سهم ۷۲ درصدی کالای ایرانی در توسعه یاران شمالی

قرارداد توسعه میدان یاران شمالی را شاید بتوان یکی از قراردادهای منحصر بفرد دانست. برای برجستگی و یگانگی این قرارداد همین موضوع کافی است که بدانیم این قرارداد اولین قرارداد بیع متقابل (Buy Back) با یک شرکت ایرانی بود که پس از آن هم تاکنون چنین قراردادی نداشته ایم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ قرارداد توسعه میدان یاران شمالی را شاید بتوان یکی از قراردادهای منحصر بفرد دانست. برای برجستگی و یگانگی این قرارداد همین موضوع کافی است که بدانیم این قرارداد اولین قرارداد بیع متقابل (Buy Back) با یک شرکت ایرانی بود که پس از آن هم تاکنون چنین قراردادی نداشته ایم. شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا از گروه تدبیر انرژی، به عنوان پیمانکار اصلی تمام ایرانی این پروژه وظیفه توسعه این میدان را بر عهده داشت.

اهمیت و برجستگی این پروژه آنجا دو چندان می شود که بدانیم قرارداد منعقد شده برای آن کمتر از سقف تعیین شده بوده است. به گفته سید عباس حسینی، سرپرست این طرح در شرکت پرشیا در واقع سقف قرارداد این پروژه از سوی شرکت ملی نفت ایران ۶۶۵ میلیون دلار تصویب شده بود، اما با مذاکراتی که شرکت متن با پرشیا انجام داد در نهایت قرارداد به مبلغ ۵۸۵ میلیون دلار منعقد شد که صرفه جویی ۸۰ میلیون دلاری را برای کشور به ارمغان آورد.

صرفه جویی مالی به همت شرکت های ایرانی

اما این صرفه جویی به این نقطه ختم نمی شود. به گفته آرش باقرزاده، مجری طرح توسعه میدان یاران شمالی در شرکت متن در همکاری نزدیکی که بین کارفرما و شرکت پرشیا صورت گرفت، در نهایت ۶۵ میلیون دیگر نیز علاوه بر ۸۰ میلیون اولیه صرفه جویی شد و قرارداد با مبلغ ۵۲۵ میلیون دلار تکمیل شد. این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که شرکت پرشیا به عنوان یک پیمانکار ایرانی موفق به این صرفه جویی شده است و این مسئله می تواند در قراردادهای آتی به عنوان یک امتیاز به شمار رود.

از سوی دیگر آنطور که علی امیری، مدیر طرح و برنامه های شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا نیز می گوید، پیمانکار ایرانی بر خلاف پیمانکار خارجی برای دریافت جایزه (bounce) برای فعالیت های فرای قرارداد اقدام نکرد. به گفته او، با وجود آنکه در قرارداد اولیه مجوز لازم برای خشک کردن موقت بخشی از هور و انجام فعالیت دریافت شده بود. (در زمان دولت دهم) اما این شرکت به دلیل مسائل زیست محیطی و درخواست کارفرما از انجام چنین فعالیتی جلوگیری کرد که هزینه های بیشتری را برای طرح به همراه داشت.

همچنین به گفته امیری برای برنامه تولید زود هنگام، تولید دو چاه مد نظر بود که نفت تولیدی آنها به واسطه خط لوله ویژه به تأسیسات میدان نفتی آزادگان ارسال می شد، اما در زمان اجرای خط لوله با توافق پیمانکار ۳ چاه دیگر نیز به این خط لوله اضافه شدند و به تولید زود هنگام رسیدند که منافع مالی بسیاری را برای کشور به همراه داشت.

توسعه ونیز نفتی ایران به دست متخصصان داخلی

از طرف دیگر شرایط جغرافیایی این میدان منجر شده بود که آن را با نام ونیز نفتی ایران بشناسند. آنطور که آرش باقرزاده مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان شرکت کارفرما به آن تأکید کرده است: «قرارگیری میدان در میان آب های هورالعظیم، این پروژه را به لحاظ زیست محیطی حائز اهمیت و از لحاظ فنی بسیار دشوار کرده بود؛ چرا که این میدان در رده میادین خشکی ایران تعریف شده است، اما در برخی موارد باید کار در میان آب هایی با عمق ۴ الی ۵ متر نیز انجام می شد.»

البته در حوزه زیست محیطی شرکت متن و پرشیا تنها به حفظ محیط زیست بسنده نکرده اند و پا را از آن فراتر گذاشته اند. برای حفظ محیط زیست و حتی توسعه آن پیمانکاری به خدمت گرفته شده که وظیفه کاشت نی را در منطقه هورالعظیم در میدان یاران شمالی بر عهده دارد و از زمان فعالیت این شرکت، پوشش گیاهی (نیزار) گسترده تر از قبل انجام پروژه شده است و به گفته باقرزاده هم اکنون کسب و کار ماهیگیری و دیگر فعالیت های مرتبط به هور در این منطقه از سر گرفته شده اند. علاوه بر این شرکت متن گروه محیط زیست را تشکیل داده است و هر هفته سه شنبه این گروه به همراه تیمی از سازمان محیط زیست استان از تأسیسات بازدید می کنند.

جدای از این کار ایستگاه های پایش محیط زیست در نقاط مختلف نصب شده اند و هر گونه مورد مشکوک به آلودگی را هشدار می دهند. همچنین با استفاده از پنل های خورشیدی، دوربین های رصد قوی در این میدان به صورت ۲۴ ساعته همه جزئیات فعالیت ها را رصد می کنند. ضمن آنکه با نصب گاردریل در مسیر رفت و آمد خودروها از لغزش و منحرف شدن خودروها به درون هور جلوگیری به عمل آمده است. پیمانکاران مدیریت پساب نیز از ورود حتی یک قطره پساب فعالیت های نفتی به هور جلوگیری می کنند و همه مواد از جمله گل حفاری را جمع آوری می کنند. تجهیزات پیشرفته جمع آوری نشت نفت نیز از سوی شرکت خریداری شده است و در موارد حادثه سریعا قادر به انجام عملیات جلوگیری از انتشار نشت نفت هستند.

سهم ۷۲ درصدی کالای ایرانی در توسعه یاران شمالی

مهرداد طهماسبی، مدیر تدارکات و امور کالای طرح توسعه میدان یاران شمالی در شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا نیز از سهم ۷۲ درصدی سازندگان ایرانی در تأمین کالا این پروژه خبر داده و می گوید: «در مجموع ما از نحوه عملکرد سازندگان راضی بوده ایم. هر چند در مواقعی با مشکلاتی در تأمین کالا مواجه می شدیم،‌ اما همه تلاش ما برای رفع موانع سازندگان بود.»

او همچنین در مورد کیفیت کالا های سازندگان داخلی گفت: «سازنده ایرانی همواره برای بهبود کیفیت کالای خود در تلاش است و با ما همکاری می کند. این مسئله منجر شده که کیفیت کالای ایرانی قابل قبول و حتی قابل رقابت با برخی کالاهای خارجی باشد.»

402

کد خبر: 949748

وب گردی

وب گردی