افزایش ۷۰درصدی مصرف برق بعد از رایگان شدن انرژی مساجد

مشاور مدیرعامل شرکت توانیر گفت: همزمان با اجرای طرح رایگان شدن مصرف برق در مساجد، میزان مصرف انرژی 70 درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری توانیر، بیگلری در همایش مدیریت مصرف برق که با حضور علما، ائمه جمعه و جماعات در بندرعباس برگزار شد، با اشاره به تاکیدات دین مبین اسلام در رابطه با اسراف و تبذیر، اظهار کرد: بهینه سازی مصرف یکی از اهرم های اقتصاد مقاومتی است.

او افزود: در شرایط کنونی کشور، بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد که در زمینه مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی اقدام اساسی صورت گیرد، پس باید از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای تحقق این مهم استفاده شود.

بیگلری با اذعان به اینکه در بحث مدیریت مصرف انرژی، هدف درست، صحیح و منطقی مصرف کردن است نه کاهش مصرف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه شهرنشینان و 99 درصد از جوامع روستایی کشور از نعمت برق برخوردارند، در حالی که یک میلیارد و 200 میلیون نفر در دنیا از داشتن انرژی الکترونیکی محروم هستند.

مدرس دانشگاه شهید بهشتی با یادآوری اینکه کشور ما یک درصد جمعیت جهان را در بر می گیرد، اما در مصرف انرژی 2 درصد مصرف در ایران اتفاق می افتد، به شدت انرژی به عنوان یک شاخص در مقایسه با دنیا اشاره کرد و گفت: شاخص شدت انرژی در ایران 14 و 7 صدم کشور ژاپن، 6 و نیم برابر کشورهای آمریکای لاتین و سه و نیم برابر ترکیه است.

او افزود: در مصرف خانگی نیز در ایران چهار برابر کشورهای اروپایی و در مصارف غیرخانگی نیز چهار برابر اروپایی ها مصرف به ثبت رسیده است.

بیگلری ادامه داد: مصرف سوخت در دنیا هر 40 سال یکبار دو برابر می شود اما در ایران هر 10 سال این اتفاق رخ می دهد.

*افزایش 70درصدی میزان مصرف برق در مساجد

او در بخش دیگری از سخنان خود به طرح رایگان شدن مصرف انرژی در مساجد اشاره و بیان کرد: از زمانی که بحث رایگان شدن مصرف انرژی در مساجد مطرح شد، میزان مصرف انرژی 70 درصد افزایش یافت که این موضوع جای بسی تاسف دارد.

این استاد دانشگاه به جایگاه و دامنه تاثیرگذاری علما، روحانیون و مبلغین در بین اقشار مختلف اشاره و تاکید کرد: اسراف در مصرف انرژی از منظر مبانی دینی امری مذموم و نکوهیده است و ضرورت دارد که مبلغین در ایام تبلیغی ماه رمضان آثار و پیامدهای آن را برای مردم تببین کنند.

402

کد خبر: 949729

وب گردی

وب گردی