اسماعیلی: شعر امروز  دچار فقر اندیشه شده است/استاد میری تئوریسین شعر انقلاب است

یک شاعر معاصر در بزرگداشت میرهاشم میری با بیان اینکه شعر امروز از اندیشه تهی است، گفت: عنصر تفکر در اشعار استاد میری حتی در اشعار عاشقانه وی جلب نظر می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، پاسداشت شاعر پیشکسوت میر هاشم میری عصر امروز در نخلستان سازمان اوج برگزار شد. در این مراسم رضا اسماعیلی، علی موسوی گرمارودی، حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم دکتر حسین قرائی دبیر این نشست‌ گفت: اولین شب شاعر را که برگزار می‌کردیم فکر نمی‌کردیم با شکوه این چنینی روبرو شویم 6 سال است که این نشست‌ها برگزار می‌شود و امروز به استاد میری رسیده‌ایم.

وی افزود: رسانه‌ها، عرصه ادبیات را در شهرستان‌ها به طور کامل از یاد برده‌اند و اگر امروز نامی از استاد میری نمی‌شنویم به دلیل بی‌توجهی برخی رسانه‌ها به ادبای‌مان در شهرستان‌هاست.

قرائی اضافه کرد: گویی باید آنها را به تهران بیاوریم تا به این شخصیت‌های ادبی در رسانه‌ها و میان اهالی فرهنگ ضریب داده شود.

دبیر نشست بزرگداشت استاد میری نیز اظهار کرد: خدا به جهت ندیدن درهای این سرزمین از ما نخواهد گذشت. درهایی مثل میر هاشم میری را می‌توان راحت دید و نیاز به ذره‌بین نداریم؛ بنابراین خدا از کوتاهی مسئولین به سختی می‌گذرد. ندیدن میر هاشم میری‌ها مثل اختلاس کردن در حوزه فرهنگ است.

وی با اشاره به اینکه ما از امین شعر انقلاب آموختیم که آتش به اختیار باشیم افزود: شاید یکی از نکاتی که باعث شده آقای میری کمتر دیده شود خود او باشد. دغدغه معلمی‌اش باعث شده وقتش را بیشتر به این امر اختصاص دهد یعنی دیگران را دیدن و خود را ندیدن.

قرائی در ادامه رباعی از استاد میری خواهند و گفت: بسیاری از تذکره نویسان به راحتی از اسم استاد میری گذشته‌اند.

در ادامه این مراسم رضا اسماعیلی درباره این شاعر گفت: شعر امروز ما دچار فقر اندیشه است و شاعر امروز چیزی برای عرضه کردن ندارند و این نقیصه بزرگی است و نسل میر هاشم میری که در دهه ۶۰ درخشیدند و همتراز رباعی سرایانی مثل قیصر امین پور و محمدرضا سهرابی نژاد بوده و با بزرگانی چون استاد علی موسوی گرمارودی ، حضرت امام خمینی ، استاد مطهری و جلال آل احمد همنشین و همنفس بوده است.

وی با بیان اینکه عنصر تفکر قبل از صورت شعری در اشعار میری جلب نظر می کند گفت: باطن شعری استاد میری انسان را جذب می کند و وی تئوریسین شعر انقلاب است و این آثار باید سرمشق ما باشد.

این شاعر معاصر گفت: استاد میرهاشم میری قبل از زبان آوری به چه گفتن می اندیشید. شعر وی نقد ادبی و تعهد انسانی و دینی است که حاصلش خلق شعری فاخر و تاثیرگذار است.

وی درباره شعر عاشقانه استاد میری گفت: شعر عاشقانه وی یک شعر احساسی صرف نیست و در آن حکمت و اندیشه است همچنین در شعر آیینی استاد میری ردی از کژتابی های معنوی و اعتقادی وجود ندارد.

