردم را جلب کرد. فرهنگ حفظ آثار تاریخی از طریق جلب مشارکت مردم تحقق پیدا می‌کند.»

افتتاح 1000 موزه در 4 سال آینده در ایران

دکتر محمد رضا کارگر ضمن ابراز خوشحالی از وضعیت مطلوبی که موزه های ایران در سطح جهان دارد گفت: موزه یکی از مهمترین ارکان فرهنگی هر جامعه ای است و در حقیقت معیاری برای فرهنگ هر جامعه محسوب می شود.

وی گفت: فاکتور های توسعه در کشورهای توسعه یافته به تعداد و تنوع موزه موجود در هر کشور بستگی دارد انسان و جوامع انسانی دچار بیماریی به نام فراموشی هستند و حتی اگر انسانی از سلامت جسمانی کامل برخوردار باشد اما فراموشی یا آلزایمر داشته باشد و گذشته خود را بیاد نیاورد نمی تواند تاثیری در خانواده و جامعه خود داشته باشد.

کارگر گفت:مهمترین رسالت موزه ها این است که به صورت منظم تلاش ها و دستاورد های انسان های گذشته را به یاد می آورد امروزه این نیاز بیشتر احساس می شود که علم، صنعت، هنر و فرهنگ نیاز به حافظه دارد تا هر آنچه در طی زمان به دست آورده است در آن نگهداری شود و موزه در ایران در حال شکل گیری بر اساس نیاز های اجتماعی است.

مدیر کل موزه های کشور،با تاکید بر اینکه موزه ها باید با برنامه ریزی برای حفظ هویت خود کوشا باشند گفت: رشد موره ها نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و در ایجاد موزه های خصوصی رشد 120 درصدی داشته ایم و ایجاد موزه بر اساس نیاز جامعه حرکتی عمومی است البته مرور گذشته باید منطبق بر واقعیت باشدنه نقل قول ها.

موزه ایران باستان با استاندارد های جدید راه اندازی می شود

کارگر با اشاره به اینکه همه باور داریم که هر چیزی که وارد موزه شود جاودانه می شود و هر جاودانگی خارج از فضای موزه قطعا اشتباه است تاکید کرد: باید با ارائه کارهای نو،حرکت های خلاقانه داشته باشیم و امسال با برگزاری سه نمایشگاه خارجی از سه کشور ارمنستان، کره جنوبی و فرانسه را در تهران برگزار می کنیم و حضور ما در کشور های مختلف ادامه خواهد داشت تا تمدن ایران را به کشور های دیگر معرفی کنیم و موزه ملی ایران بعد از 80 سال مورد باز سازی قرار خواهد گرفت .

وی گفت: چگونه هنر می توانست شکل بگیرد بدون اینکه از مکاتب هنر گذشته خود با خبر باشد؟ چگونه معماری می توانست رشد کند بدون اینکه تجارب معماری گذشته را بداند؟و اگر موره نبود امروزه چطور می توانستیم در ایران شاهد تنوع فرهنگی باشیم؟

وی در پایان گفت: اداره‌کل امور موزه‌ها در نظر دارد هر پنج روز یک موزه در سال 97 راه‌اندازی شود، اما پیش‌بینی می‌شود که تعداد از این بیشتر شود. مطالبات مردم در ایجاد موزه و بهینه شدن موزه نقش جدی در توسعه موزه‌ها دارد. خوشبختانه مطالبات اجتماعی برای ایجاد موزه‌ها بیشتر شده است و این مهم‌ترین اتفاقی ست که در سال‌های اخیر رخ داده بالا رفتن توقعات اجتماعی در حوزه موزه‌های امر بسیار مهم و خجسته‌ای است.

حمایت از راه اندازی و گسترش موزه ها در سطح کشور،برگزاری نشست های تخصصی ،برنامه ریزی امور موزه ها، تصویب دستورالعمل موزه های خصوصی، تهیه و ابلاغ منشور عکاسی و فیلمبرداری از اشیا موزه،آموزش کارکنان و کار شناسان موزه ها،افزایش 20% بازدید کنندگان موزه ها در ایام نوروز، نورپردازی فین کاشان،تجهیز و بهسازی و ارتقای سطح کیفی موزه های سعد آباد از اهم اخبار در یک سال گذشته سازمان میراث فرهنگی در سراسر کشور نام برده شد.

اکرم جدیدی

705

کد خبر: 949393

وب گردی

وب گردی