با کاهش ۵ درصدی مصرف برق در زمان اوج مصرف مشکلی برای تامین برق کرمانشاه نخواهیم داشت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه گفت: اگر بتوانیم به صورت میانگین ۵ درصد کاهش مصرف برق در ساعات پیک داشته باشیم کمبودی در تامین انرژی برق نخواهیم داشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیمراد مرادی مجد در نشستی که با جمعی از مدیران صنایع استان در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق داشت، بیان کرد: وزارت نیرو مشوق‌هایی را برای مدیریت مصرف در نظر گرفته است. این وزارت خانه برای واحدهای تولیدی که در ایام پیک مصرف برق در تابستان (از 15 خرداد تا 15 شهریور) با شرکت های توزیع برق همکاری داشته باشند تخفیف‌هایی را برای بهای مصرفی کارخانجات در نظرگرفته است.

او افزود: امسال با توجه به میزان ذخیره آب پشت سدها در مقایسه با سال ۹۶ میزان تولید برق از نیروگاه‌های آبی از ۹هزار و ۳۰۰ مگاوات به ۶ هزار مگاوات کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سال گذشته میزان تولید برق در پیک مصرف ۵۵ هزار مگاوات بوده‌است و سالیانه ۵درصد رشد مصرف داریم، تصریح کرد: در این بخش نیز ۲هزار و ۵۰۰ مگاوات به مصرف اضافه می‌شود. با توجه به بهره‌برداری از ۲هزار مگاوات نیروگاه جدید مجموعا ۲هزار و ۸۰۰ مگاوات نسبت به سال گذشته کمبود تولید برق نسبت به مصرف نرمال خواهیم داشت.

او با تاکید بر اینکه جبران این میزان کمبود تنها با کمک و همیاری مشترکین بخش های مختلف مصرف امکان پذیر است، گفت: سال گذشته نیز مردم بیش از ۲ هزار مگاوات در مصرف انرژی کمک کردند. ما انتظار نداریم که خطوط تولید تعطیل شود و یا اینکه مردم در خاموشی زندگی کنند بلکه دنبال این هستیم که مصرف‌های غیر ضروری کاهش پیدا کند و یا مصرف‌های که امکان جابجایی دارد از ساعت پیک به ساعات غیر پیک انتقال پیدا کند.

مرادی مجد در ادامه اظهار داشت: محصول ایرانی برای حضور در بازار و رقابت با کالای خارجی باید هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت بتواند رقابت کند.برای تولید یک محصول مواد اولیه و انرژی تعیین کننده است و هرچقدر هزینه این دو بالاتر باشد قیمت تمام شده زیادتر می‌شود. انرژی برق یکی از نیازهای جامعه امروز است که روز به روز سهم خود را نسبت به دیگر منابع انرژی همچون سوخت‌های فسیلی بیشتر می‌کند .کشوری توسعه یافته است که به انرژی بیشتر دسترسی داشته باشد و بهتر و بهینه تر از آن بهره بگیرد.

او خاطرنشان ساخت: به‌رغم اینکه ایران منابع عظیم انرژی‌های فسیلی، خورشید، باد و آب را در دسترس دارد اما شاخص‌ها نشان می‌دهد که از انرژی خدادادی استفاده خوبی نداریم. انرژی خورشیدی در ایران در واحد سطح ۲ برابر اروپا است. بر همین مبنا یکی از سیاست‌های وزارت نیرو استفاده از انرژی خورشید است. وزارت نیرو در ازای هر کیلووات ساعت تولید برق با انرژی خورشیدی تا ۲۰ کیلووات ۸۰۰ تومان و از ۲۰ تا۱۰۰ کیلووات ۷۰۰ تومان پرداخت می‌کند. این امر یک سرمایه‌گذاری مناسب برای صنایع محسوب می‌شود تا با مصرف انرژی برق تولیدی خود مابه‌التفاوت هزینه را از وزارت نیرو بگیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه یکی دیگر از شاخص‌های میزان مصرف انرژی را شدت مصرف انرژی عنوان کرد و گفت: شدت مصرف انرژی شامل میزان انرژی است که صرف تولید یک کالا و یا میزان واحدی قیمت محصول تولیدی می‌شود.

متاسفانه شدت مصرف انرژی در ایران ۴ برابر متوسط جهانی است و همین موضوع یکی از عوامل بالا رفتن قیمت تمام شده است. بالا بودن هزینه تولید موجب می‌شود که حتی در شرایط کیفیت مساوی نیز نتوانیم در بازار رقابت کنیم.
هزینه‌های مصرف انرژی به شکلی باید پایین بیاید، تغییر تکنولوژی هزینه‌های زیادی می‌برد اما می‌توان با روش‌های مدیریت مصرف به میزان قابل توجهی کاهش داد.

در ادامه این نشست مهندس تیمور اکبری معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان به تشریح تخفیف‌های شرکت تویع نیروی برق و چگونگی همکاری صنایع همکار پرداخت.
در پایان نیز از واحدهای صنعتی که در سال 96 بیشترین همکاری را در مدیریت مصرف انرژی برق با شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه داشتند، با اهداء لوح تقدیر قدردانی بعمل آمد.

402

کد خبر: 949420

وب گردی

وب گردی