این شاعر معاصر درباره سنت تقابل عقل و عشق در شعر اضافه کرد: متاسفانه در بسیاری از عرصه ها عقل را ذلیل می کنیم و اینکه انسان از اندیشه و ‌تفکر ژرفی برخوردار باشد را بد می دانیم و در ادبیات ما نیز تقابل عشق و عقل به طور زیادی بخصوص در شعر عاشقانه وجود دارد ولی در شعر بزرگان این گونه نیست و عقل و عشق در کنار هم قرار دارند و این امر در نمادهای بیداری و تفکر در اشعار وی به خوبی پیداست

اسماعیلی افزود: شعر امروز عقل را ذلیل می کند و تقابل عقل و عشق در دین اسلام باید قد بکشد.

وی با بیان اینکه شعر به مثابه آیینه روشنگری و عقلانیت، باید قدم بردارد اظهار کرد: شعر روشن کننده راه جامعه است و علاوه بر پایبندی به مولفه های زیبایی شناختی زبانی، باید دارای تفکری ژرف باشد.

این شاعر معاصر همچنین گفت: استاد میری تعلق خاطر زیادی به رباعی دارد البته در سایر قالب ها نیز به خوبی می درخشید اما در بحث تخصص گرایی که زمینه ای برای سرمایه گذاری اموزشی جای تقدیر داروو برای تدریس می توان به ان استناد کرد.

وی افزود: شاعران دهه ۶۰و ۷۰ از یک تقوی ادبی برخوردار بوده، اهل مراقبه بودند و هر چیزی را بیان نمی کردند همچنین عارفان ما همگی اهل مراقبه بودند که در پی ان به کمال معنوی رسیدند که از برجستگی های شعری میرهاشم میری تقوی ادبی اوست.

**نظریه ای برای ادبیات نداریم

در ادامه این مراسم خسرو آقایاری گفت: خیلی از بزرگان در جامعه امروز به فراموشی سپرده می شوند و این فراموشی عوارض منفی در میان مردم و فرهنگ کشور دارد.

وی با انتقاد از عدم حضور مسئولان فرهنگی اطلاع رسانی مناسب درباره بزرگداشت میرهاشم میری اضافه کرد: در حال حاضرشاعر و داستان نویس در کشور وجود دارد اما پژوهشگر ادبیات نداریم و دانشگاهی در این رابطه نداریم و همانطور که استاد اسماعیلی گفت عرصه عقل به فراموشی سپرده می شود زیرا هنوز نظریه ای برای ادبیات نداریم.

در پایان این مراسم میرهاشم میری در سخنان کوتاهی گفت: شان من این نیست که نامم در کنار استاد گرمارودی بیاید. ما کودکان دبستانی بودیم که آقای گرمارودی ستاره قدر اول شعر این مملکت بود. من اواخر دهه 40 مجموعه عبور آقای گرمارودی را فراموش نمی‌کنم که بر من اثرات بسیاری گذاشت. 30 سال رفاقت داشتیم و 10 سال در برنامه‌هایی زانو به زانو نشستیم. دهه 60 و 70 دهه‌های بسیار عجیبی در اتفاقات فرهنگی این مملکت بود انقلاب به پیروزی رسیده بود و جنگ اتفاق افتاده بود و همین زمینه فعالیت شاعران متعهد را فراهم آورده بود. ما در آن سال‌ها با خیلی از عزیزانی که در میان ما نیستند همکار بودیم.

وی افزود: سراسر مملکت را گشتیم ،‌ شعر خواندیم و سعی کردیم حال و هوای آن روزگار را با شعر به تصویر بکشیم خدا را شاکرم به من توفیق دارد تا در رکاب بسیاری از بزرگان همچون مرحوم مشوق کاشانی، مهرداد اوستا ، طاهره صفارزاده،سپیده کاشانی و ... باشم اما در دهه 60 حال و هوای عجیبی داشتیم. نسلی که در آن دهه کار فرهنگی می‌کرد دغدغه مالی نداشت و هیچکس توقع نداشت از این سفره نانی بردارد یا در این تنور نانی بپزد چرا که همه برای اعتلای نظم و انقلاب قدم برداشتند و من فکر نی‌کنم در دهه 60 و 70 در تاریخ این مملکت حتی یک اختلاس هم ثبت شده باشد.

در پایان این مراسم با حضور بزرگان شعر و ادبیات فارسی از فعالیت های ادبی استاد میرهاشم میری تقدیر شد.

۵۰۲

کد خبر: 949616

وب گردی

وب گردی