سخنان ترامپ اثری بر خط مشی تجاری پرگس ندارد/ ایران می‎تواند بهشت سرمایه‎گذاران بین‎المللی باشد

مدیر کنسرسیوم بین المللی پرگس پس از تحویل رسمی برنامه جامع توسعه (MDP) میدان نفتی کرنج به مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با بیان اینکه صنعت نفت ایران می تواند بهشت سرمایه گذاران بین المللی باشد، گفت: سخنان سیاستمداران و موضع گیری های مقام های سیاسی خارج از اروپا، بر رویکرد و برنامه تجاری مجموعه هایی همچون پرگس اثر ندارد و راهبرد خط مشی آنها را مشخص نمی کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نتیجه نخستین طرح مطالعاتی و برنامه جامع توسعه ثانویه یکی از میدان های منتخب شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که در چارچوب قراردادهای جدید نفتی ویژه مناطق نفتخیز با شرکت های داخلی و خارجی منعقد شده بود، از طرف کنسرسیوم بین المللی پرگس به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تحویل داده شد که مقدمه ای بر ورود به فاز انتخاب شرکت اصلح با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران است.

کالین رولی، روز گذشته (دوشنبه ٢٤ مهر ٩٦) در آیینی که برای دریافت نتیجه مطالعات و برنامه جامع توسعه (MDP) میدان نفتی کرنج از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در سالن کنفرانس این شرکت در اهواز برگزار شد، نتیجه مطالعات تدوین شده خود برای میدان کرنج را به طور رسمی به بیژن عالی پور تحویل داد.

مدیر کنسرسیوم پرگس، در باره نتیجه مطالعات و برنامه جامع توسعه (MDP) میدان نفتی کرنج توضیح داد: این کنسرسیوم برای مطالعات میدان نفتی کرنج ۲ میلیون دلار هزینه کرده و مصمم است تا در توسعه این میدان سرمایه گذاری کند.

کالین رولی افزود: کنسرسیوم بین المللی پرگس نه تنها برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران عزم خود را جزم کرده و مصمم است، بلکه به سایر سرمایه گذاران اروپایی نیز، صنعت نفت ایران را توصیه می کند که به نوعی می تواند بهشت سرمایه گذاری برای آنها به شمار رود.

او ادامه داد: کنسرسیوم بین المللی پرگس در نقاط مختلف جهان در زمینه های انرژی و معادن، پروژه های فعال و مهمی در دست اجرا دارد، اما ویژگی هایی همچون امنیت و تضمین سرمایه گذاری، عزم جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای جذب مشارکت سرمایه گذاران خارجی، انگیزه و نوع تعامل تخصصی شرکت ملی نفت ایران و به ویژه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با سرمایه گذاران، از عواملی است که این کنسرسیوم را برای سرمایه گذاری در ایران ترغیب و انگیزه مند کرده است .

سخنان ترامپ اثری بر خط مشی تجاری پرگس ندارد

مدیر کنسرسیوم بین المللی پرگس در باره موضع گیری اخیر دونالد ترامپ؛ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه ایران و احتمال اثرگذاری آن بر رفتار سرمایه گذاران اروپایی بیان کرد: این کنسرسیوم تابع قوانین اتحادیه اروپا است، از این رو، سخنان سیاستمداران و موضع گیری های مقام های سیاسی خارج از اروپا، بر رویکرد و برنامه تجاری مجموعه هایی همچون پرگس اثر ندارد و راهبرد خط مشی آنها را مشخص نمی کند.

او، با تأکید بر اینکه این کنسرسیوم بین‌المللی رویکرد سیاسی ندارد، گفت: این کنسرسیوم از بابت بازگشت تحریم‎ها نگرانی ندارد و بر همین اساس هم بوده است که برخی شرکت‌های عضو این کنسرسیوم در دوران تحریم در صنعت نفت ایران فعالیت می‌کرده‌اند، از این رو، در صورت بازگشت تحریم‎ها، پرگس راهبردها و شرایط خود را برای انطباق با بازار ایران تغییر می‌دهد که این انعطاف‎پذیری از شاخص‌های کاری پرگس است که می‌تواند حتی در شرایط تحریم به همکاری خود با شرکت‎های ایرانی ادامه دهد.

به همکاری با ایران و ایرانیان افتخار می کنیم

رولی، کار در ایران و با ایرانی ها را مایه افتخار و مباهات شرکت های بین المللی خواند و تأکید کرد: از دیدگاه ما، حرکت دولت جمهوری اسلامی ایران بیشتر در راستای تثبیت وضعیت سرمایه گذاری در ایران است، از این رو، نشانی که بر گرایش ایران به افزایش ریسک و هزینه در فضای بین المللی دلالت کند، سراغ نداریم.

او یادآور شد: کنسرسیوم بین المللی پرگس افزون بر برنامه هایی که برای توسعه همکاری های نزدیک آموزشی، علمی، فنی و تکنولوژیکی با بخش دانشگاهی، پژوهشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران دارد، در رویکرد اجرایی خود، همزمان با آغاز سرمایه گذاری و کلید خوردن پروژه های اجرایی مرتبط با توسعه میدان های هیدروکربوری در ایران و به ویژه در خوزستان، انتخاب این کنسرسیوم برای گروه های کاری و تیم های اجرایی پروژه ها، جوانان متخصص ایرانی و خوزستانی خواهند بود.

زنگنه شخصیتی اثرگذار در تراز جهانی دارد

مدیر کنسرسیوم بین المللی پرگس، بیژن زنگنه؛ وزیر نفت جمهوری اسلامی را شخصیتی مهم، اثرگذار و مشهور در تراز جهانی صنعت نفت نامید و گفت: وجود شخصیت هایی در این تراز در یک کشور برای سرمایه گذاران اشتیاق و انگیزه دو چندان ایجاد می کند.

کنسرسیوم بین‌المللی پرگس با هدف توسعه میدان‌های هیدروکربوری در منطقه غرب آسیا و به‌ویژه در مناطق نفتخیز ایران تشکیل شده و از ۱۱ شرکت اروپایی، آسیایی و کانادایی تشکیل شده است که در حوزه‌های مختلفی از بالادست تا پایین‌دست صنعت نفت فعالیت دارند و در این زنجیره کامل، برای سرمایه‌گذاری، آموزش و انتقال فناوری در صنایع نفت و گاز ایران و همچنین برای همکاری با شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی آمادگی کامل دارند و می‌توانند به‌عنوان هاب انتقال فناوری به این شرکت‎ها نقش‎آفرینی کنند.

شرکت PERGAS انگلیس (فعال در حوزه مهندسی و مدیریت سرمایه گذاری در صنعت نفت)، شرکت AGR نروژ (فعال در حفاری و طراحی مهندسی)، شرکت SPEC خاورمیانه (فعال در زمینه ساخت مجتمع‌های بهره برداری)، شرکت LOOBY انگلیس (فعال در ساخت تجهیزات سطح الارضی)، شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC) و دانشگاه صنعتی شریف، اعضای اصلی کنسرسیوم پرگس را تشکیل می دهند و شرکت PERGAS مدیریت این کنسرسیوم را بر عهده دارد.

کنسرسیوم بین‌المللی پرگس، نخستین تفاهم‌نامه و قرارداد محرمانگی در چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را با هدف مطالعه ٢ میدان کرنج (مخازن آسماری، پابده و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان)، سوم آذرماه سال ۱۳۹۵ با بیزن عالی پور مدیرعامل این شرکت امضا کرد.

402

کد خبر: 949693

وب گردی

وب گردی