مدیر موزه ملی ایران :  موزه لوور به مشهد می رود

مدیر موزه ملی ایران گفت:تلاش می کنیم موزه لوور را به مشهد ببریم تا این موزه فقط مختص به تهران نباشد .

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز در باره غرفه های موجود درخیابان سی تیر گفت: ما با شهرداری درباره چیدمان ،نوع ، المان و نسبتی که این غرفه ها با حریم موزه ملی دارند صحبت کردیم. این خیابان امروزه به عنوان خیابان صلح و ادیان شناخته می شود.

وی گفت: ما با کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران مذاکرات مکرری داشتیم و از دغدغه های این موضوع صحبت کردیم.

مدیر موزه ملی ایران با اشاره به اینکه در تمام دنیا چنین غرفه هایی در کنار موزه ها وجود دارد گفت: غرفه های موزه باید با رویکرد محصولات فرهنگی باشد نه سفره خانه سنتی.

نوکنده بیان کرد: کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران به ما قول مساعد داد نسبت به این موضوع با بررسی و دقت بیشتری ورود کند چرا که مرکز موزه های کشور در همین خیابان و این جغرافیا و میدان مشق واقع شده است و با وجود این غرفه ها عرصه برای گردشگران تنگ شده و پیاده و سوار شدن مهمانان با اخلال مواجه شده است .

وی گفت: ما با شهرداری منطقه 12 و دفتر بافت های تاریخی و کمیسیون شورای شهر مذاکراتی داشتیم و پس از بازدید های میدانی مقرر شد برای برطرف کردن موجود مشکلات اقدام کنند.

نوکنده گفت: برنامه های توسعه موزه ملی ایران از سال 81 مطرح و با مصوبه دولت در سال 82 قرار شد کاربری ساختمان های اداری به سمت کاربری موزه ای برود و در اختیار موزه ملی ایران قرار بگیرد و اجرای این مصوبه ، موضوعی است که از طرف رئیس سازمان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به طرح بازسازی موزه ایران گفت: اگر این باز سازی انجام شود می توانیم به فضای بازدید بیش از 2000 متر در موزه ایران باستان اضافه کنیم.

نوکنده گفت: استفاده از کاتالوگ آنلاین و فضاهای مجازی و سیستم های تعاملی که مورد استفاده قرار می گیرد و برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی در دستور کار موزه ملی قرار دارد. ما همچنین نمایشگاه هایی را در استان ها و خارج از کشور برگزار خواهیم کرد و روی این موضوعات بیشتر مانور خواهیم داد و خوشبختانه با برگزاری 3 نمایشگاه خارجی در موزه ملی،در سال گذشته کارنامه خوبی ارائه دادیم و تلاش می کنیم موزه لوور را به مشهد ببریم تا این موزه فقط مختص به تهران نباشد .

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور گفت: ما آثار تاریخی را متناسب با موضوعاتی که در هر موزه ای وجود دارد انتخاب می کنیم و گاهی ممکن است در باره یک موضوع خاص علمی با کشورهای دیگر به تفاهم برسیم به عنوان مثال فرهنگ سیلا و پارس از کره جنوبی به تهران آمد و ما می خواهیم فرهنگ ساسانی و اوایل صدر اسلام را به آنجا ببریم زیرا با فرهنگ سیلا مناسبت دارد و زمانی است که کهن ترین ارتباط فرهنگی ایران با فرهنگ کره وجود داشت.

نوکنده افزود: مناسبت ها از موضوعاتی است که در حوزه نمایشگاه - از ایده تا عمل- با هم مذاکره می کنند به عنوان مثال ما از فرانسه خواستیم در گام اول موزه لوور را به تهران بیاورد و بعد موزه ایران در لوور معرفی شده و در معرض دید اروپاییان قرار می گیرد به این معنی که سوژه به سوژه با کشورهای دیگر ارتباط برقرار می کنیم و بیشتر کشور ها دوست دارند در قالب نمایشگاه جنرال از تاریخ فرهنگ و هنر کهن ایران مطلع شوند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر نمایشگاه "ایران مهد تمدن" در حال برگزاری است که از دوره پارینه سنگی تا دوره میانه اسلامی را به نمایش می گذارد و ژاپن نیز در صدد است نمایشگاهی در حوزه جاده ابریشم و ارتباطاتی که در این حوزه داشتیم برگرار کنیم.

خبرنگار:اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 949507

وب گردی

وب گردی