واشنگتن پست: با کشتار فلسطینیان امیدی به صلح نیست

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ضمن انتقاد از سیاست ترامپ در خصوص انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، آن را عاملی برای عدم پیشبرد دستیابی به توافق صلح و کاهش جایگاه اسرائیل در میان یهودیان آمریکا دانست. این روزنامه همچنین از کشتار فلسطینیان توسط نظامیان اسرائیلی را محکوم کرد.

به گزارش گره بین الملل ایسکانیوز، روزنامه واشنگتن پست آمریکا امروز در مقاله ای به مناسبت مشارکت هیات آمریکایی در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس و کشته شدن ده ‌ها فلسطینی به دست نظامیان اسرائیلی در همان روز مقاله ای منتشر کرد که متن آن به شرح زیر می باشد:

در حالی که نیروهای نظامی اسرائیل معترضان فلسطینی را در مناطق مرزی غزه در روز دوشنبه به قتل می رساند نمایندگان دولت ترامپ در شهر قدس به همراه مسئولان اسرائیلی سفارت آمریکا در این شهر را افتتاح کردند و اقدامات متقابل یکدیگر برای صلح را تحسین نمودند.

جان سولیوان معاون وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: انتقال سفارت آمریکا گامی به سوی تحقق صلح است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی تصویری پایبندی خود به توافق صلح را اعلام کرد. اما کوشنر داماد ترامپ گفت: صلح هم اکنون نزد ماست. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم اعلام کرد: امروز روز بزرگی برای تحقق صلح است. اما در آن میان کسی نبود که بگوید: صلح یعنی کشته شدن ۶۶ فلسطینی و مجروح شدن بیش از ۲۸۰۰ تن دیگر و تکرار مجدد اقدامات جنایتکارانه اسرائیل و شعله ور کردن تمام منطقه.

اما کوشنر که حضور وی یادآور آن است که وی مسئول اقدامات و تلاش های ترامپ برای صلح است تنها از سخنانی برای محکوم کردن فلسطینیان استفاده کرد، وی گفت: در ماه گذشته تا به امروز شاهد اعتراضات هایی هستیم آنها کسانی هستند که به خشونت متوسل می‌شوند آنها جزئی از مشکل هستند و نه جزئی از راه حل.

پس از بازگشت آنها به واشنگتن نیز سخنگوی کاخ سفید اسرائیل را به کنترل اقدامات خود دعوت نکرد.

ممکن است انتقال سفارت آمریکا به قدس در یک لحظه انجام شده باشد اما به جای آن هم اکنون به عنوان نمادی برای تفرقه تبدیل شده است. چنانچه بسیاری از اموری که ترامپ به آن ورود می کند چنین حالتی پیدا می کند. می‌توان این اقدام آمریکا را به عنوان آغاز تفرقه ای جدید در تحقق توافق صلح دانست همان گونه جمهوری خواه ها و دموکرات ها به طور مساوی آرزوی آن را داشتند اما به جای ابراز آن دائم از آرزوی خود برای تحقق طرح دو دولتی سخن می گویند.

متحدان اروپایی آمریکا در این اتفاق حضور نداشتند و تنها ۱۴ عضو کنگره به مراسم افتتاح سفارت رفته بودند که تمام آنها از حزب جمهوری خواه بودند و یکی از آنها نیز یهودی بوده است. جمهوری ‌خواهان دموکرات ها را به دلیل غیبت در این مراسم سرزنش می‌کنند اما دموکرات‌ها می‌گویند از آنها دعوت به عمل نیامده است. تد دویچ نماینده دموکرات ایالت فلوریدا در بیانیه ای ضمن تایید انتقال سفارت آمریکا به قدس می گوید: دوست دارم که در این اقدام تاریخی برای انتقال سفارت شرکت کنم اما با این وجود از من دعوت به عمل نیامد.

اینها کسانی بودند که برای مراسم دعوت شدند:

- رابرت جفریس وی کشیشی است که دعای افتتاح سفارت را قرائت کرد و پیش از این گفته بود اسلام و مورمونیسم هر دو حفره ای به جهنم می باشند و یهود نیز به سوی جهنم رهسپار خواهد شد، وی در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۰ گفت: نمی‌توان یهودی بود و معنای رستگاری را درک کرد.

- شخص دیگر جان هاجی رهبر مسیحیان انجیلکان بوده است که او نیز دعای افتتاح سفارت را خوانده است. وی چندی پیش گفته بود خدا اجازه وقوع هولوکاست را صادر کرده است که در آن شش میلیون یهودی کشته شدند برای اینکه خداوند فرمود اولویت اصلی برای مردم یهودی بازگرداندن آنها به سرزمین اسرائیل است.

- استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در سال گذشته در شهر شارلوتس در کنار ترامپ ایستاده بود هنگامی که وی نازی های متجددی را که راهپیمایی ترتیب داده بودند مردمی خوب توصیف کرد و پس از آن مورد حمایت آنها قرار گرفت.

- خاخام یتسحاق یوسف که در مراسم استقبال از هیات آمریکایی پس از آنکه کوشنر و ایوانکا ترامپ از وی با عنوان «نعمت» یاد کردند به ایراد سخنرانی پرداخت. وی چندی پیش با طرح بحثی مجادله برانگیز تصریح کرد که تنها نعمت برای شخصی داشتن پدر و مادر سفید پوست است.

با توجه به افراد شرکت کننده در این هیات می توان این مساله را درک کرد که از پایین ترین سطح دیپلماتیک برخوردار بوده است. دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل از دیدگاه شجاعانه و اخلاقی ترامپ تقدیر کرد.

فریدمن افزود: معتقدم رئیس جمهور لینکون امروز خوشحال است که رئیس جمهور بزرگ دیگری یعنی ترامپ سفارت ما در قدس را افتتاح کرد.

همچنین کوشنر هنگامی که تصمیم خطرناک و یک طرفه ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران را یادآور شد با تشویق جمعیت رو به ‌رو شد.

زوال اتحاد میان دو حزب آمریکا در خصوص اسرائیل حتی پیش از مخالفت ترامپ با اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا مانند مخالفتی که نتانیاهو و آیپاک با وی داشتند آغاز شده است. ترامپ افزایش تفرقه حزبی در خصوص اسرائیل را رهبری می‌کند، اما این اقدام وی تنها منجر به فاصله افتادن میان دموکرات‌ ها و جمهوری‌ خواهان نیست بلکه باعث ایجاد فاصله میان یهودیان آمریکا دولت نتانیاهو نیز می شود.

نظر سنجی سال گذشته کمیته یهودیان آمریکا نشان دهنده آن است که تنها ۲۱ درصد از یهودیان آمریکا نگاه مثبتی به ترامپ دارند و ۶۸ درصد آنها با انتقال فوری سفارت آمریکا مخالف بوده اند.

کد خبر: 949632

وب گردی

وب گردی