عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:  نباید به دنیا سر سوزنی امتیاز دهیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به نظر من سیاست های ترامپ برای آمریکا، همان سیاست هایی است که گورباچف برای اتحاد جماهیر شوروی اعمال کرد وسرنوشتی غیر از آن نخواهد داشت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، در حالی که آمریکا پس از چندین بار تهدید به خروج از برجام دست آخر در روز 17 اردیبشهت ماه سال جاری از آن خارج شد. این در حالی است که وی پیش تر اعلام کرده بود که دیگر پس از 22 اردیبهشت سال جاری برجام امضا نخواهد شد و آمریکا از توافقی که به زعم او هیچ نفعی برای آمریکا ندارد، خارج می شود.

سرانجام رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ 17 اردیبهشت ماه یعنی پنج روز زودتر از موعدی که اعلام کرده بود از آن خارج شد و اعلام کرد که دیگر به آن باز نمی گردد مگر با پیمانی جدید که در آن منافع آمریکا به طور کامل تامین و تضمین شده باشد؛ در این بین اما، اتحادیه اروپا، چین و روسیه پس از اعلام دستور ترامپ مبنی بر خروج از برجام حمایت خود را از حفظ و اجرای برجام اعلام کردند.

رئیس جمهوری ایران بلافاصله پس از اعلام نظر ترامپ در پیامی خطاب به مردم گفت: به ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای دستور دادم تا با اروپا بر سر برجام در مدت چهل روز به نتیجه برسند؛ این آخرین فرصت اروپا برای حفظ برجام است.

روحانی همچنین درخصوص خروج آمریکا از برجام اذعان داشت: ما از خروج آمریکا از برجام خشنود هستیم، با خروج آمریکا از برجام شر بزرگی از سر همه ما کم شد.

در این مقطع حساس، زمزمه هایی در مورد تغییر تیم مذاکره کننده ایرانی به گوش می رسد؛ در این راستا ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیرامون روش های مذاکره و تاکتیک های موثر در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: اصولا مذاکره در دنیا باید با سه سناریو اجرا شود؛ در یک جا اقتضای امر این است که شما باید به طرف مقابل تشر بزنید، ولی در جایی دیگر شما باید قهر کنید و در برخی اوقات هم باید با دیپلماسی خنده به پیشرفت کار کمک کرد؛ به همین دلیل اگر تیم مذاکره کننده نتوانسته این کار را به خوبی انجام دهد، حتما مقصر هستند.

وی در خصوص این که برخی کشورهای اروپایی بحث هایی از قبیل انعقاد برجام های بعدی را مطرح می کنند، تاکید کرد: مهم ترین نکته ای که لازم است در اینجا عنوان کنم؛ این است که ما در خصوص مباحث مورد نظر غرب در خصوص فعالیت های موشکی هیچ گونه مذاکره ای نداریم و نخواهیم داشت ضمن آنکه اروپا تلاش دارد تا با بازی نقش پلیس خوب بتواند شرایط را برای مذاکره برجام موشکی آماده کند که در نهایت هدف آنها این است تا با فشارهای امریکا ایران را برای مذاکره مباحث موشکی و فعالیت های ایران در منطقه آماده کند تا برجام دیگری را رقم بزند.

نماینده مردم دامغان ادامه داد: مسئله مهم بعدی که مطرح شده است، درخصوص ترکیب تیم مذاکره کننده و منعقد کننده برجام است؛ اگر ما این تیم را تغییر دهیم، در این صورت اگر اتفاقاتی نظیر تغییر مفاد و یا حتی لغو آن اتفاق بیفتد، گروه قبلی تمام تقصیرات را به گردن گروه جدید می اندازد؛ به همین دلیل گروه قبلی خود باید مسئولیت مذاکرات دور جدید را به عهده گرفته و با مذاکره مجدد سعی در حفظ برجام داشته باشند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح مولفه هایی که در حفظ قدرت ایران در دور جدید مذاکرات موجب افزایش قدرت و روحیه مذاکره کنندگان می شود، خاطر نشان کرد: در این حوزه چند مولفه وجود دارد که بدین ترتیب است؛ مولفه اول این است که جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه به یک بازیگر مهم تبدیل شده و در بٌعد دفاعی نیز به سطحی رسیده که هیچ کشوری نمی تواند چیزی به آن تحمیل کند؛ به همین دلیل در جلسه کمیسیون امنیت ملی که با حضور آقایان ظریف و عراقچی برگزار شد، مسئله دوم این است که، ضمن حضور پرقدرت در مذاکرات، باید عزت و حکمت ایران را حفظ کرده و از هیچ چیزی واهمه نداشته باشند؛ زیرا جهان امروز از حالت دو قطبی خارج شده و ایران نیز در عرصه بین المللی یک عامل مهم و قدرتمند به شمار می آید؛ به همین دلیل ایران در عرصه بین المللی، امتیازاتی را داد تا حقانیت خود را نشان دهد.

