اکثر سرمایه گذاران خارجی در سیستان و بلوچستان، اروپایی هستند

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: اکثر سرمایه گذران خارجی در استان اروپایی بوده و معتقدند که ایران دارای بازار، فرصت و شرایط خوبی برای سرمایه گذاری است.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، استان سیستان و بلوچستان از نظر میزان جذب سرمایه خارجی میان استان های ایران سومین استان کشور محسوب می‌شود.

سیستان و بلوچستان با برخورداری از هزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و افزون بر 310 کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان و استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند و کشورهای آفریقایی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که شرایط ممتازی برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیای مرکزی با آبهای شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا را داراست.

سه شنبه هفته گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.

ماندانا زنگنه مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در گذشته سرمایه گذاری در استان زیاد نبوده اما با پیگیری هایی که صورت گرفت پس از برجام شاهد تغییر قابل توجه و مشهودی در این حوزه بوده و هستیم.

وی افزود: استانداری با همکاری دستگاه های داخل استان سعی کرد تا یک روند ساده و شرایط آماده تری را برای سرمایه گذاران در استان فراهم کند که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی سرمایه گذاری خارجی در استان انجام و در نتیجه طی چند سال اخیر روند سرمایه گذاری خارجی در استان تغییر بسیار خوبی پیدا کرد.

کسب رتبه سوم اجرایی شدن سرمایه گذاری های خارجی در استان

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری با بیان این که در سال 95 رتبه سوم جذب سرمایه گذار خارجی را در کشور کسب کردیم، ادامه داد: همچنین سال گذشته رتبه سوم اجرایی شدن سرمایه گذاری های خارجی را در کشور کسب کردیم یعنی نسبت به گذشته یک روند جهشی در این حوزه را داشتیم.

زنگنه در پاسخ به این سوال که کدام کشورهای خارجی در استان سرمایه گذاری داشته اند، گفت: در استان از سرمایه گذاری با کشورهای افغانستان، ترکیه، هندوستان، چین، ایتالیا، اتریش و آلمان را دارا هستیم که پروژه شان در استان تعریف و حتی برخی از این پروژه ها عملیاتی و یا به اتمام رسیده اند.

سیستان و بلوچستان از معدود استان های دارای انرژی خورشیدی و بادی است

وی در رابطه با این موضوع که این کشورها اکثرا در چه حوزه هایی فعالیت دارند، اظهار داشت: سهم عمده ای از طرح ها مربوط به انرژی های تجدید پذیر از جمله نیروگاه های خورشیدی و بادی است؛ تقریبا نصف مجوزهایمان مربوط به این گونه انرژی ها است اما مجوز بقیه بخش ها مانند توسعه بندر چابهار و طرح های صنعتی از نیروهای سیکل ترکیبی هستند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری با بیان این که این استان از معدود استان های دارای انرژی خورشیدی و بادی است، گفت: به آن معنا که استان دائما در معرض باد و همچنین تابش نور خورشید است که میانگین این تابش نسبت به استان های دیگر بالاتر است و این موضوع باعث شده تا سرمایه گذارهای خارجی این موضوع را بررسی و به این استان برای سرمایه گذاری ورود خوبی داشته باشند.

هیچ تغییری در روند فعالیت سرمایه گذاران در استان اتفاق نیفتاده است

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا خروج آمریکا از برجام تاثیری بر سرمایه گذاری خارجی در استان دارد یا خیر، گفت: در حال حاضر در ارتباط با پروژه هایی که در استان آغاز و در حال فعالیت هستند هنوز تغییری را حس نکردیم زیرا این پروژه ها در حال فعالیت بوده و هستند، سرمایه گذاران ما از جمله چینی ها که طی چند روز گذشته 20 کارشناس فنی را به استان آورده اند و با قدرت گذشته هنوز به فعالیتشان ادامه می دهند.

در انتظار مذاکرات ایران هستیم

وی با اشاره به این که دولت در حال مذاکره است، گفت: دولت به دنبال آن است تا تصمیم بگیرد که در برجام بماند یا خیر و این موضوع بستگی به مذاکرات بعدی دارد در نتیجه باید منتظر بمانیم که آیا کشورهای اروپایی به تعهدات خود پایبند می مانند و یا مانند آمریکا از برجام خارج خواهند شد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری افزود: امکان دارد بر اثر نتایج این مذاکرات روند فعالیت ها تغییر کند پس باید منتظر باشیم تا ببینیم دولت و نظام چه تصمیمی برای این موضع خواهند داشت.

زنگنه با تاکید بر این که در حال حاضر پروژه های خارجی مان در حال انجام است، گفت: سرمایه گذارانی مانند ترکیه و چین پروژه هایشان را ادامه می دهند و تا کنون هیچ تغییری ایحاد نشده است.

وی افزود: ما نسبت به این موضوع خوشبین هستیم، زیرا برای استان سیستان و بلوچستان شرایطی فراهم شده تا بسیاری از فرصت های سرمایه گذاری در خیلی از حوزه ها فراهم شود. این فرصت ها، فرصت های نابی است و شرایط یک شرایط تسهیل شده و زیرساخت ها هم زیرساخت های هستند که نیاز استان بوده است.

سرمایه گذارانی که به استان می آیند را به سواحل مکران هدایت می کنیم/سواحل مکران مورد توجه دولت و نظام است

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری ادامه داد: پیش بینی می شود توسعه در حوزه سرمایه گذاری افزایش یابد.

زنگنه با بیان این که سواحل مکران مورد توجه نظام و دولت است، افزود: بخش عمده ای از این سواحل در استان قرار دارد و ما به صورت خاص در سواحل مکران در حال فعالیت هستیم و سرمایه گذارانی که به استان می آیند را به آنجا هدایت می کنیم تا با فعالیت بیشتر دراین قسمت روند توسعه افزایش یابد که حتی توسعه در این منطقه نسبت به سال گذشته تفاوت پیدا کرده که در نتیجه شاهد افزایش روند بهتری هستیم.

اکثر قراردادهایمان با کشورهای اروپایی است

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گفت: اگر اروپا به تعهدات خود پایبند باشد و مانند آمریکا عهدشکنی نکند این موضوع هیچ تاثیری بر سرمایه گذاری استان نخواهد داشت.

زنگنه گفت: کشورهایی که دارای قرارداد با ما هستند اکثرا کشورهای اروپایی بوده و باید طبق روال خودشان فعالیت را ادامه دهند.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری تصریح کرد: اکثر سرمایه گذران خارجی در استان اروپایی بوده و معتقدند که ایران دارای بازارها، فرصت و شرایط خوبی برای سرمایه گذاری است.

901/900

کد خبر: 949647

وب گردی

وب گردی