تجویز کتاب های دانشگاهی به مثابه یک دارو

ناشران دانشگاهی معتقدند کتاب های دانشگاهی مانند دارو شده که اساتید به صورت نسخه ای آن را به دانشجویان تجویز می کنند در حالی که منابع درسی دارای هویت بسیاری در نشر دانشگاهی تالیف شده و توسط اساتید و دانشجویان در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، انتشارات دانشگاهی در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران همانند دوره های قبل در چادر برگزار شد.

وضعیت ناشران دانشگاهی در طی سال های اخیر با نوعی سردرگمی و ناهماهنگی روبرو بوده که در این میان برخی از این ناشران با استفاده از برند و تیم تحقیقاتی زبده بازار کتاب های توصیه ای دانشجویی را به چنگ آورده اند و از سودهای کلان فروش آثارشان به خیل داوطلبان ارشد و دکتری بهره می برند.

این ناشران که از تب مدرک گرایی در جامعه مطلع هستند با توجه به انبوه متقاضیان هر روز به بازار داغ این کتاب ها را با تنوع در عناوین و تبلیغات گسترده دامن می زنند. تنوع غرفه ها و جا نمایی بزرگ تر البته از خصوصیت بارز نشران باسابقه و با نام و نشان است.

البته در این میان ناشران کم سابقه که با تنوع آثار فوق درسی به حیات خود ادامه می دهند نیز در این میان به سختی چراغ نشر خود را روشن نگه داشته اند که در این میان شنیدن سخن برخی از ناشران خالی از لطف نیست.

**سی و یک دوره خانه به دوشی

میرجلالی مدیرمسئول نشر ویرایش که از ناشران باسابقه در این حوزه است و از بدو تاسیس نمایشگاه کتاب تهران در این رویداد فرهنگی کشور شرکت کرده درباره استقبال از کتاب های دانشگاهی گفت: از سال 73 تاکنون به طور مستقل در نمایشگاه کتاب حضور دارم و مبحث فروش و استقبال از غرفه ها چندان معیار خوبی برای ارزیابی عملکرد نمایشگاه کتاب طی سالهای برگزاری آن نیست بلکه باید گفت نمایشگاه کتاب تهران سی و یک دوره خانه به دوش بوده است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب زمانی در خیابان سئول و مرکز برپایی نمایشگاه های بین المللی، زمانی در مصلی و 2 سال در شهر آفتاب برگزار شد. البته امسال می توان گفت اطلاع رسانی برای جا به جایی مکان برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در آخرین فرصت مطرح شد و بسیاری از افراد اطلاع نداشتند که این رویداد در مصلی برگزار خواهد شد و اطلاع رسانی ها در این مورد بسیار ضعیف بود.

مدیرمسئول نشر ویرایش با تاکید بر اینکه امسال برخلاف دوره های قبل بنرهای تبلیغاتی کمتری برای نمایشگاه کتاب در سطح شهر نصب شده بود می گوید: به دلیل تبلیغات اندک درباره برپایی نمایشگاه کتاب تهران، در روزهای پایانی شاهد استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بودیم. به طوری که در ۵ روز اول احساس مناسبی نداشتیم و تصورمان بر این بود که مردم واقعا با کتاب قهر کرده اند و این وضعیت در روزهای آخر با استقبال مردم از نمایشگاه و بخصوص غرفه های دانشگاهی تغییر کرد. ضعف مدیریت نمایشگاه کتاب در اطلاع رسانی درست و به موقع در جذب مردم سالهاست که بر نمایشگاه کتاب سایه انداخته است.

**تجویز کتاب های دانشگاهی به مثابه یک دارو

میرجلالی درباره اوضاع نشر در کتاب های دانشگاهی گفت: کتاب های دانشگاهی مانند یک دارو شده است که اساتید به صورت نسخه ای آنرا به دانشجویان تجویز می کنند در حالی که منابع درسی دارای هویت بسیاری در نشر دانشگاهی تالیف می شود که توسط اساتید و دانشجویان در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می شود و ناشران در معرفی عناوین تازه به بازار نشر ناموفق هستند به گونه ای فرصت رشد در این حوزه را هر روز بیش از پیش از دست می دهند زیرا تغییر قیمت کتاب که متاثر از افزایش قیمت کاغذ و نوسانات ارز آسیب شدیدی به بدنه نشر می زند

وی افزود: در این میان ارزیابی های دانشجویان و اساتید نیز برای انتخاب کتاب چندان صحیح نیست و بسیاری از اساتید به نمایشگاه کتاب برای دیدن تازه های نشر و معرفی به دانشجویان فرصتی ندارند، به طوریکه طی این سی سال با افت شدید فروش کتاب در نشر دانشگاهی روبرو بودیم که کتاب های به صورت تجویزی خریداری می شوند که این اصلا برای نشر دانشگاهی خوب نیست. بخصوص با افزایش قیمت کاغذ و نوسانات ارز قطعا سال آینده کتابها با 30 درصد افزایش قیمت در نمایشگاه بعدی عرضه خواهند شد که این محدودیت در توزیع و چاپ کتاب بار مضاعفی بر پیکره نشر دانشگاهی است.

