هشدار استاندار کرمانشاه درباره تبدیل شدن حاشیه نشینی به چالشی بزرگ

استاندار کرمانشاه گفت: اگر راهکار مناسبی برای حل مشکلات حاشیه نشینی در پیش گرفته نشود ممکن است این مشکلات روزی تبدیل به چالش های جدی شوند.

به گزارش ایسکانیوز، امروز چهارشنبه در دومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان کرمانشاه در سال ۹۷ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در استانداری برگزار شد.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در این جلسه گفت: بافت های فرسوده، سکونتگاههای غیر رسمی، حاشیه نشینی چالش های جدی برای مدیریت شهری هستند اما متاسفانه مدیران و حکومت ها خیلی به این مساله توجهی نداشته اند.

وی افزود: بعد از انقلاب نتوانستیم بافتهای فرسوده را که می توانست بدلیل اینکه هویت و بافت های تاریخی در دل آنهاست و برای ما یک فرصت باشد، احیا کنیم.

بازوند گفت: علت گسترش سکونتهای غیر رسمی و حاشیه نشینی مردم نیستند، بلکه به دلایل مختلف از جمله جنگ تحمیلی، خشک سالی و ... یک گروه از مردم مجبور به اقامت در این مکانها شده اند.

وی اظهار داشت: مدیریت شهری و کمیسیون های ماده ۵ وقتی برای مردم در شهر برنامه ریزی نکنند، مردم خودشان دست به کار می شوند و معطل استاندار و فرماندار و شهردار نمی شوند.

این مسئول با بیان اینکه مسکن هایی که در بافت فرسوده و حاشیه شهرها هستند کیفی نیستند، گفت: این مردم بیشتر دنبال این هستند که یک سرپناهی داشته باشند و فقط دنبال کمیت هستند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در دولت های گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه مسکن مهر شد که نه تنها مشکلی از بافت های فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی حل نکرد، بلکه سکونت گاههای غیر رسمی دیگری را شکل داد.

وی اذعان داشت: اگر این مبلغ در ساخت مسکن در بافت های فرسوده و احیاء آنها هزینه می شد، هم بافت های فرسوده احیاء و هم شرایط بهتر از این می شد.

بازوند با بیان اینکه دولت باید وارد عمل شود و فقط نظاره گر نباشد، ابراز داشت: از سال گذشته رئیس جمهور بحث احیاء بافت های فرسوده را در دستور کار قرار داد.

وی تاکید کرد: به لحاظ اینکه در استان کرمانشاه مشکلات بیشتر است و تعداد قابل توجهی از جمعیت در این بافت ها زندگی می کنند و شهرداری از خدمات دهی به آنها عاجز است، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

بازوند گفت: باید عقب افتادگی توسعه اقتصادی این استان در ۸ سال دفاع مقدس را مد نظر قرار دهند و در شرایط مساوی با استانهایی مثل یزد و شیراز و ... به آن نگاه نکنند.

وی افزود: تا مشوق های سرمایه گذاری با پشتوانه در این استان صورت نگیرد، نمی تواند نتیجه ای عاید مردم شود.

استاندار کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به اینکه در بافت های فرسوده اماکنی همچون مدرسه، فضای سبز و ... را ساختیم اما نتوانسته مردم را نگه دارد و اکثر آنها دنبال فرار هستند و این نشان می دهد که مشکل اصلی آنها خانه های فرسوده است.

وی خطاب به معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر شرکت شما در بافت های فرسوده سرمایه گذاری انجام دهد این فرصت را به کرمانشاه خواهد داد تا بتواند حداقل بهسازی ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد را شروع کند و این کار می تواند الگویی برای سرمایه گذاران باشد تا شرایط تغییر کند.

بازوند افزود: مشارکت مردم در روند احیای بافت های فرسوده نیازمند یک توجیه اقتصادی برای آن ها است.

وی خاطر نشان کرد: اگر راهکار مناسبی برای حل مشکلات حاشیه نشینی در پیش گرفته نشود ممکن است این مشکلات روزی تبدیل به چالش های جدی شوند.

استاندار کرمانشاه بیان داشت: متاسفانه مدیریت شهری تاکنون توجه جدی به ساماندهی بافت های ناکارآمد و حاشیه ای نداشته است. البته این بی توجهی به نوعی در سطح کلان وجود دارد و دولت های مختلف در دهه های اخیر اراده ی چندانی برای ساماندهی این بافت های حاشیه ای نداشته است.

900

کد خبر: 949725

وب گردی

وب گردی