وی افزود: اکنون دولت آمریکا به عنوان یک کشور بدعهد و ترامپ به عنوان یک فرد دیوانه و از سوی دیگر انسجام منطقه ای و بین المللی که به سود ایران شکل گرفته است، باید مورد توجه قرار گیرد و گروه مذاکره کننده از خود هیچ گونه ضعفی نشان ندهند.

حسن بیگی در مورد اظهارات مقامات عربستانی در خصوص جمع آوری هر میزان دلار در بازار ایران گفت: در حوزه مالی و اقتصادی عربستان ضربه ای جدی به اقتصاد ایران وارد کرد؛ دولت هر چند دیر به این ضربه پاسخ داد اما، پاسخی متناسب بود؛ امروزه اگر گروه هایی تحت عنوان طرفداری از اقتصاد آزاد بحث هایی مطرح می کنند، هدفی جز تخلیه خزانه ملی و از بین رفتن پشتوانه پول ملی ایران ندارند.

بنا به این گزارش، عربستان سعودی اعلام کرده است که اگر ایران تا 200 میلیون دلار هم پول به بازار بریزد جمع می کند. اگر قیمت سکه حتی تا سه میلیون تومان هم افزایش پیداکند؛عربستان باز هم به خرید آنها ادامه می دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: دولت باید در این خصوص تمام الزامات را رعایت و گزارشات مربوطه را به ملت صادقانه اعلام کند؛ زیرا این ملت ایران هستند که صاحب واقعی کشور و انقلاب هستند.

وی در خصوص موقعیت جهانی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل و کم اعتبار شدن هر روزه آمریکا گفت: موضع آمریکایی ها در سطح بین المللی بسیار ضعیف است، ترامپ با آمریکا همان کاری را می کند که گورباچف باشوروی انجام داد؛ لذا در این مقطع مقام معظم رهبری گفتند که مجلس و دولت راه خود را با قدرت و به درستی انجام دهد زیرا ایشان پشتیبان آنها به عنوان نماینده های ایران هستند. در این خصوص ما در بازار با وجود تلاطم های بسیار وضعیت خوبی داریم ولی باید این بازار و تلاطم ها کنترل شود تا آسیبی به ما نرسد.

حسن بیگی: ما نباید به دنیا سر سوزنی امتیاز دهیم، زیرا در برجام این امتیاز ها داده شد.

نماینده مردم دامغان در خصوص این که طرح موضوع جانبداری اروپا از برجام چیست و ایران باید در خصوص خروج آمریکا از برجام چه موضعی اتخاذ کند تا متضرر نشود، اذعان داشت: ما ابزار هایی خوبی از جمله انرژی، تنگه هرمز و موقعیت های ژئوپولوتیک در منطقه داریم و از سویی حضور ایران در منطقه و کنترل و رصد اقدامات آمریکایی ها بر قدرت ما افزوده است و با این تفاسیر هم اکنون شاهد این هستیم که غرب در تحرکاتی در حال انتقال داعش به شمال شرق افغانستان است و این امر سبب ساز این خواهد شد تا امنیت چین و اروپا و پاکستان به خطر بیفتد.

وی افزود: این کشور ها برای حل این موضوعات نیاز به تجربیات ارزنده ملت ایران دارند همه می دانند که ایران در صحنه سوریه و عراق نقش اول را بازی کرده و داعش را شکست داده است و همین امر برگ برنده و تجربه ای گرانقیمت برای تئوریسین های جنگ کشور خواهد بود و در همین باره وزارت خارجه باید از این ابزار استفاده کند.

حسن بیگی در پایان ضمن جمع بندی مطالب خود گفت: از سوی دیگر، جمهوری اسلامی هم به دلیل اینکه محکم در برابر این موضوعات ایستادگی می کند، برای تامین منافع ملی خود به جهت داشتن دست باز نباید نگرانی داشته باشند؛ لذا در این جا قاطعیت مذاکره کنندگان، تثبیت مواضع مذاکره کنندگان و اجرای فرامین مقام معظم رهبری در اجرای این توافق می تواند امتیازی خوب برای آنها باشد و از طرفی هم اروپایی ها روی این موضوع حساب می کنند.

بنا به این گزارش نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است ما طبق مفاد مندرج در برجام نباید کمی از مواضع خود عقب نشینی کنیم، زیرا در این صورت ترامپ از این قضیه خرسند می شود.

305

کد خبر: 949605

وب گردی

وب گردی