**دانشجو به اجبار درسی اقدام به خرید کتاب های دانشگاهی می کند

در ادامه آرش حیدریان، ناشر تخصصی کتاب های دانشگاهی معماری «فکر نو» درباره استقبال مخاطبان در مصلی امام خمینی (ره) در مقایسه با شهر آفتاب ابراز رضایت کرد و می گوید: با توجه به پنج سالی که در بخش ناشران دانشگاهی نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتم می توان گفت مصلی امام خمینی (ره) در مقایسه با شهر آفتاب از موقعیت بهتری از نظر دسترسی مردم و سایر امکانات رفاهی برخوردار است. موقعیت مکانی مصلی باعث شده که استقبال مردم از نمایشگاه کتاب امسال بهتر باشد. البته شلوغی بخش عمومی چندین برابر، کتاب های دانشگاهی است. با توجه به قیمت بالای کتابهای دانشگاهی، دانشجو در صورت اجبار درسی اقدام به خرید کتاب های دانشگاهی می کند که در این میان کپی از صفحات کتاب های درسی، رواج pdf ، همچنین بی رغبتی اساتید در معرفی تازه های نشر دانشگاهی، باعث کاهش خرید دراین بخش شده است در حالی که میل مطالعه در بخش عمومی راحت تر صورت می گیرد و اکثر افراد علاقمند به مطالعه کتابهای شعر و رمان هستند.

ناگفته نماند نقش تبلیغات در شناسایی یک ناشر دانشگاهی در اذهان اساتید و دانشجویان بسیار تاثیرگذار است و ناشرانی که اقدام به تبلیغاتی گسترده درباره آثارشان می کنند از فروش بالاتری نسبت به ناشران کم سابقه تر برخودارند.

در این باره مدیر نشر فکر نو می گوید: برای معرفی تازه های نشر فعالیت در صفحات مجازی کمک بسیاری به فروش عناوین تازه می کند. البته در رقابت با برندهای قدیمی و شناخته شده باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا بعد از چند سال مخاطبان با مشاهده عناوین و ترجمه های خوب، به خرید کتاب ترغیب شوند. در این میان دانشجویان موظف هستند کتاب هایی منابع ارشد و دکتری را خریداری کنند به این دلیل انتشارات ما اقدام به تدوین کتاب هایی فرا درسی کرده که دانشجویان برای یادگیری بهتر دروس از این کتاب ها استفاده کنند که چند عنوان از این کتاب ها در نمایشگاه امسال با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شد که فراتر از حد انتظارمان بود.

این فعال حوزه نشر در این باره اضافه می کند: بالا رفتن قیمت کاغذ و نوسانات ارز در دوره نمایشگاه متضرر شدیم و اولین تاثیرهای این افزایش قیمت به طور یقین ۶ ماه بعد در بازار نشر تاثیر گذار است و باعث کاهش میزان تجدید چاپ های انتشارات مختلف و بازار کتاب خواهد شد.

اما بازار نشر دانشگاهی برای ناشران مطرح، پر رونق و بی نوسان در پیش است. این غرفه ها در جانمایی ها نیز بهترین مکان را در غرفه های بخش دانشگاهی و اولین بازدید ها به خود اختصاص داده اند.

**جامعه بالای آماری از خصوصیت بارز نشر دانشگاهی است

در این زمینه علیرضا عزیزی مدیر غرفه یکی از ناشران مطرح در حوزه دانشگاهی می گوید: 16 سالی است که در عرصه نشر دانشگاهی فعال هستم، جامعه بالای آماری از خصوصیت بارز نشر دانشگاهی است و از این حیث نسبت به سایر بخشها از برتری تعداد مخاطبان و فروش مناسب، برخوردار بوده و استقبال خوبی از سوی مخاطبان در تمام ایام سال، بخصوص در روزهای نمایشگاه کتاب را هستیم و به طور قاطع بیشترین فروش را در نشر دانشگاهی انتشارات ما دارد.

زیرا کتاب های نشر ما با استانداردهای خاصی طراحی و چاپ شده و زیر نظر اساتید خوبی تست ها به صورت طبقه بندی و درس نامه جمع بندی شده است به طوری که از سراسر کشور به موسسه انتشارات ما مراجع می کنند و در تمام شهرستان ها کتاب هایمان از فروش خوبی برخوردار هستند. در نمایشگاه کتاب نیز استقبال از کتاب های ما بالاست به طوری که تمامی عناوینمان را در غرفه نیاورده ایم در صورتی که نشر ما اعلام وصول بیشتری دارد و فضا به گونه ای نیست که تمام کتابهایمان را در دید عموم بگذاریم.

وضع صفر و صدی ناشران دانشگاهی به راحتی قابل مشاهده است دانشجویان و اساتید به دنبال یک عنوان کتاب تازه در میان انواع و اقسام کتاب های نیستند و وضع ناشران پر سابقه که تبلیغات زیادی دارند حتی با وضع گرانی کاغذ ونوسانات ارز که در ماه های اخیر وضع کلیه ناشران را دگرگون کرد چندان تغییری صورت نگرفته است.

نوسانات ارز و قیمت کاغذ گفت: البته در این مدت متضرر شدیم و با توجه به نوسانات ارز قیمت هایمان را تغییری ندادیم و کاغذ ۹ تومانی را ۱۳ و نیم می خریم و کاغذ رولی نیز گران تر شده است و فعلا در ضرر هستیم و بعید می دانم که با توجه به جیب دانشجو زیاد بتوان قیمتها را بالا برد و فعلا ضرر چندانی نداریم و سود آوری کمتری نصیبمان می شود.

ناشران کوچک تر صد در صد در ضرر هستند و سعی کردیم نوسان بازار به ما تاثیری نداشته باشد.

502

کد خبر: 949567

وب گردی

وب گردی